سند همکاری گردشگری ایران و فرانسه  امضا می‌شود

سند همکاری ایران و فرانسه در حوزه گردشگری در سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به فرانسه به امضا می رسد.

به گزارش ایسکانیوز، نشست مشترک فعالان صنعت گردشگری ایران و فرانسه با حضور مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مایکل دوریو رئیس بخش گردشگری فرانسه در وزارت امور خارجه، برونو فوشه سفیر فرانسه در تهران، مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری، سعید شیرکوند معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری و بهمن نامورمطلق معاون صنایع دستی برگزار شد.

مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این نشست که عصر روز گذشته 21 مهرماه در هتل لاله تهران برگزار شد، گفت: امیدوارم در فضای جدید فعالیت های کشور و پس از توافق نامه وین که مراحل مختلف تصویب آن امروز در مجلس شورای اسلامی انجام شد، اجرای برجام به عنوان تفاهم نهایی بین جمهوری اسلامی ایران و 1+5 آغاز شود و شرایط جدیدی در مسیر فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور به وجود آید.

معاون رئیس جمهور در این نشست که با حضور فعالان حوزه گردشگری کشور فرانسه و همچنین فعالان بخش خصوصی عرصه گردشگری کشورمان، برگزار شد، افزود: جمهوری اسلامی ایران و دولت تدبیر و امید مصمم است با توجه به وعده هایی که داده است، از ظرفیت ها، تجربیات، امکانات و اندوخته های همه کشورها برای رشد اقتصادی و تکمیل تجربه، دانش و اندوخته های خود استفاده کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: با توجه به موقعیت بسیار خوب کشور فرانسه در حوزه گردشگری و تجربیات و توانمندی هایی که سرمایه گذاران فرانسوی در این بخش دارند، به نظر می رسد زمینه های همکاری متعددی با حفظ منافع دو کشور و بخش خصوصی وجود دارد و می توان گام های اساسی در این حوزه برداشت.

سلطانی‌فر تأکید کرد: در آستانه سفر دکتر روحانی، رئیس جمهور کشورمان به فرانسه هستیم، حدود یک ماه دیگر این سفر انجام می شود که می تواند فصل جدیدی را در تاریخ تعامل و همکاری های بین دو کشور را رقم بزند، در همین راستا دست اندرکاران بخشهای مختلف در حال آماده سازی اسنادی هستند تا چارچوب همکاری ها را در فصل جدید روابط بین دو کشور مشخص و معین کنند.

او افزود: سند پیشنهادی توسعه همکاری ها در حوزه گردشگری هم با توجه به مذاکرات صورت گرفته با مقامات فرانسوی در چند هفته گذشته آماده و از طریق وزارت امور خارجه در اختیار طرف فرانسوی قرار گرفته است تا پس از اعلام نظر و تهیه متن نهایی، این سند همکاری در سفر رئیس جمهور به فرانسه به امضا برسد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه امضای این سند، چارچوب همکاری ها در حوزه گردشگری را مشخص می کند، افزود: ایران کشوری است که جاذبه های گردشگری، فرهنگی، تاریخی، طبیعی، مذهبی، زیارتی و همچنین امکانات و توانمندی های بسیاری در حوزه گردشگری سلامت دارد، اگرچه بنابر آمار موجود سال گذشته ما میزبان 5 میلیون گردشگر بودیم اما برنامه ریزی های گسترده ای در دستور کار داریم تا در سال 2025 میلادی، این تعداد گردشگر را به 20 میلیون نفر افزایش دهیم.

سلطانی فر افزود: دستیابی به این تعداد گردشگر در صورتی به دست می آید که ما رشد میانگین سالیانه خود را متناسب با برنامه پیش بینی شده هماهنگ کنیم، ما در 2 سال گذشته معادل 3 برابر میانگین رشد دنیا، در این بخش رشد داشته ایم، چراکه رشد گردشگری در دنیا 6/4 دهم (چهار و شش دهم)، در آسیا 5 درصد و در ایران 12 درصد بوده است، ما باید همین میزان نرخ رشد را در 10 سال آینده داشته باشیم تا به اهداف سند چشم انداز 20 ساله کشورمان دست پیدا کنیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت ها و جاذبه های فرهنگی و تاریخی کشورمان گفت: حدود 31 هزار و 300 اثر تاریخی در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است و از این تعداد 19 بنا و محوطه تاریخی و 10 اثر میراث ناملموس در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

او با اشاره به اینکه هر یک از این آثار، در نوع خود زیبا و کم نظیر است، تأکید کرد: فرصت هایی که در ایران وجود دارد برای تمامی سرمایه گذاران خارجی در حوزه های مختلف یک فرصت استثنایی است، از نظر ذخائر گاز، ایران رتبه اول را در دنیا دارد و کشور ما از نظر ذخائر نفت در جایگاه چهارم دنیاست، ایران موقعیت جغرافیایی ویژه ای از جهت ترانزیت کالا، صنایع، نیروی انسانی و جاذبه های گردشگری دارد که هر کدام از این ظرفیت ها فرصتی مناسب را برای سرمایه گذاران خارجی ایجاد می کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: تمرکز و تاکید مقام معظم رهبری، اراده دولت فعلی ایران، رئیس جمهور و اعضای دولت با همکاری سایر قوا برای توسعه گردشگری، فرصت ویژه و طلایی برای سرمایه گذاران این بخش است.

سلطانی‌فر گفت: اکثر کشورهایی که تا پیش از این مقصد گردشگران تاریخی و فرهنگی بودند امروز دچار جنگ و درگیری هستند و این موضوع شرایطی را فراهم آورده است تا گردشگران این بخش، بتوانند از جاذبه های فرهنگی و تاریخی ایران استفاده کنند.

معاون رئیس جمهور افزود: ما در بخش گردشگری و توسعه و رونق این حوزه برنامه های مفصلی داریم، گسترش فضاهای اقامتی، مدیریت و بهره برداری از امکانات و تاسیسات گردشگری، مرمت و بهره برداری از اماکن تاریخی و توجه به حوزه بازرگانی صنایع دستی از جمله این برنامه ها است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تأکید کرد: با توجه به قانون خوب و جامع ایران در رابطه با حمایت از سرمایه گذاران خارجی، امیدواریم سرمایه گذاران کشورهای مختلف و به ویژه سرمایه گذاران فرانسوی از این فرصت استفاده کنند.

۲۰۱۰۷

کد خبر: 501821

وب گردی

وب گردی