مصرف دخانیات در بین زنان افزایش یافت

میزان مصرف دخانیات در هر ١٠٠ زن در کل کشور در ‌سال ١٣٨٣ معادل ٤,٣‌درصد و در ‌سال ١٣٨٩ معادل ٦.٩‌درصد بوده است. در مقایسه مصرف دخانیات در سال‌های ١٣٨٣ و ١٣٨٩ در کل کشور همان‌گونه که آمارها نشان می‌دهد، مصرف دخانیات زنان کل کشور در ‌سال ١٣٨٩ معادل ٢.٦‌درصد افزایش یافته است که با توجه به این آمار می‌توان انتظار افزایش مصرف مواد دخانی را در بین زنان کل کشور در سال‌های آینده داشت.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شهروند، براساس گزارش اطلس وضع زنان کشور که توسط معاونت امور زنان تهیه شده است، میزان موسسات درمانی طی سال‌های ١٣٧٥ تا ١٣٩٠ درکل کشور روند یکسان و برابری داشته است و در فاصله ١٥‌سال مذکور هیچ‌گونه افزایش و کاهشی در میزان موسسات درمانی فعال کل کشور وجود نداشته است. میزان تخت‌های موسسات درمانی فعال کل کشور نیز طی ١٥‌سال مذکور روندی سینوسی داشته است. به عبارت دیگر از ‌سال ١٣٧٥ تا ١٣٨٠ میزان تخت‌ها افزایش داشته است و از‌ سال ١٣٨٠ تا ١٣٩٠ میزان تخت‌های موسسات درمانی فعال کل کشور کاهش یافته است.
همچنین میزان مراکز خانه‌های بهداشت روستایی کل کشور طی سال‌های ١٣٧٥ تا ١٣٩٠ روند افزایشی داشته است. میزان مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی کل کشور نیز طی سال‌های ١٣٧٥ تا ١٣٩٠ روند افزایشی داشته است و همچنین در مقایسه میزان مراکز درمانی و بهداشتی نقاط شهری و روستایی کل کشور، میزان شاخص مذکور در نقاط شهری طی ١٥‌سال مذکور بیشتر از نقاط روستایی است.
میزان کل پزشکان کشور، طی سال‌های ١٣٧٥ تا ١٣٩٠روند سینوسی داشته است. به عبارت دیگر از‌ سال ١٣٧٥ تا ١٣٨٠ کاهش میزان کل پزشکان، در سال‌های ١٣٧٥ تا ١٣٨٠ افزایش میزان کل پزشکان همچنین در سال‌های ١٣٨٥ تا ١٣٩٠ میزان کل پزشکان (عمومی و متخصص) کاهش یافته است. البته لازم به یادآوری است که آمار ‌سال ١٣٩٠ مربوط به پزشکان متخصص جراحی پلاستیک و آسیب‌شناسی نیست.
درصد آگاهی صحیح زنان درباره پیشگیری از ایدز در کل کشور در ‌سال ١٣٨٩، از هر ١٠٠ زن ٥٤-١٥‌سال در کل کشور، ٣١,٩‌درصد و همچنین از هر ١٠٠ نفر زن ٢٤- ١٥‌سال در کل کشور ١٩.٦‌درصد آگاهی صحیحی درباره پیشگیری از ایدز داشته‌اند.
طبق گزارش اطلس وضع زنان کشور، ‌درصد زایمان قبل از ١٨ سالگی زنان ٢٤-٢٠ ساله کل کشور در ‌سال ١٣٨٩ از هر ١٠٠ زایمان در کل کشور ٥,٢‌درصد زایمان‌ها قبل از ١٨سالگی بوده است. پوشش مراقبت‌های دوران بارداری (حداقل ٦ بار) در کل کشور در ‌سال ١٣٧٩، ٧٩.٨ درصد، در ‌سال ١٣٨٤، ٩٤.٣‌درصد و در ‌سال ١٣٨٩، ٩٦.٩‌درصد بوده است. پوشش مراقبت‌های دوران بارداری طی ١٠سال مذکور نیز دارای روندی افزایشی بوده است. ‌درصد شیوع استفاده از کل روش‌های پیشگیری از بارداری در زنان ٤٩-١٥‌سال در ‌سال ١٣٧٩، ٧٣.٨درصد، در ‌سال ١٣٨٤، ٧٨.٩‌درصد و در ‌سال ١٣٨٩، ٧٧.٤‌درصد بوده است. در مقایسه این شاخص در ‌سال ١٣٧٩ با‌ سال ١٣٨٩ شیوع و استفاده از انواع روش‌های پیشگیری از بارداری در بین زنان کل کشور در ‌سال ١٣٨٩ افزایش یافته است.
زایمان به طریق سزارین در کل کشور نیز در ‌سال ١٣٧٩، ٣٥ درصد، در ‌سال ١٣٨٤، ٤٠,٤‌درصد و در ‌سال ١٣٨٩، ٤٥.٦‌درصد بوده است. همچنین در مقایسه زایمان به طریق سزارین در کل کشور در ‌سال ١٣٧٩ با‌ سال ١٣٨٩، زایمان به طریق سزارین در کل کشور در ‌سال ١٣٨٩ افزایش یافته است. به طوری که از هر ١٠٠ زایمان در کل کشور ٩٥.٣‌درصد در مراکز بهداشتی اتفاق افتاده است که ٨٣‌درصد مربوط به بخش دولتی و ١٢.٤‌درصد مربوط به بخش خصوصی و ٣.٨‌درصد در منزل اتفاق افتاده است.
در‌ سال ١٣٨٩ از هر ١٠٠ زن کل کشور، ١٣,٨‌درصد مبتلا به بیماری‌های مفصلی، ٤.١‌درصد مبتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی، ١.٧‌درصد مبتلا به آسم، ٢.٧‌درصد مبتلا به بیماری دیابت و ٢.٥‌درصد مبتلا به بیماری‌های پوستی بوده‌اند.
همچنین طبق این اطلس، وضع زنان کل کشور در شاخص رضایت از زندگی به این شرح است: از هر ١٠٠ نفر زنی که در کل کشور ساکن بوده‌اند. ٨٩,٥‌درصد رضایت از زندگی با خانواده، ٧٩.٢‌درصد رضایت از دوستان، ٧٨.٣‌درصد رضایت از محل تحصیل، ٨١.٢ درصد رضایت از شغل فعلی، ٧١.٢‌درصد رضایت از محیط زندگی، ٨٦.٩‌درصد رضایت از خود و ٦٤.٢‌درصد رضایت از درآمد داشته‌اند.

20106

کد خبر: 533286

وب گردی

وب گردی