مذاکرات هسته‌ای نمونه‌ای از موفقیت مسیر دیپلماسی برای عبور مسالمت آمیز از چالش‌ها

دبیر شورای عالی امنیت ملی مذاکرات هسته ای را نمونه ای از موفقیت مسیر دیپلماسی برای عبور مسالمت آمیز از چالش ها دانست و گفت: علیرغم تبلیغات و ادعاهای دروغ فراوان ، مشخص شد که جمهوری اسلامی ایران تنها بدنبال استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای و نفی سلاح هسته ای است.

به گزارش ایسکانیوز،علی شمخانی در دیدار یان الیاسون قائم مقام دبیر کل سازمان ملل متحد ، به حوادث تلخی که در منطقه و در سایه قدرت‌طلبی و خشونت افسارگسیخته برخی کشورها موجب به خاک و خون کشیده شدن غیرنظامیان مظلوم و بی‌پناه می‌شود، گفت: بی‌تفاوتی سازمان ملل متحد و انجام ندادن اقدام قاطع برای پایان دادن به اقدامات نامشروع همچون تهاجم نظامی، ارائه کمک‌های تسلیحاتی آموزشی و مالی به تروریسم و سرکوب مسلمانان در فلسطین اشغالی، ‌سؤالات جدی در مورد عملکرد این نهاد بین‌المللی نزد دولت‌ها و افکار عمومی به وجود آورده است.

وی با اشاره به تلاش مستمر جمهوری اسلامی ایران و بکارگیری مجموعه ظرفیتها به منظور برقراری آتش بس میان گروه های مسلح و دولت سوریه و تاثیر قابل توجه این اقدامات در حفاظت از جان شهروندان غیر نظامی این کشور و توسعه کمک های انسان دوستانه اظهار داشت: در تداوم این مسیر تجربیات و ظرفیت های خود را همچون گذشته در همکاری با سازمان ملل به کار خواهیم گرفت.

وی افزود: ایران با حمایت از دولت های قانونی و مورد حمایت مردم در سوریه و عراق مانع از پیشروی تروریسم و نسل کشی مردم شد و کشورهای غربی نیز با مقابله واقعی با تروریسم رویکرد خود را نسبت به برقراری امنیت پایدار در منطقه تغییر دهند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت:‌جمهوری اسلامی ایران از ابتدای شروع بحران در سوریه بر ضرورت اجتناب از راه حل های نظامی و استفاده از مسیر گفتگو و مذاکره سوری - سوری تاکید داشته و معتقد است که این بحران می بایست از طریق گفتگوهای فراگیر و بدون پیش شرط میان طرف های سوری خاتمه یابد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی مذاکرات هسته ای را نمونه ای از موفقیت مسیر دیپلماسی برای عبور مسالمت آمیز از چالش ها دانست و افزود: علیرغم تبلیغات و ادعاهای دروغ فراوان ، مشخص شد که جمهوری اسلامی ایران تنها بدنبال استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای و نفی سلاح هسته ای است.

شمخانی گفت: تهدید به اقدام نظامی بر علیه ایران که از سوی برخی کشورها مطرح می شود نقض صریح منشور سازمان ملل بوده و انتظار می رود دبیر کل به وظیفه ذاتی خود در این زمینه پایبند بوده و مانع از حاکمیت غوغاسالاری به جای دموکراسی شود.

قائم مقام دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار با قدردانی از نقش جمهوری اسلامی در موضوع پناهجویان و ساماندهی فعالانه مهاجران گفت: در این مسیر نیازمند استفاده از تجربیات ایران برای حل معضل پناهجویان در دیگر کشورها هستیم.

یان الیاسون با تاکید بر اینکه ایران کارکردهای قابل توجهی در تحقق اهداف توسعه هزاره داشته است اظهار داشت: ایران در شاخص های پیشرفت و توسعه گام های بزرگی برداشته که قابل تحسین است.

وی با یادآوری این که وضعیت سیاسی در کل منطقه پرچالش است اظهار داشت: بحران سوریه ، یمن و عراق باعث درد و رنج و بی ثباتی شدید شده و با توجه به افزایش خطر جنگ های نیابتی باید با توقف زودتر این چالش ها ، برای حل صلح آمیز مناقشات تلاش می کنیم.

201/201

کد خبر: 501627

وب گردی

وب گردی