میراث فرهنگی بی توجه است!/ پاسخ شهرداری درباره خرید خانه «دایی جان ناپلئون»

قائم مقام شهردار منطقه 12 توضیحاتی در خصوص خرید خانه اتحادیه (دایی جان ناپلئون) ارائه کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، علی محمد سعادتی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر خرید خانه اتحادیه در خیابان لاله زار با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی اساسا وظیفه حفاظت و نوسازی بناهای تاریخی در تهران را دارد، گفت: تعداد ساختمان هایی که در چند سال اخیر توسط این سازمان تملک و بازسازی شده مشخص است و می‌توانیم آنها را رصد کنیم. اما در خوشبینانه ترین حالت اگر جسم این بنا ترمیم شود تبدیل به دفاتر اداری شده و روح خود را از دست می دهد.

او با بیان اینکه در سال های اخیر شهرداری تهران در مورد بازسازی خانه‌های قدیمی تعریف جدیدی ارائه کرده و سعی داشته علاوه بر مرمت بنا نسبت به حفظ ساختمان نیز اقدام کند، گفت: متاسفانه میراث فرهنگی نسبت به برگرداندن زندگی به بناهای مرمت شده بی توجه است، به گونه‌ای که حمامی که در محله سیروس قرار دارد پس از مرمت و بازسازی تبدیل به انباری شده و متاسفانه تنها در این محل اقدام به مجسمه سازی می‌کنند.

قائم مقام شهردار منطقه 12 با بیان اینکه شهرداری تهران بارها از سازمان میراث فرهنگی درخواست کرده هزینه‌های ترمیم بنا را به شرط تبدیل آن به محل عمومی پرداخت می‌کند، گفت: دقت کنید اگر درباره احیای سرای کاظمی شهرداری وارد نمی‌شد و آنرا تملک نمی‌کرد چه چیزی باقی می‌ماند؟

او با بیان اینکه عدم برنامه ریزی و بی توجهی به مفهوم بهره برداری، حلقه مفقوده احیای بناهای سنتی است، تأکید کرد: آیین نامه بهره برداری از مراکز و اماکن تاریخی پس از بازسازی مورد تدوین قرار گرفته است و در مورد خانه اتحاد نیز امیدواریم بتوانیم پس از مرمت با توجه به قرار گرفتن این خانه در خیابان لاله زار بتوانیم کارکرد مفهومی درستی برای آن ایجاد کنیم.

سعادتی در واکنش به برخی پیشنهادات مبنی بر تبدیل خانه اتحاد به موزه تئاتر گفت: در حال حاضر نمی‌توانیم اظهار نظری در خصوص سرانجام این خانه داشته باشیم؛ چرا که پیشنهادات بیشماری برای تبدیل این خانه به مراکز فرهنگی مختلف داریم.

قائم مقام شهردار منطقه 12 در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر خرید بالای این خانه در حالی که بخش اعظمی از آن تخریب شده گفت: حکایت ما در شهرداری، حکایت پیرمرد، نوه و مرکبش است. چرا که پیش از این مردم فشار می‌آوردند که چرا شهرداری این خانه را به حال خود رها کرده و حالا با این محدودیت‌های مالی چنین اتفاقی رخ داده، باید خوشحال بود.

او با بیان اینکه کارشناس قیمت گذاری نیستم گفت: به هر حال برخی دوستان هستند که همیشه معترض هستند اما شاید یکی از دلایل قیمت بالای خرید این خانه تعداد زیاد ورثه بوده و درست است که قسمت اعظمی از این خانه دچار آسیب شده اما اسناد و مدارکی وجود دارد که می‌توان بر اساس آن نسبت به بازسازی دقیق این خانه اقدام کرد اما توجه داشته باشید که این خانه جزو خاطره جمعی ما پایتخت نشینان است که رخدادهای اجتماعی بزرگی در آن رخ داده که اهمیت حفظ آن را دو چندان می‌کند.

او افزود: کارکرد فرهنگی که این خانه در محور لاله زار می‌تواند ایفا کند از ارزش ریالی دو دو تا چهارتای روی کاغذ بیشتر است.

خانه اتحادیه یا همان خانه امین السلطان که ما آن را به خانه دایی جان ناپلئون می‌شناسیم به عنوان تنها بازمانده‌اش خیابان لاله زار قدیم و یکی از با ارزش ترین معماری‌های دوره قاجار است که چند روز پیش توسط شهرداری تهران خریداری و در حال حاضر جزو دارایی‌های شهرداری تهران محسوب می‌شود.

۲۰۱۰۷

کد خبر: 502279

وب گردی

وب گردی