وضعیت ایران، سقوط آزاد با شیبی تند/ عبور  ایران از خط قرمز جمعیتی

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کاهش جمعیت در ایران منجر به عبور از خط قرمز جمعیتی براساس نرخ باروری دنیا شده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، محمد اسحاقی در همایش سیاست‌های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک در ساوه افزود: نرخ باروری در دنیا زیر 2.1 نرسیده و هیچ کشوری شاهد کاهش جمعیتی پایین‌تر از این میانگین نبوده است، اما در ایران در سال‌های اخیر از این خط قرمز عبور کرده و نرخ باروری را به 1.7 رساندیم که این خود زیر حد جایگزینی است.

او گفت: در سال 71 به اهداف کاهش جمعیتی تا ۴ فرزند به ازای هر خانواده رسیدیم و در سال 79 به حد خط قرمز باروری و نرخ رشد جمعیتی 2.1 درصدی نزول کردیم.

به گفته اسحاقی، تغییراتی که در شرایط جمعیتی کشور به وجود آمده، به گونه‌ای است که 71 درصد جمعیت کشورمان در شهرها و 29 درصد در روستاها سکونت دارند.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان اینکه هدف نظام سلطه در جنگ نرم و تهاجم فرهنگی خروج دین از زندگی است، افزود: کاهش ازدواج، بالارفتن سن ازدواج، افزایش طلاق، نداشتن فرزند، سقط جنین و کاهش جمعیت از جمله برنامه‌های نظام سلطه در جنگ نرم است.

او خواستار مهندسی فرهنگی در نقشه کلان کشور برای برطرف کردن این مشکلات شد و افزود: یکی از ابعاد کلان در این راستا شناسایی چالش‌های موجود و تربیت نسل صالح و سالم است که در سال 1390 در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و تصویب شد.

اسحاقی خواستار اجرای یک حرکت ملی برای فرهنگ‌سازی و اصلاح باورها در خصوص افزایش نرخ جمعیت کشور شد و افزود: نظام سلطه برای موضوعاتی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برنامه دارد و ما نیز باید برای مقابله با آن برنامه داشته باشیم.

معاون شورای انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به مواجه خانواده‌ها با یک معضل جدی در ارتباط با استقبال از رسانه‌های خارجی، ماهواره‌ها و شبکه‌های اجتماعی گفت: در کنار کودکان، افراد بزرگسال نیز در بهره‌مندی از این فضاها به صورت مفرط اصرار دارند که این خود توسعه برنامه‌های ضدفرهنگی و ضداخلاقی را در جامعه زمینه‌ساز شده است.

به گفته او، در کنار کاهش زاد و ولد، با افزایش طلاق در کشور روبه رو هستیم و در این زمینه به نظر می‌رسد ایران یک مرحله سقوط آزاد در وضعیت جمعیتی با شیبی تند را سپری می‌کند، در حالی که در سایر کشورهای اروپایی این شیب کاهش جمعیت اصلاح شده و یک روند تعادلی را سپری می‌کند.

او تأکید کرد: باید برای نرخ باروری 1.7 درصدی شرایط جایگزین و مناسبی را پیدا کنیم که قطعا با ابلاغ سیاست‌های جمعیتی، باید در راستای برطرف کردن چالش‌های فرهنگی و اقتصادی در این حوزه تلاش کنیم.

۲۰۱۰۷

کد خبر: 501492

وب گردی

وب گردی