چرا معضل بوی تعفن نیشکر هیچ وقت حل نمی شود؟/پیامد چالش های صنعت نیشکر درمحیط زیست

صنعت نیشکر به عنوان صنعت آلاینده محیط زیست استان خوزستان باعث شده کیفیت آب و هوا استان خوزستان  پایین تر از وضع مطلوب شود و شوری آب، بوی تعفن و باران خاکستر از ارمغان های این صنعت برای مردم استان خوزستان بوده است.

زهره حاجیان- ایسکانیوز : در همین راستا سمینار علمی بررسی تبعات زیست محیطی- اجتماعی صنعت نیشکر در خوزستان در 28 آبان 1394 با هدف بررسی چالش های زیست محیطی و اجتماعی صنعت نیشکر در استان خوزستان توسط مؤسسه پژوهشگران اندیشمند برگزار خواهد شد. در این سمینار هدف بر این است تا ابهامات و سوالات موجود از دیدگاه علمی و بر مبنای حقوقی، قضائی، زیست محیطی و اجتماعی بررسی شوند.بدون شک تردید، محیط زیست سالم اصل غیر قابل انکار برای زیستن سالم است و چالش های زیست محیطی به عنوان تهدید کننده زندگی بشر هستند.

مدیر کمیته برگزاری سمینار با اعلام این خبر گفت: نگاهی اجمالی به استان خوزستان نشان دهنده چالش های زیست محیطی به عنوان ارمغان صنعت هستند که همچنان زندگی مردم استان خوزستان را تهدیدمی کند به عنوان مثال آنچه که امروز در استان خوزستان شاهد آن هستیم وجود انواع تبعات مختلف زیست محیطی و اجتماعی مرتبط با سد گتوند، صنعت نیشکر، نابودی تالاب های هورالعظیم و شادگان و موارد دیگر که هر کدام به نحوی دارای متضررین و شاکیان حقیقی و حقوقی هستند و زندگی مردم را همچنان مورد تهدید قرار می دهد.

دکتر سیدحسین فاضلی با اشاره به اینکه تبعات و پیامد چالش های صنعت نیشکر در تمام ابعاد زیست محیطی تاثیر منفی را وارد می‌کند گفت: نمونه بارز این تبعات متضرر شدن کشاورزان و کشاورزی استان خوزستان و نابودی نخیلات استان خوزستان است.

فاضلی تاکید کرد: اما متاسفانه علیرغم اینکه نیشکر همچنان صنعت آلاینده محیط زیست خوزستان است، مشخص نیست چرا از طرف مراجع ذیصلاح تحت برخورد قانونی جدی قرار نمی گیرد؟ و هیچ اقدام اساسی در زمینه برخورد قانونی با باران خاکستر نیشکر انجام

نمی گیرد؟ یا اینکه معضل بوی تعفن نیشکر هیچ وقت حل نمی شود؟ و سوالات دیگری که همچنان به عنوان ابهامات در ذهن مردم شکل گرفته است.

او گفت: با برگزاری این سمینار، امید می رود تا ابعاد ابهامات موجود صنعت نیشکر از دیدگاه های مختلف حقوقی، قضائی، زیست محیطی و اجتماعی بررسی شود زیرا که اما معضل شرکت نیشکر از خاکستر و بوی تعفن شروع می شود ولی به ابهاماتی بزرگ می رسد که نیاز به بررسی علمی دارند.

این مدرس دانشگاه گفت: اگرچه همیشه شرکت نیشکر به دنبال ارائه گزارش آماری از تولید شکر، عنوان کردن کمربند سبز نیشکر و موارد دیگر به عنوان صیانتی بر فعالیت های خود بوده حال این سوال ها پیش می آید که آمار تولید بیشتر شکر به قیمت به مخاطره انداختن زندگی مردم خوزستان است؟و چرا زندگی مردم استان خوزستان به دلیل تولید بیشتر شکر باید به خطر بیافتد؟ نفع مردم خوزستان از تولید بیشتر شکر به غیر از به مخاطره افتادن زندگی آنها چه بوده است؟ و سوالات دیگر که ابهاماتی را بروی پیش ما مطرح می کنند.

در این سمینار، اساتید دانشگاه، مدیران ادارت، نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و حقوق دانان به سخنرانی و تبادل نظر می پردازند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت نام در این سمینار علمی می توانید به وب سایت(www.karoon1393.ir) مراجعه کنید.

105105

کد خبر: 502082

وب گردی

وب گردی