کم توجهی به تغذیه  باعث  ناباروری  می شود

مسئول کلینیک تغذیه مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا گفت: ناباروری یک مساله چند علیتی محسوب می‌شود و عوامل مختلفی نظیر ژنتیک، مشکلات آناتومی و انعقاد خون در ایجاد آن نقش دارند، اما یکی از عواملی که به آن کمتر توجهی در مراکز درمان ناباروری شده، بحث تغذیه است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر لادن گیاهی گفت: افراد با مشکل ناباروری زمانی از مراکز درمانی به مشاور تغذیه ارجاع داده می‌شوند که یا خیلی چاق هستند یا خیلی لاغر! در حالیکه بسیاری از افراد نه چاق هستند و نه لاغر، بلکه مبتلا به گرسنگی سلولی هستند.

او افزود: مادرانی هستند که مشکل وزن ندارند، اما زمانی که از آن‌ها یک تاریخچه از عادت‌های غذایی‌شان می‌گیریم، به وضعیت پرخطر آن‌ها پی می‌بریم.

این عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی و تولیدمثل مرکز ابن سینا، تاکید کرد: اگر می خواهیم جامعه ای با افراد سالم داشته باشیم، باید به تغذیه در دوران جنینی اهمیت ویژه‌ای بدهیم و این مسئله اهمیت نیاز به مشاوره قبل از بارداری را روشن می‌کند که این مشاوره باید حداقل دو تا سه ماه قبل از بارداری برای زوجین شروع شود.

او افزود: تغذیه پدر نیز به شدت در کیفیت نطفه تشکیل شده نقش دارد. تغذیه مادر روی کیفیت نطفه تشکیل شده و لانه گزینی نقش دارد و تغذیه جنین در ماه‌های اول بارداری روی سلامت آینده وی تاثیر بسزایی دارد.

گیاهی یادآور شد: متاسفانه در کشور ما بحث تغذیه‌ای آن طور که لازم است در سلامت مادر، جنین و نوزاد گنجانده نمی‌شود و توصیه‌های تغذیه‌ای زن باردار توسط متخصص زنان انجام می‌شود که معیار متخصصین زنان برای سنجش تغذیه مادر، میزان وزن گرفتن وی است و در صورتی که مادر خوب وزن نگرفته باشد او را به متخصص تغذیه ارجاع می‌دهند که این دیدگاه بسیار نگران کننده است.

معاون فناوری پژوهشگاه ابن سینا در پایان تاکید کرد: ما به شدت نیازمند برنامه‌ریزی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی روی این موضوع هستیم و کارشناس‌های تغذیه در صورت علاقه می‌توانند در این حوزه در کنار متخصصین زنان کار کنند.

20106

کد خبر: 502129

وب گردی

وب گردی