بعیدی نژاد: دولت هارپر شایسته ملت کانادا نبود

یک مقام وزارت خارجه ایران گفت:سیاست خارجی کانادا در دولت هارپر رسماً به بلندگوی نتانیاهو تبدیل شده بود و کانادا بی‌محابا همواره از ضرورت سرکوب فلسطینیان برای حفظ امنیت اسراییل دفاع می‌کرد.

به گزارش ایسکانیوز، حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران در صفحه اینستاگرامش نوشت: در تداوم تحولات سیاسی مهمی که در این دوره اخیر در ارتباط با مسائل روابط خارجی مربوط به ایران اتفاق افتاد، روز گذشته شاهد یک تغییر مهم در کانادا بودیم. در انتخابات مجلس کانادا حزب لیبرال بالأخره توانست حزب حاکم دست راستی افراطی کانادا را شکست دهد و با یک پیروزی قاطع اکثریت آرا را بدست آورد.

این پیروزی برای اصلاح به‌ویژه سیاست خارجی کانادا دارای اهمیت است و اتفاقی بود که ‌آزادیخواهان جهان انتظار آن را می‌کشیدند. متأسفانه دولت دست‌راستی و افراطی «هارپر» طی یک دهه حکومت در کانادا دست اتحاد با شخص نتانیاهو و رژیم صهیونیستی داد و تلخ‌ترین مواضع کانادا در سیاست خارجی را اتخاذ کرد و چهره کانادا را در سطح جهان بسیار مشوه کرد، به‌طوری که دیپلمات‌های کانادایی نیز به‌طور خصوصی از این سیاست‌ها ابراز انزجا می‌کردند.

کانادا همواره مشی معتدلی در سیاست خارجی اتخاذ می‌کرده و از پیروی از سیاست آمریکا نیز خودداری می‌کرده است و همواره در جهان به‌عنوان کشوری که دارای سیاستی مستقل است شناخته می‌شد. اما سیاست‌های دولت هارپر از کانادا چهره جدید و زشتی به نمایش گذاشت به‌طوری که کانادا در این سال‌های اخیر در تمامی صحنه‌های سیاست خارجی به شکل زننده‌ای از سیاست‌های نتانیاهو حمایت آشکاری می‌کرد و به ویژه با کشورهای اسلامی ضدیت زیادی را نشان می‌داد. سیاست خارجی کانادا رسماً به بلندگوی نتانیاهو تبدیل شده بود و کانادا بی‌محابا همواره از ضرورت سرکوب فلسطینیان برای حفظ امنیت اسراییل دفاع می‌کرد.

در خصوص رابطه با ایران بدترین اتفاقات در دوران این دولت دست راستی افراطی به‌وقوع پیوست که بسته شدن ناگهانی سفارت کانادا در تهران نشانه بارز آن بود در حالی که تا آن زمان حتی در اوج روابط خصمانه ایران با آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، ایران و کانادا روابط خوب خود را حفظ کرده بودند.

کانادا بدترین مواضع را در سطح بین‌المللی علیه ایران اتخاذ می‌کرد و حتی همگام با اسراییل از تفاهم هسته‌ای که همه دنیا از آن استقبال کردند، حمایت نکرد. واقعا این دولت شایسته ملت کانادا نبود و حالا امیدواری زیادی وجود دارد که با وزیدن نسیم تغییر که شعار این دولت است، این اشتباهات بزرگ در سیاست خارجی کانادا اصلاح شود. گروه‌های سیاسی ایرانی و جامعه بزرگ ایرانیان در کانادا که موفق شدند در انتخابات اخیر دو نماینده هم به مجلس بفرستند تلاش زیادی برای موفقیت حزب جدید و شکست حزب هارپر به خرج دادند.

امیدواریم با اصلاح اشتباهات گذشته و برقراری روابط کامل ایران و کانادا، جامعه ایرانیان بتوانند از تسهیلات لازم در ارتباط مستمر با کشور مادری خود بهره‌مند شوند.

201/201

کد خبر: 533078

وب گردی

وب گردی