از اجرای ارکستر سمفونیک برای «اپرای عاشورا» خیلی راضی ام

آهنگساز و رهبر ارکستر پیشکسوت گفت: «اپرای عاشورا» آوازهای ملی و ایرانی خوبی دارد و باید از چنین کارهایی حمایت کنیم.

به گزارش ایسکانیوز علی رهبری در راستای اجرای «اپرای عاشورا» در ایام سوگواری حسینی در تالار وحدت، به ایسنا گفت: از اجرای ارکستر سمفونیک برای «اپرای عاشورا» خیلی راضی هستم. به اعتقاد من، کاری در این سطح که اولین تجربه‌ی ایرانی در اجرای زنده است، بسیار موفقیت‌آمیز بود. پس از اجرای اپرا، آقای بهزاد عبدی که این قطعه را در اوکراین ضبط کرده، از نوازندگی بچه‌های ما واقعا شگفت‌زده شد و گفت، این اجرا بهتر هم شده است.

او ادامه داد: کار ارکستر در اجرای این اپرا قابل مقایسه با اجراهای ارکسترهای خیلی خوب بود؛ البته ما از هر اجرا، یک چیز تازه یاد می‌گیریم و همیشه سعی کرده‌ایم، مشکلات را رفع کنیم. «اپرای عاشورا» با ۱۲ خواننده‌ی سولیست که بعضی‌های‌شان اولین همکاری با ارکستر را تجربه کردند، کار بسیاردشواری است، اما همه‌ی دوستان ما دست به دست هم دادند تا این کار به بهترین شکل انجام شود.

وی که پس از اجرای اول این اپرا دوباره به وین بازگشته است، اظهار کرد: من از بخش آوازهای ملی و ایرانی کار خیلی خوشم آمد. باید از این سبک‌های سنتی و ملی حمایت کنیم. آهنگساز با استعداد جوان، در کشور زیاد است و این تازه باید اول کار ما باشد. منظورم از اول کار این است که ما باید از آهنگسازان ایرانی به هر سبکی حمایت و در نوشتن آثار تشویق‌شان کنیم، زیرا جوانان با استعداد در کشور ما فراموش شده‌اند.

رهبری افزود: دغدغه‌ی من در سال‌های گذشته این بوده است که قطعاتی از طرف برخی افراد اغلب ناوارد، به تعداد محدودی از آهنگسازان سفارش داده می‌شد و آن‌ها هم با هزینه‌های سرسام‌آور کار را انجام می‌دادند. در حالی که جوانان آهنگساز با استعداد زیادی که از دانشگاه‌های موسیقی فارغ‌التحصیل شده‌اند که به آن‌ها اصلا توجهی نشده است، بویژه آهنگسازانی که سنت‌های ملی ما را بیشتر تقویت می‌کنند.

او با بیان این‌که تعزیه همان اپرای غربی‌ها است، گفت: مردم ایران که من خودم هم در میان آن‌ها زندگی کرده‌ام، به تئاتر مذهبی، باستانی و کمدی علاقه‌ی زیادی دارند و این را باید در این قرن با سلیقه‌ی نسل جوان‌تر عرضه کرد. این اثر بهزاد عبدی هم می‌تواند نمونه‌ای برای جوانان آهنگساز باشد.

وی در عین حال ایرادی را هم به «اپرای عاشورا» وارد دانست و توضیح داد: اجراکنندگان در چنین برنامه‌هایی باید حتما مدیریت شوند و کمی رُل‌شان را بازی کنند تا روی مردم اثر بهتری داشته باشد.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در پایان اضافه کرد: این تازه اول کار است. هنوز یک کار موزیکال و سه اپرای جهانی به زبان فارسی برای خانواده‌های ایرانی در راه است که امیدوارم مورد توجه مردم قرار گیرد.

آهنگساز و رهبر ارکستر پیشکسوت گفت: «اپرای عاشورا» آوازهای ملی و ایرانی خوبی دارد و باید از چنین کارهایی حمایت کنیم.

502502

کد خبر: 502310

وب گردی

وب گردی