تبدیل «هفت» به «نود» خطرناک است

رئیس سازمان سینمایی در پایان یک تحقیق دانشجویی گفته است از آنجا که برنامه هفت مانند هر برنامه دیگری در صدد جذب مخاطب است، ناخودآگاه گرایش به سوی مدل برنامه نود وجود دارد که هم برای سینما و هم برای خود برنامه بسیار خطرناک است.

به گزارش ایسکانیوز وضعیت پخش و عملکرد برنامه هفت در دوره دوم پخش آن موضوع پایان نامه مهرداد عشوندی دانشجوی کار‌شناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی و کار‌شناس روابط عمومی سازمان سینمایی است که در آن به نتایج جالبی درباره تفاوت دیدگاه مدیران سینمایی و سینماگران درباره این برنامه دست یافته است.

در چکیده این پایان نامه آمده:

«پژوهش حاضر با هدف ارزیابی دیدگاه صاحبنظران و کارگزاران سینمایی درباره تأثیر برنامه تلویزیونی «هفت» بر توسعۀ سینمای ایران، شناسایی میزان همراستایی و تشابه دیدگاه مدیران و تهیهکنندگان سیمای ج. ا. ا با هنرمندان و کارگزاران سینمای ایران در هدفگذاری ساخت برنامه تلویزیونی «هفت» و بررسی تفاوت نگاه مدیران و هنرمندان و کارگزاران سینمای ایران در موضوع نقش برنامه تلویزیونی «هفت» در اقتصاد سینما، تفاوت نگاه مدیران و هنرمندان و کارگزاران سینمای ایران در موضوع نقش برنامه تلویزیونی «هفت» در انتقال محتوای ارزشی، تفاوت نگاه مدیران و هنرمندان و کارگزاران سینمای ایران در موضوع نقش برنامه تلویزیونی «هفت» در ارتقاء سطح آگاهی و بینش بینندگان تلویزیون، تفاوت نگاه مدیران و هنرمندان و کارگزاران سینمای ایران در موضوع نقش برنامه تلویزیونی «هفت» در شفاف سازی مسایل و مشکلات سینمای ایران انجام شده است. بنابراین با بررسی جامع ادبیات نظری، چهار بعد عمده اثرگذار برنامۀ «هفت» بر توسعۀ سـینما یعنـی ابعـاد اقتصاد سینما، انتقال محتوای ارزشی، ارتقاء سطح آگاهی و بینش بینندگان تلویزیون و شفافسازی مسایل و مشکلات سینمای ایران شناسایی شده و بر مبنای ادبیات موضوع متغیرهای مربوط به هریک از آن‌ها نیـز تهیه و تدوین شد»

در این پژوهش بیش از۲۰۰ نفر از دست اندر کاران عرصه سینما به پرسشنامه پاسخ داده اند، دستۀ هنرمندان شامل هنرپیشگان سینمایی، کارگردانان، مدیران تولید، تهیـه کننـدگان سـینمایی و سـایر کارگزاران سینمایی می‌باشد و از این تعداد حدود ۷۰ نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. دستۀ منتقدان شامل خبرنگاران سینمایی، محققان و منتقدان سینما است که از این تعداد حدود ۷۶ نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. نام‌هایی چون فاطمه معتمد آریا، تهمینه میلانی، رضا رویگری، علی قوی تن، محمد نیک بین، دبیران سه دوره جشنواره فیلم فجر (علیرضا رضاداد، محمد رضا عباسیان، محمد خزایی)، دکتر ایوبی رییس سازمان سینمایی و بخشی از مدیران فعلی و گذشته سازمان سینمایی و چهره‌های سر‌شناس دیگری از اهالی سینما در میان پاسخ دهندگان بوده‌اند.

نتایج به دست آمده در این پژوهش به این نکته اشاره دارد که مدیران از میزان شفاف سازی در برنامۀ هفت و هنرمندان و کارگزاران هنری درباره محتـوا و سطح آگاهی در این برنامه رضایت بیشتری دارند.

همچنین اغلب پاسخ دهندگان به پرسشنامه معتقدند که ویژگی بیان صریح مسائل مربوط به سینما، بـه شکل متوسـط رو به پایین در برنامۀ هفت وجود دارد وعواملی که در ساخت این برنامه فعالیت می‌کنند به طور متوسط از تخصص لازم، برای ساخت این برنامه سینمایی برخوردارند. همچنین از نظر افرادی که در این پژوهش شرکت کرده‌اند، پرهیز از پرداخت کلیشه‌ای به موضوعات به طور متوسط در این برنامه وجود دارد و بیش از نیمی از پاسخگویان به پرسشنامه معتقدند که تسلط مجری به موضوع برنامه، متوسط و یا کم است.

یکی دیگر از نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که یکی دیگر از نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که پاسخگویان هنرمند، میزان توجه برنامۀ هفت به شکل گیری سینمای ایران به عنوان سینمای دولتی و پاسخگویان مدیر میزان توجه این برنامه به ترویج سینمای مستقل با حاکمیت بخش خصوصی و میزان قائل شدن سهم بینابینی برای بخش هـای دولتـی و خصوصی را بالا‌تر از سایرین ارزیابی کرده‌اند. اغلب پاسخ‌گویان، میزان توجه برنامة هفت به گویة شکل گیری سینمای ایران به عنوان سینمای دولتی را زیاد، حدود چهل درصد پاسخ‌گویان میزان توجه برنامة هفت به گویة مروج سینمای مستقل با حاکمیت بخش خصوصی را متوسط و بیش از پنجاه درصد پاسخ‌گویان میزان توجه برنامة هفت به گویة قائل شدن سهم بینابینی برای بخش‌های دولتی و خصوصی را متوسط ارزیابی کرده‌اند و بنابراین توجه برنامة «هفت» به شکل‌گیری سینمای ایران به‌عنوان سینمای دولتی، یکی از معایب این برنامه به‌شمار می‌رود.

حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی کشور در تحلیلی درباره این برنامه در پرسشنامه‌اش می‌نویسد:

«از آنجا که برنامه هفت مانند هر برنامه دیگری در صدد جذب مخاطب است، ناخودآگاه گرایش به سوی مدل برنامه نود وجود دارد که هم برای سینما و هم برای خود برنامه بسیار خطرناک است. خوب است دست اندرکاران به مدل‌های دیگر روی آورند یا اینکه مخاطب انبوه مدنظرشان نباشد و برنامه‌ای تخصصی برای سینماگران و سینما بسازند.»

502502

کد خبر: 502616

وب گردی

وب گردی