روند ایجاد دولت الکترونیک بهبود می‌یابد

معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران از ایجاد سامانه شناسنامه خدمات دستگاههای دولتی (دیتا کاتالوگ) برای اجرای دولت الکترونیک در کشور تا پایان امسال خبر داد.

گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، رضا باقری اصل با تاکید براینکه دولت الکترونیک، الکترونیک کردن فرآیندهای موجود دولت نیست بلکه دولت الکترونیک ایجاد تحول در دولت با کمک ابزارهای فناوری اطلاعات است ادامه داد: اگر می بینیم که شاخص دولت الکترونیک کشور ما در وضعیت خیلی خوبی قرار ندارد کافی است به زیرشاخص های آن توجه کنیم تا دلایل این موضوع کاملا مشخص شود.

وی با بیان اینکه یکی از شاخص های دولت الکترونیک خدمات آنلاین است افزود: حتی با فرض آنکه در این شاخص نیز رتبه خوبی کسب کرده باشیم به تنهایی نمی تواند وضعیت ما را در این عرصه بهبود بخشد.

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به اینکه در دولت الکترونیک به زیرشاخص هایی مانند آمادگی الکترونیک، مشارکت الکترونیکی، آزادی اطلاعات و زیرساختهای مخابراتی نیز نیازمندیم، گفت: در این زیرشاخص ها تاکنون رشد خوبی نداشته ایم و به همین خاطر است که دولت الکترونیک در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

وی با تاکید بر اینکه آمادگی دولت الکترونیکی در کشور با مفهوم بازآفرینی و ارتقا دولت برای ارائه خدمات و در کنار آن آمادگی مردم باید سنجیده شود، ادامه داد: موضوع ارائه خدمات دستگاههای دولتی در پروژه دولت الکترونیک با موضوع استفاده مردم از این خدمات متفاوت است و اتصال دستگاهها به شبکه، اتصال دستگاههای به یکدیگر و اتصال مردم به دولت به تنهایی کافی نیست و باید فرآیندهای این طرح، بازآفرینی شود.

باقری اصل با اشاره به اینکه از طریق ابزارهای فناوری اطلاعات در پروژه دولت الکترونیک می توانیم ارائه خدمات را به صورت آنلاین داشته باشیم اضافه کرد: این موضوع شرط لازم است اما شرط کافی برای بهبود نیست.

معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران با تاکید براینکه بازآفرینی فرآیندهای دولت در جهت ارتقای بهره وری، شرط لازم برای اجرای دولت الکترونیک در کشور است گفت: زمانی دولت الکترونیک رشد می کند که فرآیندها بهبود یابد و شفافیت بالاتر باشد و نیز زیرساختهای ارتباطی در رقابت با سایر کشورها در جایگاه مناسبی قرار گیرد، در نهایت هم استفاده مردم از این خدمات و دسترسی به آنها تسهیل شود.

وی با بیان اینکه زمانی که شاخص دولت الکترونیک ضعیف است یعنی تمام این فرآیندها نیازمند رشد است ادامه داد: اجرای پروژه دولت الکترونیک در کشور نیازمند تعامل کل حاکمیت در ارتقای این شاخص ها است.

باقری اصل با تاکید براینکه سطحی نگری در حوزه دولت الکترونیک، باعث شده بیشتر تمرکز به جای زیرساختها، بر روی آنلاین شدن سرویسها باشد افزود: این درحالی است که هنوز مشخص نیست این خدمات در چه وضعیتی قرار دارند و براساس کدام قوانین و مقررات دولت ملزم به ارائه این خدمات به صورت الکترونیکی شده است.

وی ادامه داد: اگرچه ارائه خدمات به صورت آنلاین در این طرح، تا حدی پیش رفته است اما به دلیل نبود تعامل میان خدمات، با مشکل مواجه شده ایم، چرا که شناسنامه این خدمات صادر نشده است و شناسنامه خدمات است که فرآیند را مشخص می کند.

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به ضعف نبود دیتا و شناسنامه خدمات الکترونیکی در کشور گفت: تا پایان سال قرار است طرحی به نتیجه برسد که براساس آن شناسنامه خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی تبیین و مشخص شود.

وی با بیان اینکه «دیتا کاتالوگ» تمامی اطلاعات خدمات پایه دولت را مشخص خواهد کرد گفت: این سامانه به آدرس data.gov.ir به عنوان فهرستی از مشخصات تمامی خدماتی که دولت می خواهد عرضه کند در دسترس قرار می گیرد.

باقری اصل با تاکید براینکه اغلب کشورها دارای دیتا کاتالوگ خدمات پایه دولتی هستند ادامه داد: در این سامانه دیتای تمامی سرویسهایی که مردم به آن احتیاج دارند به عنوان شناسنامه خدمات قرار داده می شود و فهرستی از مشخصاتی است که دولت می خواهد به مردم ارائه کند.

وی با بیان اینکه قرار بود این سامانه تا پایان سال ۹۳ آماده شود گفت: به دلیل تاخیر دستگاهها در ارائه شناسنامه های خدمات و طولانی شدن فرآیند نهایی سازی شناسنامه ها، این طرح تا پایان امسال اجرا می شود.

معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: این موضوع تکلیفی است که از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی به دبیرخانه شورایعالی فناوری اطلاعات محول شده است.

وی گفت: با شناسنامه دار کردن خدمات دولتی در کشور می توان تعارض های موجود در خدمات، دیتای مورد نیاز خدمات و فرآیندهای کلی را در فاز نخست مشخص کرد و در سطوح بعدی دولت می تواند سرانه ارائه سرویس، بودجه مدنظر و سایر جزئیات آن هر خدمت را به صورت مشخص ارزیابی و برآورد کند.

20103

کد خبر: 502483

وب گردی

وب گردی