ارتباط افزایش آلودگی هوا در نیمکره شمالی با شروع سرما

با رسیدن فصل سرما شاهد اخباری هستیم که از افزایش آلودگی هوا حکایت می کند. قسمت اعظم این آلودگی ناشی از وارونگی هوا یا اینورژن است و با کاهش دما و در فصول سرد سال اتفاق می افتد.


نیوشا یعقوبی: آمارها حاکی از این است آلودگی هوا در سال 93 کمتر از سال های 92-91 بوده است که از علل آن می توان به توقف توزیع و تولید بنزین پتروشیمی در آن سال اشاره کرد.
بر اساس گزارش خبرگزاری صدا و سیما، چندی پیش محمد هادی حیدرزاده، مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: تهران در سال ۹۴ تنها ۱۰ روز پاک داشته است. بر اساس این آمار، امسال 147 روز سالم 41 روز ناسالم و یک روز بسیار ناسالم داشتیم.
او با بیان اینکه پدیده وارونگی دما به دلیل شرایط زمین، ساختارشهری تهران و محدودیت تهویه هوا، در6 ماه سرد سال غیرقابل اجتناب است، افزود : سال 93 نیز 7 روز پاک و 142 روز سالم و 50 روز ناسالم داشتیم.


وارونگی هوا یعنی چه ؟
آلودگی هوا با مخلوط شدن هوا با گازها، قطرات و ذراتی پدید می آید و کیفیت هوا را کاهش مى‌دهند. یک عامل مهم آلودگى هوا وجود گاز ازن در سطح زمین است. ازن در سطح زمین هنگامی تشکیل می‌شود که گازهاى آلاینده حاصل از اتوموبیل ها و سایر وسایل سوخت مصرف مى‌‌کنند با نور خورشید واکنش داده و گاز ازن ازن به وجود می‌‌‌‌آید که براى انسان سمى است.
ساکن بودن هوا، درخشندگى نور خورشید و آب‌وهوای گرم این گاز را تشدید می کند. باید توجه داشت ازن موجود درسطح زمین با لایه ازونی که در قسمت فوقانی جو زمین قرار دارد و اشعه ماوراء بنفش مضر خورشید را جذب می‌کند متفاوت است.
این در حالی است وارونگی هوا به پدیده‌ای گفته می‌شود که در آن برخلاف حالت طبیعی با افزایش ارتفاع ، دما نیزافزایش می یابد و درجه حرارت پائین جو کمتر از طبقه فوقانی است.
هنگام شب تشعشع (از زمین) شدید شده و سطح زمین به سرعت حرارت خود را از دست دهد و خیلی زود سرد شود و وارونگی هوا پدید آید. عوامل موثردر وارونگی هوا می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- هوای سرد و خشک باعث جذب تشعشع جزئی حرارت زمین می شود.
- آسمان صاف و بدون ابر که عمل تشعشع را سرعت می بخشد.
- هوای آرام و بدون باد که باعث عدم تداخل هوای سرد و گرم می شود.

ارتباط شروع سرما با افزایش آلودگی هوا در نیمکره شمالی
این در حالی است که با فرا رسیدن فصل سرما، آلودگی هوا در نیم کره شمالی افزایش می‌یابد . گروهی از پژوهشگران فرانسوی و انگلیسی به این نتیجه رسیدند که آلودگی هوا می تواند تاثیر چشمگیری بر میزان جریان آب رودخانه های نیمکره شمالی داشته باشد.
به گزارش نشریه نیچر، دانشمندان چندی پیش دریافتند هنگامی که نوردریافتی زمین از خورشید کاهش یافته و میزان جریان رودخانه ها در مناطق نیمکره شمالی افزایش
می یابد. ذرات معلق موجود درهوا که توسط فعالیت های صنعتی ایجاد می شود، علاوه براینکه باعث کاهش نورجذب شده توسط خورشید به زمین می شوند ، کاهش 25 درصدی جریان رودخانه ها را در پی دارند.
همچنین بررسی ها نشان می دهد در چند دهه اخیر از میزان جریان آب رودخانه ها به دلیل کاهش اقدامات مختلف محیط زیستی، کاسته شده است.
چندی پیش موسسه ملی تحقیقات زیست محیطی دانشگاه آرهوس دانمارک مقاله ای تحت عنوان اثرات تغییر آب و هوا برآلودگی هوا در نیمکره شمالی ، منتشر کرد.
در این مقاله دانشمندان به بررسی اثرات انواع مواد شیمیایی به تغییر آب و هوا پرداختند و دریافتند این آلاینده ها باعث افزایش دما 2-3 درجه کلوین درمیانگین جهانی و در قطب شمال این افزایش دما تا 11 درجه کلوین می رسد. پیش بینی شده است این افزایش درجه حرارت، از انتشار ایزوپرن ناشی می شود و به افزایش تولید گاز سمی ازن و آلودگی هوا می انجامد.
کشور چین نیز از این قاعده مستثنی نیست. چندی پیش ایسنا از مرگ 4000 چینی در روز بر اثر آلودگی هوا خبر داد.
نتایج مطالعات به دست آمده همچنین حاکی از آن بود که از هر 6 مورد مرگ زودهنگام در چین یک مورد ناشی از آلودگی هوا است.
هر سال 1 میلیون و 600 هزار نفر در چین با سکته و بیماری قلبی می میرند
پزشکان دانشگاه کالیفرنیا تخمین زده‌اند حدود یک میلیون و 600 هزار نفر از مردم چین هر سال به دلیل مشکلات قلبی، ریوی و سکته مغزی جان خود را از دست می‌دهند که آلودگی هوا به خصوص وجود ذرات معلق در هوا دلیل اصلی آن است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس ، محققان اعلام کردند :38 درصد از جمعیت چین در مناطقی از این کشور زندگی می‌کنند که طبق اعلام آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا در وضعیت ناسالم هستند.
آلودگی هوا در چین در فصل زمستان شدیدتر و از جمله دلایل آن، احتراق زغال‌سنگ برای گرم کردن منازل است. همچنین وضعیت هوا به گونه‌ای است که به دلیل وارونگی هوا ،هوای کثیف نزدیک به سطح زمین باقی می‌ماند.
20106

کد خبر: 501337

وب گردی

وب گردی