طرح جامع توان افزایی زنان سرپرست خانوار اجرایی خواهد شد

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: در جلسه آینده شورای راهبردی طرح جامع توان افزایی زنان سرپرست خانوار و دستاوردهای اجرای آزمایشی این طرح در شهر ری جمع‌بندی می‌شود تا بتوان زمینه اجرایی شدن آن را در سطح ملی فراهم کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، سوسن باستانی افزود: استانهای زیادی برای اجرای طرح اعلام آمادگی کرده‌اند اما برای اطمینان از موفقیت طرح نمی توان به یکباره این طرح را به صورت سراسری اجرا کرد لازم است طرح به صورت مرحله ای به اجرا درآید.

او هدف اصلی طرح را هم افزایی بین دستگاههای متولی امور زنان سرپرست خانوار اعلام کرد و گفت: اعضای اصلی شورای راهبردی طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار سازمان‌ بهزیستی،کمیته امداد امام خمینی(ره)،شهرداری تهران،سازمان فنی–حرفه‌ای استانداری تهران،‌ فرمانداری شهر ری و وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی هستند.

باستانی ادامه داد: از دستگاههای دیگر مانند وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، وزارت نفت، سازمان محیط زیست، سازمان میراث فرهنگی، هلال احمر، صندوق کارآفرینان امید و تعدادی از سازمان های مردم نهاد فعال در این حوزه هم بسته به ضرورت و نوع فعالیت جهت شرکت در جلسات شورا دعوت بعمل آمده است.

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری اضافه کرد: در جلسات برگزار شده هریک از این دستگاه‌ها برنامه‌ها و تجربه‌های خود را در زمینه توانمندسازی زنان سرپرست مطرح کردند و مستندات مربوطه را در اختیار معاونت قرار دادند. اگر چه در برخی موارد ارسال اطلاعات مورد نیاز از سوی دستگاهها زمان بر بود و در مواردی نیاز به نامه نگاری‌های مکرر داشت؛ اما در مجموع ارزیابی من از همکاری دستگاهها مثبت است.

باستانی درباره علت وقفه در اجرای طرح جامع توان افزایی زنان سرپرست خانوار،گفت: به جای وقفه بهتر است کند شدن اجرای طرح عنوان شود که علتش تامین منابع مالی مورد نیاز و مشخص کردن دستگاه‌هایی بود که آمادگی تخصیص بودجه برای اجرای طرح‌ را داشتند علاوه بر آن لازم بود نقش سمن‌ها نیز در این زمینه مشخص شود. تجمیع اطلاعات هم به دلیل یکسان نبودن داده‌های دستگاههای متولی به زمان بیشتری نیاز داشت.

اوافزود: استانداری تهران، فرمانداری شهر ری و وزارت صنعت و معدن جهت تامین امکانات مورد نیاز اجرای طرح تلاش کردند. ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران نیز مسئولیت یکسان سازی اطلاعات را برعهده گرفت.

او با اشاره به همکاری وزارت جهاد کشاورزی در طرح جامع توان افزایی زنان سرپرست خانوار گفت: این وزارتخانه در زمینه صندوق‌های اعتباری خرد روستایی همکاری خوبی داشت؛ البته در این رابطه مشکل اعطای وام‌ها و ضمانت اجرایی آنها مطرح شد. از طرف دیگر شروع فعالیت صندوق‌های خرد روستایی نیازمند پیش‌بینی مکانی برای آن ها بود که با هماهنگی‌های به‌عمل آمده و با همکاری استانداری تهران مشکلات تا حدی برطرف شد؛ اما برای اجرایی شدن طرح در مناطق مختلف کشور نیازمند توجه خاص به مسائل زنان سرپرست خانوار در برنامه توسعه ششم کشور هستیم.

باستانی در پایان تاکید کرد: در پایلوت شهر ری تفاوت‌های موجود در بین زنان سرپرست خانوار نیز مورد توجه قرار گرفته است و تاکید برآن است که برنامه ریزی ها با توجه به شرایط و نیازهای متفاوت آنان صورت گیرد.

20106

کد خبر: 501523

وب گردی

وب گردی