تلاش زنان در  عرصه صنایع دستی برای دریافت نشان ملی

یکی از داوران نشان ملی صنایع‌دستی از حضور چشمگیر زنان فارغ‌التحصیل در رشته‌های هنرهای سنتی و صنایع‌دستی استان اصفهان برای دریافت نشان ملی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا،‌ مرضیه ترکمانیان گفت: یکی از نکات قابل توجه این دوره برای اعطای نشان ملی به هنرمندان صنایع دستی این بود که تعداد زنانی که آثارشان را در این دوره ارائه داده بودند بسیار زیاد بود و اغلب آنها هم فارغ‌التحصیل این رشته، تولیدکننده و کارآفرین بودند که با ایجاد اشتغال در این حوزه از این طریق کسب درآمد دارند، همچنین کیفیت کارهایی که ارائه داده بودند نیز بسیار خوب بود.

او درباره داوری برترین‌های هنرهای اصیل ایرانی طرح در بخش مرکزی ایران گفت: داوری آثار برتر هنرمندان استان‌های اصفهان، یزد، چهار محال و بختیاری، قم و مرکزی به پایان رسید و از این استان‌ها، اصفهان بیشترین آثار را در زمینه قلم‌زنی،‌ مینا، نقاشی روی استخوان و گل و مرغ ارائه داد.

این کارشناس صنایع‌دستی افزود: تفاوتی که در استان اصفهان نسبت به سال‌های پیش احساس کردیم این بود که شهرستان‌های اطراف این استان مشارکت بهتری نسبت به سال‌های قبل داشتند و نکته قابل توجه دیگر این‌که بافنده‌های پارچه از شهرستان کاشان نیز حضور چشمگیری داشتند و این نشان می‌دهد که خوشبختانه هنر صنعت پارچه بافی در حال جان گرفتن دوباره است.

ترکمانیان افزود: طرح‌های پارچه‌ها به لحاظ کیفیت‌ و خلاقیت چشم‌گیر بودند. به عقیده من عامل این اتفاق طراحان لباس هستند که در چند سال اخیر از این پارچه‌ها استفاده بسیار می‌کردند.

او افزود: استان یزد هم در مقایسه با سال‌های گذشته حضور بهتری داشت و خلاقیت و نوآوری را می‌شد در کارهای هنرمندان این استان دید. خوشبختانه این استان برخی از رشته‌های صنایع دستی را احیا کرده بود، برای مثال مس چکشی و پارچه نمونه‌هایی از آن بود. البته ما انتظار داشتیم تعداد کسانی که در حوزه سرامیک فعال هستند بیشتر شرکت کنند اما این اتفاق نیفتاد و تعداد آن‌ها محدود بود.

این داور نشان ملی صنایع دستی همچنین درباره حضور استان چهار محال و بختیاری گفت: با توجه به اینکه چهارمحال و بختیاری استان کوچکی است اما نسبت به سال قبل نوآوری بسیاری در کارهایش به ویژه نمد و نگارگری وجود داشت. عمده کارهای استان قم نیز زیور آلات بود.

این کارشناس صنایع دستی همچنین در رابطه با کارهای ارائه شده برای دریافت نشان ملی از استان مرکزی گفت: این استان با آثاری که بومی این منطقه نبود شرکت کرد و هنرمندان آن خیلی خوب توانسته بودند آثاری از جمله مشبک فلز، قلمزنی و زیور آلات را ارائه دهند.

او تأکید کرد: امسال نسبت به فراوانی هر نوع آثار، یک داور تخصصی انتخاب کرده بودیم مثلا در استان اصفهان که هنرمندان قلم زن یا مینا کار شرکت کرده بودند از داوران درجه یک هنری استفاده شد و همچنین برای صنایع دستی فلزی از استاد باباخانی که نشان درجه یک هنری دارد و یکی از آثارش در سازمان جهانی مالکیت معنوی در ژنو وجود دارد دعوت کرده بودیم. برای داوری آثار مینایی در اصفهان نیز از استاد نبوی دعوت کرده بودیم. در مجموع شاهد نوآوری و خلاقیت در صنایع دستی این منطقه بودیم و کیفیت کارها در مقایسه با گذشته از سطح بسیار بالایی برخوردار بود.

ترکمانیان گفت:‌ بتوانیم به همت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فیلم درخوری در رابطه با شهر خلاق صنایع دستی (اصفهان) با کارگردانان مطرح تهیه کنیم تا حق مطلب در این‌باره ادا شود.

به گفته ترکمانیان داوری آثار هنرمندان منطقه مرکزی ایران از 18 تا 22 مهرماه در اصفهان شروع شد و تیم ۸ نفره داوری از ساعت 9 صبح تا 24 نکات فنی و هنری آثار ارسال شده را بررسی کردند. همچنین داوری آثار هنرمندان استانهای گیلان، گلستان، زنجان، قزوین، سمنان و مازندران از 17 آبان ماه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۲۰۱۰۷

کد خبر: 502295

وب گردی

وب گردی