تنور داغ مخالفت‌های  برجامی با  بازگویی مسائل پشت پرده

تصویب برجام از سوی ایران و گروه 1+5 انجام شد و اتحادیه اروپا و آمریکا دستور لغو تحریم ها را بر اساس متن توافق نامه یکشنبه هفته جاری صادر کردند اما باز دلواپسی ها وجود دارد و مخالفان برجام در صدد به گفته خودشان بازگو کردن حقایق دو ر مانده از چشم مردم هستند .

به گزارش ایسکا نیوز، علیرضا زاکانی که یکی از منتقدان روند تصویب برجام در مجلس بود گلایه های خود را از این تصویب در یک نشست دانشجویی مطرح کرد و با توجه به اینکه عنوان این جلسه "نشست بررسی پشت پرده برجام" بود رییس کمیسیون ویژه بررسی برجام نیز از ناگفته های جلسات کمیسیون ویژه و تصویب آن در مجلس به زعم خود پرده برداشت .

وی درباره گلایه شمخانی و ولایتی مدعی شد: در سفری که روحانی به همسایگان شمال کشور داشت، در فرودگاه جلسه‌ای با حضور روحانی، لاریجانی، ولایتی و شمخانی که برخی اعضای کمیته هسته‌ای هستند تشکیل شد که نسخه‌ای درباره مذاکرات در دست روحانی و لاریجانی بود که از آن مطالبی می‌گفتند که مورد اعتراض شمخانی و ولایتی قرار گرفت که لااقل نسخه‌ای از متنی که دارید به ما هم بدهید.

زاکانی مدعی است تیم مذاکره کننده اشتباهاتی در طول مذاکرات انجام داده اند که یکی آنها این است که تمام پیشرفت‌های که در مذاکرات گذشته مانند آلماتی حاصل شده بود را صفر کردند و از نو شروع کردند و همچنین مذاکرات را یکجانبه با آمریکایی ها شروع کردند در صورتی که در مذاکره های قبلی از گسل های بین قدرتهای جهانی استفاه می شد اما در طول یک سال اخیر شاهد انتقادات کارشناسان و مسوولان مبنی بر این بود که با داریت بیشتر می توانستیم جلوی صدور قطعنامههای شورای امنیت را بگیریم.

انتقاد زاکانی به تیم مذاکره کننده مبنی بر توقف پیشرفت‌ها در مذاکرات دولت پیشین در حالی مطرح می‌شود که علی اکبر ولایتی در سال 92 به عنوان یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره با سعید جلیلی به کارشکنی در توافق هسته ای وی با نیکلا سارکوزی رئیس جمهور وقت فرانسه، از شیوه مدیریت پرونده هسته ای ایران و فعالیت های سعید جلیلی در مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد و معتقد بود دیپلماسی این نیست که انسان برود مقابل کشورهای دیگر خطابه بخواند و در مصاحبه مطبوعاتی مطالب خود را بیان کند. دیپلماسی این نیست که ما در یک طرف بنشینیم و آنها در طرف مقابل بنشینند و ما حرف مشخصی را بزنیم بدون آن که اقدامات دیگری در خارج از آن انجام دهیم.

وی تصریح می کند زمانی که هنوز به قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران در رابطه با مسئله هسته ای نرسیده بودیم آقای سارکوزی مستقیما توسط سفیر فرانسه از من دعوت کرد که به پاریس بروم و با آقای سارکوزی مذاکره کنم. بنده با آقای رئیس جمهور (احمدی نژاد) صحبت کردم و ایشان گفت که دعوت آقای سارکوزی را بپذیر و من به فرانسه رفتم و با آقای سارکوزی درباره عدد سانتریفیوژها به توافق رسیدیم. برای اینکه غنی سازی را متوقف نکنیم و یک چیز بینابین اتفاق بیفتد و مثلاً هشت هزار سانتریفیوژ ما به 4 تا 5 هزار سانتریفیوژ برسد. این موضوع را آقای سارکوزی قبول کرد و گفت با آقای لِوید که نفر دوم ایشان بود مذاکره کنیم و ظرف مدت یک هفته آقای لوید در رأس یک هیئت سیاسی و هسته ای به ایران بیاید و بعد از دو هفته آقای سارکوزی گفت من می خواهم به کشور شما بیایم و ملت شما ملت بزرگی است و دست رهبر این ملت بزرگ را بفشارم.

ولایتی افزود: بنده این موضوع را به داخل کشور منتقل کردم و کار متوقف شد و نکته مهم این است که در همان زمانی که بنده با تاکید آقای رئیس جمهور فرانسه به آنجا رفتم قائم مقام وزارت امور خارجه ، کاردار فرانسه را خواست و به نوعی به او گفت آن کسی که به پاریس آمده نماینده ما نیست و شما باید فلان آقا را قبول می کردید.

محمدعلی سبحانی سفیر سابق ایران در لبنان نیز در مقایسه مذاکرات دو لت دهم و یازدهم بیان کرده است : پیش از اینکه آقای ظریف مسئول مذاکرات هسته ای شوند گفتمان ما در مذاکرات مخصوصا در دولت احمدی نژاد تهاجمی بود. در واقع در این گفتمان افراد برای مذاکره ،مذاکره می‌کردند یعنی دنبال تفاهم نبودند. به‌عبارت دیگر پیش از این مذاکرات هسته ای به صورت موضوعی نبود. از سوی دیگر در مذاکرات قبلی انعطاف و هدفمندی وجود نداشت. برهمین اساس ما شاهد بودیم که هیچ پیشرفتی وجود نداشت.حتی گاهی اوقات بنا بر نقل آقای ولایتی که مشاور مقام رهبری هستند مذاکره کنندگان اتوریته هم داشتند اما آیا توانایی آن را نداشتند و یا به حل این مشکل اعتقاد نداشتند.به هر حال دلایلی که خیلی هم واضح نبود وجود داشت که باعث می‌شد کار جلو نرود.

زاکانی به تیم مذاکره کننده ایراد وارد می کند که مذاکرات را یکجانبه با آمریکایی ها شروع کردند که صادق خرازی سفیر سابق ایران در سازمان ملل طی مناظره ای در بهمن 93 در برنامه نگاه یک با وی به این موضوع اشاره میکند که در اواخر دولت دهم عمانی ها پیامی آوردند برای جمهوری اسلامی که آمریکایی ها مایل هستند همکاری بیشتری درباره مساله هسته ای داشته باشند. در شورای عالی امنیت ملی مصوب شد و گروهی موظف شدند با آمریکایی ها مذاکره کنند که در مسقط توسط آقای خاجی معاون وقت وزیر خارجه صورت گرفت.

خرازی همچنین در این مناظره مذاکرات استانبول را یکی از بدترین نمونه های تاریخ مذاکرات هسته ای دانست که حتی رهبری نسبت به آن تذکر دادند و جلوی این کار را گرفتند و تصریح کرد که یکی از اشتباهات استراتژیک دولت نهم و دهم تبدیل 3 کشور طرف مذاکره به 6 کشور بود که آمریکا همراه چین و روسیه وارد شد. از همان لحظه ای که دامنه گفتگوهای ایران و تروئیکای اروپایی تبدیل به ایران با 1+5 شد، به صلاح مذاکرات هسته ای ایران نبود. امریکا در آن مقطع موضع محوری نداشت. ما از چین و روسیه خدمتی در این قضیه ندیدیم. در ژنو آقای جلیلی با طرف آمریکایی دیدار کرد، روزنامه کیهان نوشت که آمریکایی ها کشان کشان صندلی خود را پیش جلیلی برد. در همان ژنو به آقای جلیلی تذکر داده شد که شما بیش از حد جلو رفتید. اینها قبل پیام ویژه عمان بود. در تمام ادوار مذاکره با آمریکایی ها، رهبری کف و سقف گذاشتند. معظم له می دانند که نمی شود به آمریکایی ها اعتماد کرد. رئیس دولت قبل در همان زمان موضع متفاوتی داشت که می خواست در چارچوب آن مسائل دیگری را حل و فصل کند.

در نشست پشت پرده برجام زاکانی جلسه سه‌نفره لاریجانی، حجازی و شمخانی در شب قبل از تصویب برجام را دروغ محض عنوان کرد و گفت:این جلسه کاملا دروغ است و چنین جلسه ای تشکیل نشده است. من در جریان ماجرا بودم و چیزی که آقای باهنر گفته بود غلط بود. اطلاعات غلطی در صحن مجلس به خیلی ها از جمله آقای باهنر داده بودند.

حال این سوال مطرح می شود که با توجه به اینکه مهدی کوچک زاده در روز تصویب برجام در صحن علنی مجلس پلاکاردی با مضمون "مجلس از تصمیم لاریجانی شمخانی و حجازی تبعیت کرد ،ما نکردیم " استفاده کرد و کنایه به جلسه شب گذشته این آقایان داشت چرا او کوچک زاده را که از نزدیکان و همفکران وی در مجلس محسوب می شود را آگاه و توجیح نکرد که چنین جلسه ای وجود نداشت تا دوستان وی چنین اعلام برائتی از تصویب برجام در مجلس نداشته باشند.

203/201

کد خبر: 502854

وب گردی

وب گردی