ایران و روسیه بانک مشترک تاسیس می کنند/همکاری چهل میلیارد دلاری ایران و روسیه

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد: یک هیئت ایرانی به منظور تاسیس بانک مشترک با روسیه در آینده نزدیک به مسکو سفر خواهد کرد همچنین روسیه و ایران در نظر دارند در پروژه های مشترک میان مدت به ارزش 35 تا 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری ایتارتاس از مسکو، یک هیئت ایرانی به منظور تاسیس بانک مشترک با روسیه در آینده نزدیک به مسکو سفر خواهد کرد.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه روز جمعه اعلام کرد: یک هیئت ایرانی به منظور تاسیس بانک مشترک با روسیه در آینده نزدیک به مسکو سفر خواهد کرد.

الکساندر نواک تاکید کرد:« پس از تصمیمات اساسی در این خصوص در مورد همه جزئیات مربوط به تاسیس بانک مشترک با ایران گفتگو خواهیم کرد.»

وی افزود:« در حال حاضر ما توافق کرده ایم که هیئت ایرانی به منظور گفتگو در مورد همه جزئیات مربوط به تاسیس این بانک مشترک به مسکو سفر کند.»

شبکه المیادین گزارش داد: ایران و روسیه طرح های مشترکی را به ارزش چهل میلیارد دلار اجرا می کنند.

ایران و روسیه در پروژه های میان مدت سرمایه گذاری می کنند

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از مسکو، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه اعلام کرد: روسیه و ایران در نظر دارند در پروژه های مشترک میان مدت به ارزش 35 تا 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری کنند.

نواک در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشیا 24 گفت : « ما با توجه به توافق ها و مذاکرات روز گذشته در نظر داریم در پروژه های مشترکی به ارزش 35 تا 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری کنیم.»

وی افزود روشن است که این پروژه ها یک ساله نیستند بلکه میان مدت هستند. اما برخی پروژه های بلند مدت نیز وجود دارند.»

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه در سفر به تهران با مقامات ایران در مورد باز کردن خط اعتباری به مبلغ پنج میلیارد دلار به درخواست دولت این کشور گفتگو کرد.

نورالدین الدغیر خبرنگار شبکه المیادین در تهران گفت: روسها هم در تلاش برای یافتن راههایی به منظور حضور در بازار ایران پس از توافقنامه هسته ای تاخیر نکردند. چند روز پس از اعلام تصویب توافق هسته ای و آغاز اتخاذ تدابیر لغو تحریم ها علیه ایران، وزیر انرژی روسیه به تهران سفر کرد.

شاید روسیه نمی خواهد فقط متحد سیاسی ایران باقی بماند و به دنبال گسترش روابط با این کشور در سطح اقتصادی است.

حجم تبادل تجاری بین تهران و مسکو دو و نیم درصد است که مقامات دو کشور توافق نظر دارند در حد روابط بین ایران و روسیه نیست. این امیدواری وجود دارد که سفر نوواک به تهران باعث جهش در تبادل تجاری بین دو کشور شود. برای تشویق بازار تبادل تجاری، ایجاد خط اعتباری روسیه به درخواست ایران مطرح شد. مسئولان شرکت های بزرگ نفتی و گازی روسیه هم به همراه نوواک به تهران سفر کردند.

مسکو پیشنهادهایی را برای مبادله نفت از وزارت نفت ایران دریافت کرد. بر اساس این پیشنهاد، ایران مقداری نفت روسیه را در دریای خزر تحویل می گیرد و در مقابل نفت را به مشتریان روسی در خلیج فارس تحویل می دهد. احداث نیروگاه های تولید برق به ارزش ده میلیارد دلار از جمله توافق ها بین دو کشور است.

خبرنگار این شبکه خاطر نشان کرد: وزارت راه ایران هم طرح هایی را برای سرمایه گذاری در بخش زیرساخت های این کشور به روسیه پیشنهاد کرد که ارزش آن به بیست و پنج میلیارد دلار می رسد. طرح های بزرگ در بخش های انرژی و عمرانی، اصلی ترین مسئله مطرح در سفر این وزیر روسی به تهران بود. دو کشور در ماه آینده در مسکو تشکیل جلسه می دهند تا یادداشت تفاهم های امضا شده را به قرارداد تبدیل کنند.

401401

پ

کد خبر: 533209

وب گردی

وب گردی