ایران پرونده ثبت جهانی مسجد کبود ارمنستان را تدوین می‌کند

کارشناسان و متخصصان ایرانی برای مرمت و تهیه پرونده ثبت جهانی مسجد کبود ایروان عازم ارمنستان می شوند.

به گزارش ایسکانیوز، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور گفت: پس از سفر معاون اول رئیس جمهور، رئیس و مسئولان ارشد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ارمنستان قرار شد، اقدامات مرمتی، حفاظتی و تهیه پرونده ثبت جهانی مسجد جامع کبود ایروان که از جهاتی به مسجد کبود تبریز شباهت دارد توسط کارشناسان و متخصصان ایرانی انجام شود.

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور درخصوص ارزش های فرهنگی مسجد کبود ایروان گفت: مسجد جامع کبود ایروان تنها یادگار باقی مانده از قرن ۱۸ میلادی (سده دوازدهم هجری قمری) معماری مساجد ایرانی در کشور ارمنستان است که معماری آن الهام گرفته از مسجد کبود تبریز بوده و اثر تاریخی منحصر به فرد و واجد ارزش ملی و جهانی است.

معاون میراث فرهنگی با اشاره به قدمت 250 ساله مسجد ـ مدرسه جامع کبود ایروان گفت: مسجد جامع کبود ایروان اکنون به دلیل رطوبت بخش های داخلی بنا و مشکلات نگهداری و منظری دچار آسیب های مختلف شده است.

به گفته معاون میراث فرهنگی کشور، اطراف مسجد جامع کبود ایروان به دلیل ساخت و سازهای ناهمگون به جای مانده از دوران شوروی سابق دچار نابسامانی های زیادی شده که برای ثبت جهانی این بنا، کارشناسان و متخصصان میراث فرهنگی با همکاری شهرداری ایروان باید هر چه سریع تر نسبت به رفع آسیب های موجود و مداخلات صورت گرفته در حریم بنا اقدام کنند.

معاون میراث فرهنگی افزود: پس از مذاکرات صورت گرفته با دولت ارمنستان قرار شد کارشناسان میراث فرهنگی ایران در ۲ هفته آینده عازم ایروان شوند تا با اجرای طرح جامع حفاظتی، مستندات و اطلاعات مقدماتی پرونده ثبت جهانی مسجد جامع کبود ایروان را برای یونسکو تهیه کنند.

به گفته طالبیان، همچنین قرار است مکاتبات مرتبط با خریداری یک باب خانه قاجاری در ارمنستان که در دوره کمونیسم، کنسولگری ایران در آن کشور بود توسط وزارت امور خارجه انجام شود و پس از آن معاونت میراث فرهنگی توسط کارشناسان و متخصصان خود که در ایروان مستقر هستند این بنای تاریخی را مرمت و احیا کنند.

معاون اول رئیس جمهور و مسئولان ارشد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور که برای مذاکره و تداوم مناسبات دوجانبه در زمینه های مختلف و همچنین همزمانی مناسبت بزرگداشت دویست و پنجاهمین سالگرد تأسیس مسجد جامع کبود ایروان به ارمنستان سفر کرده بودند، از آثار تاریخی آن کشور نیز بازدید کردند.

مسجد جامع کبود ایروان پیش از این یک بار در سال های 74 تا 79 توسط بنیاد مستضعفان ایران با نظارت سازمان میراث فرهنگی توسط استادکاران تبریزی مرمت شد. این اثر تاریخی که تنها مسجد و مدرسه شهر ایروان است توسط حسینعلی خان ایروانی، والی ایروان و در حدود سال 1179 هجری قمری، مطابق با سال های 65 ـ 1764 میلادی بنا شد که بزرگترین مسجد شهر ایروان است.

به گفته کارشناسان، مسجد جامع ایروان به دلیل برخی شباهت ها به مسجد کبود تبریز و کاشی های آبی رنگ استفاده شده در بنا به نام مسجد کبود ایروان نامگذاری شده است.

۲۰۱۰۷

کد خبر: 502537

وب گردی

وب گردی