تهران- ایسکانیوز: مناطق بکر طبیعی ایران ظرفیت های بالایی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی با علایق خاص به خود را دارند که بسیاری از آنها با وجود شهرت اسمی که دارند، کمتر مورد توجه بوده اند و در واقع شهرت آنها در حد نامشان باقی مانده است.


 منطقه علم کوه و تخت سلیمان از جمله این منطق هستند. این منطقه با حدود 150 قله بالای 4000  متر و یخچال ها، برفچال ها و دیواره هایش از جمله مشهورترین ارتفاعات ایران و آشنا برای کوهنوردان خارجی است. این منطقه از شمال به شهرهای چالوس، سلمانشهر، تنکابن و مناطق جنگلی، از سمت شرق به دره رودخانه چالوس و از سمت غربی محدود به دره بزرگ سه هزار و بالاخره از جنوب و جنوب غربی به دره های طالقان و الموت منتهی می شود.


این منطقه بلندترین یخچال ایران از نظر طولی با نام هفت خوانی را در خود جا داده و بلندترین دیواره یک تیکه که 800  متر ارتفاع دارد با نام دیواره علم کوه که به قله علم کوه می رسد و در ضلع شمالی قله قرار دارد نیز در این منطقه خودنمایی می کند. گرده ای که نخستین بار توسط آلمان ها صعود شد و به همین مناسبت گرده آلمان ها نام گرفت نیز از جذابیت های طبیعی این منطقه است که صعود آن در زمستان بسیار دشوار می شود.


علم کوه که دومین قله مرتفع ایران است و شاخک غربی و شرقی دارد، تخت سلیمان، هفت خوان یا سوزن سر، خرسان شمالی و جنوبی، میان سه چال، سیاه کمان از جمله قله های معروف و بلند این منطقه به شمار می آیند.


محمد رئوفی، کوهنورد و مدیرعامل باشگاه کوهنوردی تهران که حدود 35 سال است کوهنوردی را به طور حرفه ای در پیش گرفته و به تمام این مناطق مسلط است می گوید: «این مناطق به دلیل امکانات طبیعی فراوان و متنوع همچون، قله، دیواره و گرده، یخچال، دشت و دره که دارند،همواره مورد توجه طبیعت گردان وکوهنوردان بوده که علاقه مندانی از کشورهای خارجی نیز در طول سالیان، به این مناطق جذب شده اند.»


او در پاسخ به این سوال که تا چه میزان می توان در این مناطق برای جذب گردشگران و ارائه خدمات به آنها سرمایه گذاری کرد می گوید: «اگر برای این منظور در این منطقه سرمایه گذاری شود، از جاذبه های طبیعی آن کاسته شده و با باز شدن پای مردم به آنجا،روز به روز طبیعت خراب تر می شود. این مناطق طرفدارن خاص خود را دارند و با همین جاذبه های طبیعی است که گردشگران با علایق خاص را به خود جذب می کنند، بنابراین با دست بردن در آنها خودبه خود از میزان ورود گردشگران خاص این مناطق کاسته می شود.»


او برای این مورد مثالی آورده و می گوید: «در سال های 1363 و 64 برای ورود به منطقه علم کوه و تخت سلیمان از رودبارک مسیر را آغاز می کردیم که در آن زمان این محل تا حدود یک ساعت و نیم  بعد از آن را در جنگل راه می رفتیم در حالیکه در حال حاضر از رودبارک تا دوراهی ونداربون که در آن ویلاسازی شده، جاده ساخته اند که باید با وسیله نقلیه رفت.»


خارجیان برای صعود به قله علم کوه و اسکی کوهستان در منطقه چالون علم کوه وارد ایران می شوند. این گردشگران با هدف خاص و تخصصی به ایران می آیند و اغلب از طریق تورها به این مناطق وارد می شوند.


مجید درودگر، تورلیدر و مربی رسمی فدراسیون کوهنوردی می گوید: «منطقه کوهستانی علم کوه در بخش حصارچال هرساله پذیرای گردشگران خارجی ای است که برای اسکی کوهستان یا اسکی تورینگ در فصل بهار به ایران می آیند.»


به گفته او، تنگ گلو و خرم دشت در منطقه حصارچال، قله های چالون، ابیدر، لشکرک، ستاره، علم کوه و مرجی کش قابل صعود با اسکی هستند که طرفداران خاص خود را دارد.


درودگر می گوید: «با اینکه تعداد گردشگران خارجی که با این هدف وارد ایران می شوند نسبت به کشورهای اروپایی و دیگر کشورهایی که شرایط اسکی تورینگ دارند اندک است، اما ورود آنها به این منطقه نسبت به سال گذشته افزایش داشته و این مساله متاثر از شرایط سیاسی کشور بوده است.»


اسکی کوهستان نوعی از اسکی است که توسط کوهنوردان انجام می شود و نیاز به پیست اسکی با شرایط و امکانات خاصی ندارد. اسکی کوهستان در هر منطقه ای که برف باشد قابل انجام است و از این جهت ایران دارای مناطق بسیاری است که می تواند برای جذب علاقه مندان به این حوزه در داخل و خارج از ایران سرمایه گذاری و تبلیغ کند.


در اسکی کوهستان کوهنوردان با چوب اسکی که نوع فیکس آنها با اسکی معمولی متفاوت است و در زیر اسکی آنها پوششی مانند فرش وجود دارد که مانع از لیز خوردن به هنگام بالا رفتن می شود، به بالا رفته و پس از باز کردن این لایه اصطکاکی و فیکس، با اسکی از روی برف ها به پائین می آیند.


او اضافه می کند: «مساله که اغلب مشکل آفرین شده و موجب می شود که گردشگران خارجی در این منطقه کمتر به فکر آمدن دوباره به ایران به این قصد باشند، این است که تورهای برگزارکننده این برنامه ها کسی را به عنوان تورلیدر با این گروه ها می فرستند که از نظر تخصصی تسلط بر نحوه تورگردانی در این مناطق را ندارند و این موضوع موجب ایجاد نارضایتی هایی در گردشگران می شود.»


«برای حل این مساله لازم است در این بخش ها از تورلیدرهایی استفاده شود که علاوه بر دانش و تجربه تورگردانی در حوزه کوهنوردی، اسکی تورینگ و حوزه های مرتبط با آن نیز دانش و تجربه کافی داشته باشند.»


نرگس لطیف پور- سرویس اجتماعی

کد خبر: 50620

وب گردی

وب گردی