کاهش تقاضا و کمبود نقدینگی دو عامل  اصلی رکود اقتصادی

یک کارشناس اقتصای ،گفت: کاهش تقاضا برای خرید کالاهای داخلی و همچنین کمبود نقدینگی برای برخی از واحدهای تولیدی دو عامل مهم رکود اقتصادی است.

به گزارش ایسکانیوز، علی نقی مشایخی، اظهارداشت: کاهش قیمت نفت و درآمدهای دیگر سبب شد بودجه های دولت کاهش پیدا کند و به دلیل اینکه بودجه جاری کشور را نمی توان کم کرد از بودجه های عمرانی دولت کم کردند.

وی،ادامه داد: در نتیجه ‌طرح های عمرانی دولت متوقف شد و رکود دوباره ایجاد شد.

مشایخی، افزود: واحدهای تولیدی هم به دلیل کاهش درآمدهای ارزی دچار مشکل شدند و به این رکود دامن زد.

وی، درباره یکی دیگر از دلایل رکود، گفت: انتظارات مردم از توافق هسته ای و بهبود اوضاع کشور سبب شد تا قیمت برخی از اجناس کم شود و مردم هم در هزینه کردن دست نگه داشتند.

این اقتصاددان، افزود: وقتی رکود ایجاد می شود، بودجه های عمرانی هم کم می شود و عده ای بیکار می شوند و به این ترتیب تقاضا برای واحدهای تولیدی کاهش پیدا می کند و همه این عوامل دست به دست هم می دهد تا به رشد منفی برگردیم.

وی، درباره خروج از این شرایط، گفت: اجرایی شدن توافقنامه، افزایش درآمدها از طریق ورود پول های خارجی سبب می شود از این رکود خارج شویم.

مشایخی، تحریک تقاضا و افزایش میزان اعتباردهی بانک ها را راهکار مهم خروج از رکود در شرایط کنونی ذکر کرد و گفت: برخی از واحدهای تولیدی داریم که تقاضا برای محصولاتشان ندارد و باید تقاضا در این بخش تحریک شود.

وی، ادامه داد: یکی از بخش هایی که دچار رکود فراوانی شده ، بخش مسکن است که چند سال گذشته سرمایه گذاری زیادی در آن انجام شده و در حال حاضر به خاطر کاهش تقاضا ، رکود بر آن حاکم شده است.

مشایخی، افزود: متأسفانه تقاضا برای مصالح ساختمانی و همچنین خانه های مسکونی و تجاری بسیار کم است.

وی، افزود: در صنابع فولاد نیز به دلیل رکود در اقتصاد جهانی و کاهش قیمت فولاد و بقیه صنایع فلزی هم صادرات متأسفانه دچار رکود شده است.

این اقتصاددان، درباره کمبود نقدینگی برخی واحدهای تولیدی، گفت: باید ظرفیت اعتباردهی بانک ها را بالا ببریم و به طرح هایی که توجیه اقتصادی دارد، تسهیلات ارائه دهیم.

وی، افزود: طرح هایی را که در صرفه جویی انرژی فراتراست باید تأمین مالی کنیم و از طرفی هم باید مواظب تورم موجود در جامعه باشیم تا به فضای تورمی قبل برنگردیم.

مشایخی، با بیان اینکه اعتبارات بانکی را صرف ایجاد تقاضا برای صنایعی کنیم که دچار رکود بوده است، گفت: با فراهم کردن سرمایه در گردش برای صنایع می توانیم از رکود موجود خارج شویم.

بنا بر نظر این اقتصاددان برای تحرک بخشی به اقتصاد باید تقاضا را تحریک کنیم و به صنایعی که به دلیل نبود تقاضا انباری پر از کالا دارد برای فروش اجناس شان در داخل کشور یا صادرات به کشورهای دیگر کمک کنیم.

وی، اظهار داشت: با رونق صادرات، بهبود روابط دوستانه با سایر کشورها می توانیم به رونق تولید در داخل کشورمان کمک کنیم.

مشایخی، درباره افزایش نقدینگی موجود در جامعه، گفت: باید روی آمارهای ارائه شده دقت کرد چون برخی از این نقدینگی های اضافه شده برای پرداخت وام های معوقه به وام گیرندگان بوده است.

وی، ادامه داد: در شرایط موجود باید ظرفیت اعتباردهی بانک ها را بالا ببریم ولی این اعتبارات باید مدیریت و صرف تحریک تقاضا در جامعه شود.

این اقتصاددان، ارائه وام برای خرید کالاهای بادوام داخلی مثل خودرو و وسایل منزل را یکی از راهکارهای اساسی دانست و گفت: ارائه وام به خریداران، تقاضا را افزایش می دهد و رونق را به بازار بر می گرداند.

وی، ادامه داد: بخشی دیگر از تسهیلات باید برای تکمیل واحدهای مسکن مهر ارائه شود تا از هدر رفتن سرمایه های ملی در این بخش جلوگیری شود.

مشایخی، ارائه تسهیلات به طرح های توجیه پذیر اقتصادی را نیز مهم دانست و افزود: گازرسانی و صادرات گاز، تقویت طرح های راه آهن برای صرفه جویی در سوخت و گسترش امکانات گردشگری و ساختن هتل از جمله طرح هایی است که باید به آن توجه ویژه شود.

وی، خاطر نشان کرد: در صورتی که تعامل ما با دنیا بیشتر شود باید تنگناهای موجود در خصوص هتل ها برطرف شود تا بتوانیم صنعت گردشگری را در کشور تقویت کنیم.

401401

کد خبر: 502163

وب گردی

وب گردی