آخرین خبر از دادگاه اپل/ محکومیت اپل به پرداخت 234 میلیون دلار

هیئت منصفه جمعه رای داد اپل بیش از 234 میلیون دلار به  دانشگاه ویسکنسین-مدیسون بابت نقض پنتت این دانشگاه برای تکنولوژی میکروچیپ‌های پردازنده‌های آرم بپردازد.

به گزارش ایسکانیوز پیش از این در اینجا از رای هیئت منصفه در محکومیت اپل خبر داده بودیم، حالا طبق گزارش رویترز هیئت منصفه مقدار محکومیت اپل را هم اعلام کرده است. هرچند که این مقدار کمتر از 400 میلیون دلاری است که بنیاد فارق‌التحصیلان دانشگاه ویسکانسین برای نقض این پنتت که در بهبود کارایی پردازنده‌های آرم نقش به سزایی دارد، درخواست کرده بود.

اپل اعلام کرده است تقاضای تجدید نظر به این رای را به دادگاه ارائه خواهد کرد و بنیاد فارغ‌التحصیلان دانشگاه از این رای استقبال و اعلام کرده است حمایت از نوآوری‌های این دانشگاه در برابر استفاده‌های غیر مجاز بسیار مهم است.

این دومین مرحله دادگاه بود که از پنج اکتبر آغاز شده. وظیفه هیئت منصفه بررسی این بود که آیا پردازنده‌های A7، A8 و A8X که در آیفون‌های 5s، 6 و 6 پلاس و همین‌طور چندمدل از آی‌پد به کار رفته‌اند از این پنتت استفاده کرده‌اند یا نه.

بنیاد فارغ التحصیلان دانشگاه ویسکانسین در ژانویه 2014 از اپل به خاطر نقض پنتت 1998 این دانشگاه درباره یک مدار پیش‌بینی کننده در پردازنده‌ها که حاصل کار پروفسور گاریندار سوهی (Gurindar Sohi) استاد علوم کامپیوتر و سه دانشجویش بوده، شکایت کرده بود.

بخش بزرگی از مناقشه درباره این بود که آیا محصولاتی از اپل که خارج از ایالات متحده آمریکا به فروش رفته و سهم بزرگی هم در کسب سود اپل داشته شامل این نقض می‌شود یا نه که هیئت منصفه رای به شمول این بخش از محصولات در میان محصولات نقض کننده داد.

اپل به دنبال کاهش مقدار محکومیت خودش با این استدلال بود که در پرونده مشابه شکایت بنیاد فراغ‌التحصیلان دانشگاه ویسکانسین از اینتل در سال 2008 با پرداخت 110 میلیون دلار از سوی اینتل، رسیدگی به پرونده مختومه اعلام شد. اپل همچنین استدلال کرده بود ارزش استفاده از این فناوری در هر پردازنده چیزی در حدود 7 سنت است که از 2.74 دلار در هر پردازنده درخواست شده‌ی شاکی بسیار کمتر است.

روز پنجشنبه قاضی کنلی که ریاست این دادگاه را بر عهده دارد اعلام کرد اپل این تخلف را به صورت آگاهانه انجام نداده است، چیزی که اگر به اثبات می‌رسید امکان سه برابر شدن جریمه اپل را در پی داشت.

همچنین بنیاد فارغ‌التحصیلان دانشگاه ویسکنسین ماه گذشته شکایت جدیدی را مبنی بر استفاده اپل از این فناوری در محصولات جدید آیفون 6S، 6S پلاس و آیپد پرو هم به ثبت رساند.

منبع:reuters

10103

کد خبر: 502094

وب گردی

وب گردی