دکوری که مشکل ساز شد/سازه و معماری تئاتر شهر آسیب ندید

از نظر فنی مشکلی به سازه‌ اصلی بنای تاریخی تئاتر شهر وارد نشده، اتفاق رخ داده برای این بنا، به دلیل فرسودگی یا استفاده در طولانی مدت و تغییراتی است که بدون انجام حفاظت‌های مورد نیاز روی این بنا انجام شده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا ، عصر روز گذشته 25 مهر پیشانی سن تالار اصلی مجموعه‌ تئاتر شهر فرو ریخت. این اتفاق در حالی رخ داد که در شب‌های پیش از آن تالار اصلی تئاترشهر میزبان علاقه‌مندان به نمایشنامه‌خوانی روز واقعه بود، اما دلیل این حادثه نصب دکور اعلام شد.

در واقع سیم بُکسلی که نگهدارنده‌ دکور و پیشانی سِن سالن اصلی تئاترشهر بوده، پاره شده و آن هم به دلیل وزن سنگین (حدود 10 تن) پیشانی سن و دکوری است که قرار بود نصب شود و پیشانی پایین افتاده است.

با این وجود مهدی معمارزاده، کارشناس ارشد میراث فرهنگی استان تهران و ناظر این بنای تاریخی در اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران گفت: از نظر فنی مشکلی به سازه‌ اصلی ساختمان وارد نشده و به دلیل فرسودگی یا استفاده طولانی‌مدت‌ و تغییراتی که بدون حفاظت‌های مورد نیاز روی این ساختمان انجام شده، این اتفاق برای سالن اصلی تئاتر شهر روی داده است.

او گفت: با توجه به موقعیت سن و سازه‌ای که به پایین افتاده، به جز بخش‌هایی که ممکن است سازه معماری داشته باشند، مانند کف سن و سایر بخش‌های پرده در سالن اصلی تئاتر شهر، که حالت الحاقی دارند و قابل تغییر هستند، خوشبختانه هیچ آسیبی به سازه‌ی معماری و اصلی تئاتر شهر وارد نشده است.

معمار زاده سازه‌ تئاتر شهر را به یک مجسمه تعبیر می‌کند که حالتی یک‌پارچه دارد و گفت: با توجه به بتونی بودن سازه اصلی بنا و همه وقایع اطراف این بنای تاریخی مانند ساخت و ساز آن مسجد می‌توان ساختمان تئاتر شهر را یک مجسمه تعبیر کرد، با این وجود نباید فکر کرد که با این ساختمان هر کاری که بخواهند می‌تواند انجام دهند و آن دوام می‌آورد، این بنا به مراقبت نیز نیاز دارد.

او ساختمان تئاتر شهر را و فضاهای مختلف آن مانند پرده‌ها‌، صندلی‌ها و همه آنچه که در طول سال‌ها به ساختمان و بخش‌های مختلف این بنای تاریخی اضافه شده را نیز از تاریخ این ساختمان می‌داند و گفت: متاسفانه در این زمینه به این بخش‌ها دقت زیادی نشده و قسمتی را در بخش‌های مختلف رستوران یا کافه ساخته‌اند یا در آن‌ها کارهای کم ارزش دیگری انجام داده‌اند، که این موارد نقطه ضعف‌های بنا محسوب می‌شود، البته امیدوارم در اتفاقات اخیر به این قضایا توجه شود.

۲۰۱۰۷

کد خبر: 502290

وب گردی

وب گردی