دعوت بان کی مون از دولت مستعفی یمن برای مذاکره با حوثی‌ها

سخنگوی دولت مستعفی یمن اعلام کرد، دولت صنعا برای شرکت در دور جدید مذاکرات صلح با میانجی گری سازمان ملل به منظور پایان دادن به درگیری‌های هفت ماهه در این کشور دعوت شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، راجح بادی، سخنگوی دولت مستعفی یمن گفت: ما از جانب بان کی‌ مون، دبیرکل سازمان ملل دعوتنامه‌ای را برای شرکت در این مذاکرات با حوثی‌ها دریافت کرده‌ایم تا در مذاکرات با میانجی‌گری سازمان ملل به منظور پایان یافتن این ناآرامی‌ها در کشور شرکت کنیم و قطعنامه 2216 سازمان ملل را تحقق بخشیم.

این خبر دو روز پس از آن منتشر شد که فرستاده دبیرکل سازمان ملل به یمن ابراز امیدواری کرد، مذاکرات میان دو طرف درگیر در یمن می‌تواند در ماه جاری میلادی و با وجود بی‌اعتمادی عمیق میان هر دو طرف آغاز شود.

سخنگوی دولت مستعفی یمن ادامه داد، تاکنون هیچ توافقی برای اعلام تاریخ معین برای برگزاری این مذاکره اعلام نشده است اما دولت عبدربه منصور هادی، رییس جمهوری مستعفی یمن قرار است ظرف 48 ساعت آتی به دعوت سازمان ملل پاسخ دهد.

یک مقام ریاست جمهوری یمن به خبرگزاری آناتولی گفت که در این پیام تاکید شده است که در این نشست درباره اجرای قطعنامه 2216 شورای امنیت بحث خواهد شد که متمرکز بر طرح خلیج فارس، قطعنامه‌های شورای امنیت و خروجی‌های مذاکرات ملی است.

او تاکید کرد که دولت یمن نشستی را در این زمینه برگزاری خواهد کرد.

براساس قطعنامه 2216 سازمان ملل باید نیروهای حوثی از مناطقی که تصرف کرده‌اند، خارج شده و سلاح خود را بر زمین گذارند.

رییس جمهوری مستعفی یمن با بان کی‌ مون در دو روز گذشته گفت و گو کرده و درباره از سر گیری مذاکرات با هدف پایان دادن به درگیری‌ها در کشور صحبت کرده است؛ درگیری‌هایی که از مارس تا کنون جان 1500 غیرنظامی را گرفته است.

نخستین تلاش برای مذاکرات بین طرف‌های درگیر در یمن که در ژنو و در ژوئن 2015 صورت گرفت، بدون نتیجه ماند.

ماه گذشته میلادی هم دولت حوثی‌ها مذاکرات با میانجی‌گری سازمان ملل را که در عمان صورت گرفت، مورد حمایت قرار داد و تاکید کرد که نیروهای حوثی از مناطقی که به کنترل خود درآوردند، خارج می‌شوند.

301301

کد خبر: 502284

وب گردی

وب گردی