کاهش دوره‌های شیمی‌درمانی‌ مبتلایان به سرطان با دستاورد جدید محققان ایرانی

محققان دانشگاه علوم پزشکی ایران با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه تهران با سنتز نانو ذرات اکسید آهن حامل داروی ضد سرطان موفق به ابداع روشی برای کاهش تعداد دوره‌های شیمی درمانی شدند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا دکتر سمیده خویی از محققان این طرح گفت: نانو ذرات اکسید آهن تولید شده در این طرح حامل داروی ضد سرطان 5- فلوئوروراسیل هستند که در درمان سرطان ‌های مختلف از جمله سرطان پستان و کولون کاربرد دارد.

دانشیار مرکز تحقیقات سلولی و ملکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دارا بودن هسته اکسید آهن را از مزایای نانوذرات تولید شده عنوان کرد که خصوصیات ویژه‌ای به این نانو ذرات داده است. بدین ترتیب که این نانوذرات به دلیل داشتن اکسید آهن از طریق یک میدان مغناطیسی خارجی، هدفمند شده و صرفا به بافت تومور وارد می‌شود. در نتیجه از بروز عوارض جانبی ناشی از ورود ترکیب دارویی ضد سرطان به سلول‌های سالم جلوگیری می‌شود.

این محقق گفت: هسته اکسید آهن همچنین امکان ردیابی نانوذرات حامل دارو را فراهم می کند به طوری که از طریق تصویربرداری MRI به راحتی قابل شناسایی بوده و به درک ما از این که نانوذرات وارد بافت تومور شده‌اند یا خیر، کمک می‌کند.

وی درباره ایجاد حساسیت حرارتی و پرتوی را از دیگر مزایای نانو ذرات تولید شده گفت: در بسیاری از مواقع در کلینیک همراه با شیمی درمانی، پرتو درمانی نیز انجام می‌شود، از این رو این محصول این امکان را ایجاد می‌کند که بتوانیم در کنار شیمی درمانی، پرتو درمانی را هم انجام دهیم.

خویی اضافه کرد: در کنار این مزایا، زمانی که داروی ضد سرطان برای درمان بیماران مبتلا به سرطان تجویز می‌شود، لازم است تا دوزهای متعددی طی روزهای متوالی و یا غیر پیوسته برای بیمار توصیه شود.

وی ادامه داد: با یک بار تزریق دارو به بدن بیمار، او تا حدود دو هفته بی‌نیاز از تزریق مجدد خواهد بود.

محقق این طرح با بیان این که این محصول مراحل In vitro و In vivo را پشت سر گذاشته است، خاطرنشان کرد: نتایج این تحقیقات همچنین بر روی موش صحرایی و خرگوش انجام شده است.

به گفته وی در فرایند این تحقیقات در مراحل تست آزمایشگاهی و حیوانی، عدم سمیت نانوذرات اکسید آهن تولید شده، قرار گرفتن نانو ذرات در بافت تومور، قابل مشاهده بودن این نانوذرات با تصویر برداری MRI و ایجاد حساسیت حرارتی و پرتویی اثبات شد.

دانشیار بیوفیزیک دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر این که این نانو ذرات به صورت پودر تولید شده است، گفت: این ذرات پس از تبدیل شدن به محلول به بدن بیمار تزریق خواهد شد.

خویی با اشاره به محصول نهایی این تحقیقات، گفت: حامل دارویی، نانوذرات اکسید آهن تولید شده است و داروی ضد سرطان 5-فلوئورویوراسیل نیز در درون پوشش پلیمری بر روی این نانوذرات بارگذاری شده و این ترکیب از طریق تزریق وارد بدن بیمار خواهد شد.

وی همچنین با تاکید بر این که داروی 5-فلوئورویوراسیل برای درمان سرطان‌هایی چون کولون، پستان، روده، معده و پانکراس استفاده می‌شود، افزود: نانو ذرات حامل این داروی ضد سرطان برای انواع متعددی از سرطان‌ها قابل استفاده است.

محقق این طرح ابراز امیدواری کرد که در فاز توسعه‌‎ای این طرح بتواند وارد فاز بالینی شود.

20103

کد خبر: 501292

وب گردی

وب گردی