گل مالی  کردن  و نوشتن جمله‌ روی خودرو ممنوع / نه به ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی

همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی، دستگاه‌های مختلف تمهیدات لازم را برای حضور دسته‌های عزاداری و مردم عزادار در خیابان‌ها و رسومی‌ مانند پخش نذری اعلام کرده‌اند.  برابر قانون تغییر در وضعیت ظاهری خودرو همچون گل مالی و نوشتن روی خودرو در صورتی که سبب کاهش دید راننده می‌شود ممنوع و مشمول برخورد قانونی ماموران راهور خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا امسال برای نخستین‌بار کمپین مبارزه با ریختن زباله و ظروف یک‌بار مصرف در سطح شهر و کوچه و خیابان در ماه محرم شکل گرفته است.

جریمه 50 هزار تومانی

جمله‌نویسی و گل‌مالی کردن خودرو ممنوع است. جانشین رئیس پلیس راهور تهران با بیان این مطلب، گفت: برابر قانون تغییر در وضعیت ظاهری خودرو در صورتی که سبب کاهش دید راننده شود ممنوع و مشمول برخورد قانونی ماموران راهور خواهد شد.

حسن عابدی درباره برخورد با رانندگانی که اقدام به گل‌مالی می‌کنند گفت: برابر قانون تغییر در وضعیت ظاهری خودرو همچون گل‌مالی و نوشتن روی خودرو در صورتی که سبب کاهش دید راننده می‌شود ممنوع و مشمول برخورد قانونی ماموران راهور خواهد شد. او در ادامه با بیان این مطلب که کسانی که اقدام به مخدوش کردن پلاک خودروها می‌کنند، قطعا پلیس با آن برخورد خواهد کرد، افزود: اگر پلاک خوانا نباشد در برخی موارد علاوه بر اعمال قانون نسبت به توقیف خودرو اقدام و در مواردی نیز 50 هزار تومان جریمه خواهد شد. همچنین حرکت موتورسواران در میان دسته‌های عزاداری ممنوع است. به گزارش ایسنا، جانشین رئیس پلیس راهور تهران در خاتمه به ایستگاه‌های صلواتی تصریح کرد: ایستگاه‌ها باید طوری برنامه‌ریزی کنند تا در هنگام توزیع نذورات مشکل ترافیکی ایجاد نشود.

نه به ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی

چند سالی است که ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی به دلیل افزایش تولید، قیمت ارزان، حمل و نقل آسان و دسترسی سریع، جایگزین ظروف سنتی شده که این حجم در برخی ایام افزایش می‌یابد که علاوه بر نازیبا کردن چهره شهر، مشکلات محیط زیستی زیادی به همراه دارد. آمارها نشان می‌دهد بالا بودن سرانه مصرف ظروف پلاستیکی در کشور باعث شده است ایران در شمار 10 کشور اول دنیا از لحاظ مصرف پلاستیک قرار گیرد که استفاده از این ظروف در ایام محرم و صفر به اوج خود می‌رسد. به گفته برخی فعالان محیط زیستی مصرف ظروف یک‌بار مصرف در ایام محرم و صفر تا دو برابر افزایش می‌یابد از این‌رو از هیات های مذهبی خواستند تا از ظروف یک‌بار مصرف تجدیدپذیر در مساجد و تکایا استفاده کنند. بر اساس آمارهای اعلام شده سالانه بیش از 177 هزار تن پلاستیک در ایران تولید می‌شود که برابر با 500 تن در روز است که اگر حجم ظروف یک‌بار مصرف در ایام محرم را به آن اضافه کنیم تصور کنید چه حجم عظیمی‌ از این ظروف شهر را فرا می‌گیرد. اگر در شهر تهران 20 هزار هیات عزاداری ثبت شده باشد و هر کدام از آنها 10 شب اول محرم حدود هزار پرس غذا توزیع کنند، فقط در شهر تهران در این مدت حدود 200 میلیون ظرف یک‌بار مصرف استفاده می‌شود که اگر هیات‌های ثبت نشده و توزیع نذری در منازل را هم در نظر بگیریم آمار استفاده از این ظروف تا چندین برابر افزایش خواهد یافت. امسال برای نخستین‌بار کمپین مبارزه با ریختن ظروف یک‌بار مصرف در سطح شهر و کوچه و خیابان در ماه محرم و مراسم عزاداری عاشورا و تاسوعا شکل گرفته است. این کمپین با هدف جلوگیری از آسیب‌های زیست محیطی و ارتقای سطح فرهنگی جامعه مبنی بر نریختن زباله در سطح شهر ایجاد شده است.

تاکید بر استفاده از ظروف یک‌بار مصرف گیاهی

این در حالی است که به دلایل مختلف از جمله قیمت بالای ظروف یک‌بار مصرف بر پایه گیاهی نسبت به ظروف پلاستیکی (دو تا سه برابر ظروف پلاستیکی) و کم بودن کارخانه‌های تولید ظروف گیاهی این مصوبه هنوز اجرایی نشده و دوستداران و فعالان محیط زیست امیدوار هستند که این مصوبه هرچه سریعتر اجرایی شود. به گزارش ایرنا، باید به این نکته توجه ویژه شود در صورتی که اگر مصرف ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی همچنان ادامه داشته باشد و مردم و دولت برای جایگزینی این مواد اقدامی‌نکنند سال‌های آینده مشکلات و معضلات شدید زیست محیطی گریبانگیرمان خواهد شد که رفع آن به این راحتی‌ها نخواهد بود.

105105

کد خبر: 502934

وب گردی

وب گردی