زاکانی:  پیش فرض‌های مربوط به برجام نادرست است/ما تیم را به خیانت متهم نمی‌کنیم

نماینده مردم تهران گفت: همه پیش فرض های مربوط به برجام نادرست است.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی گفت: توافقنامه برجام براساس قانون باید به مجلس می آمد اما دولت در گام نخست بی قانونی کرد و بی احترامی این دولت به مجلس و قانون در تاریخ ثبت شد.


به گزارش ایسکانیوز، علیرضا زاکانی در مخالفت با کلیات طرح یک فوریتی هسته ای که مدت 15 دقیقه صحبت کرد، افزود: هم اکنون در گردنه حساسی از تاریخ عمر همه مجالس به ویژه دوره نهم مجلس هستیم.


وی گفت: در مسیر رسیدگی به برجام از همه خطوط قرمز عبور شد و ما در رسیدگی هایمان در کمیسیون برجام به جمع بندی رسیدیم که دولت و تیم مذاکره کننده از همه قوانینی که مجلس در سال های 84، 88 و 94 بنیان گذاشتند عبور کرد و آن را مدنظر قرار نداد در حالی که رهبری معظم قانون سال 84 را جزو قوانین انگشت شمار و برتر در 100 سال اخیر مطرح فرمودند.


نماینده مردم تهران گفت: ما در کمیسیون برجام که به رای نمایندگان تشکیل شد از روز اول با بی مهری مواجه بودیم و در نهایت گزارشی واقع بینانه را به سمع و نظر نمایندگان مجلس و مردم دادیم و در مسیر رسیدگی ما معلوم شد که همه ادعاها درباره برجام نادرست است.


زاکانی افزود: ادعای نخست این بود که برجام، سایه جنگ را از کشور برطرف کرد در حالی که همه کسانی که به کمیسیون برجام آمدند اذعان داشتند که سایه جنگ بر کشور ما به واسطه اقتدارمان برداشته شد.


وی گفت: ادعای دیگر این بود که ما از فصل 7 خارج شدیم و ما مستدل گفتیم که همان شرایط قطعنامه 1926با لحنی آرام تر در قطعنامه 2231 آمده است.


زاکانی گفت: آقای ظریف اعلام کرد که اگر ما ژنو و تعهداتمان را انجام نمی دادیم فروش نفت صفر می شد، اما با توجه به آمار امریکایی ها و اسناد بین المللی ثابت شد این حرف نادرست است چون یک سال و نیم قبل از ژنو ما روزانه 1/1 تا 1/2 میلیون بشکه نفت می فروختیم و این آمار ، رسمی است.


وی افزود: بنابراین اگر کسانی می خواهند کشور را بحرانی نشان دهند باید خودشان بگویند دنبال چه قصدی هستند.


زاکانی ادامه داد: علاوه بر آمارهای بانک مرکزی ، ما با فروش غیررسمی در سال 91 و در اوج تحریم ها 1/8 میلیون بشکه نفت و در سال 92 حدود 1/6 میلیون بشکه نفت می فروختیم.


وی گفت: ادعا شد که تحریم ها لغو می شود که من به ملت رشید ایران و نمایندگان مجلس اعلام می کنم که هیچ تحریمی غیر از چهار و نصفی از دستورهای رئیس جمهور امریکا لغو نمی شود.


زاکانی افزود: تحریم های شورای امنیت لغو مشروط می شود؛ قوانین تحریم های اروپا باقی می ماند و بخشی از آیین نامه های آن لغو می شود ؛ تحریم های ایالت امریکا لغو نمی شود؛ تحریم های کنگره لغو نمی شود و فقط مجاز بودند که تعلیق کنند که آن هم تعلیق نمی شود.


نماینده مردم تهران گفت: مردم بدانند که همه پیش فرض های مربوط به برجام نادرست است.


وی افزود: ادعا شد که تیم مذاکره کننده هسته ای با مقامات عالی کشور هماهنگ بوده است در حالی که این هماهنگی فقط در کلیات بود نه در جزئیات و آقای شمخانی در کمیسیون برجام اظهار داشت که شورای عالی امنیت ملی در جریان این امور نبود و همین طور آقای شمخانی اعلام کرد کمیته هسته ای در مدت دو سال 20 جلسه بیشتر نداشت.


رئیس کمیسیون برجام مجلس با اشاره به اینکه دولت هیچ علاقه ای نداشت موضوع برجام در مجلس واکاوی شود ، افزود: به فضل الهی ما آن را در مجلس واکاوی کردیم.


وی گفت: در بحث برجام خطوط قرمز مقام معظم رهبری رعایت نشد و مقام معظم رهبری پس از توافقنامه ژنو در دیدار خبرگان فرمودند: اگر لغوی صورت نمی گیرد تعلیق در مقابل تعلیق باشد.


زاکانی افزود: سوالم از آقای لاریجانی این است کجای این طرح فرمایش والای رهبر انقلاب را مد نظر دارد و به همین علت وندی شرمن به استقبال طرح مجلس آمده است.


وی اضافه کرد: دولت ، آقای رئیس جمهور ، آقایان ظریف ، عراقچی و صالحی مخالف آمدن این طرح به مجلس بودند و در داخل مجلس هم آقای لاریجانی مخالف آمدن طرح به مجلس بود و در مصاحبه ای گفت که آقا فرمودند این طرح به مجلس بیاید.


زاکانی گفت: اگر مقام معظم رهبری به ما آنقدر احترام گذاشتند باید با این طرح اینگونه برخورد می کردیم؟


وی افزود: ما به کمیسیون امنیت ملی هم اشکال داریم.


زاکانی گفت: آنچه مسئولان وزارت امور خارجه در کمیسیون برجام گفتند همه در حد شعار بود و هیچ سندی به ما ارائه نکردند و آقای قشقاوی گفت که حرف های ما سند است در حالی که سخنان آقایان عراقچی، ظریف ، شمخانی و صالحی در کمیسیون با هم تناقض داشت و نمی دانیم این حرف ها بر اساس چه اسنادی است.



لزوم تغییر محتوایی در طرح هسته ای که مد نظر وندی شرمن است


رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام خواستار تغییر اساسی و محتوایی طرح اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام شد و آن را طرح مد نظر و تأیید وندی شرمن دانست.


علیرضا زاکانی در صحن علنی مجلس افزود: ما در مقطع سرنوشت سازی قرار داریم.


وی گفت: سند سوم، سند برنامه بلندمدت هسته ای است. آقای عراقچی گفت سند برنامه بلندمدت هسته ای همین سند برجام است در حالی که آقای صالحی آن را سند دیگری دانست.


زاکانی افزود: آقای صالحی گفت که این سند آماده است، از آقای رحیمیان در این مورد پرسیدم گفتند آن را به وزارت خارجه دادند در حالی که بعد اعلام کردند که آن را آماده نکرده اند و در حال تدوین است.


وی تصریح کرد: چرا حرف درست و منطقی به نمایندگان نمی زنید؟ وقتی ما سؤال کردیم متوجه شدیم تدوین نکرده بودند و در حال تدوین آن بودند اما شفاهاً در کمیسیون اعلام کردند که آن را به وزارت امور خارجه داده اند.


زاکانی گفت: سند دیگر، سند حل مسائل حال و گذشته است، منطقاً در کمیسیون اعلام کردند که نمی توانند اجزائش را بگویند و شفاهاً گفتند که کمیسیون آن را پذیرفت.


وی افزود: نکته پنجم تناقضاتی است که درباره مذاکرات هسته ای به آن توجه کرده ایم و اعلام کردند که سند پنجمی هم هست که میان ایران و امریکا بسته شده است، خواهش می کنم این را شفاف بگویید.


رئیس کمیسیون برجام گفت: با سند برجام 31 سال طول می کشد تا ما بتوانیم 190 هزار سو داشته باشیم اما آقای صالحی ما به حرف شما اعتماد و در گزارش کمیسیون برجام از شما تشکر کردیم.


خبرگزاری صدا و سیما نوشت، زاکانی خطاب به نمایندگان مجلس اظهار داشت: مردم، مسیر بازگشت پذیری و مسیر ارائه شکایت و حق خواهی ما مسدود است، از آقای عراقچی پرسیدیم اگر شکایت داشته باشیم بنا بر بندهای 36 و 37 باید به که پناه ببریم و شکایت کنیم که در پاسخ اظهار داشت باید به خدا شکایت کنیم.


وی تصریح کرد: اگر بنا بود به خدا شکایت کنیم که قرار نبود 12 سال مذاکره کنیم و دو سال مذاکره سنگین در پیش بگیریم.


زاکانی گفت: اشکالی که ما به تیم مذاکره کننده هسته ای داشتیم، اشکالی جدی بود ما تیم را به خیانت متهم نمی کنیم اما تیم نتوانسته است حقوق اساسی ملت ایران را از گرگ های امریکایی و اروپایی بگیرد.


وی افزود: ما از عناصر بزرگوار و محترم تیم در گزارش کمیسیون تشکر کردیم و نقاط مثبت آن را نیز گفتیم اما لازم نیست اگر تیم نتوانست حق ملت را ادا کند ملت زیر بار توافقنامه ای برود که مشکلات جدی برای کشور ایجاد می کند.

201/201

کد خبر: 501244

وب گردی

وب گردی