یک کارشناس اقتصادی:  رکود با عدم  استمرار بسته اقتصادی دولت عمیق تر خواهد شد

یک کارشناس اقتصادی مالی ، گفت: بزرگترین عیب بسته اقتصادی دولت این است که ممکن است دیگر تکرار نشود.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علیرضا یوسفی استاد دانشگاه و فوق دکترای استراتژی، افزود: این بسته اقتصادی باید استمرار داشته باشد زیرا نمی توان در اقتصادی که دچار رکود است یکبار به صنعت کشور پول تزریق کرد و یکبار وامی محدود به خودروسازان پرداخت و بعد آن را قطع کرد.

وی، گفت: در چنین شرایطی اگر رکود دوباره تکرار شود بسیار شدیدتر خواهد بود پس مهمترین نیاز این بسته اقتصادی استمرار است.

یوسفی% ادامه داد: این بسته باید ماه به ماه بنا به نیازهای اقتصادی تدوین و ارائه شود و باید بدانیم این بسته نمی تواند برای رفع همه مشکلات اقتصادی مادام العمر تجویز شود و فقط برای دوره ای محدود می تواند وضعیت اقتصاد را از رکود به حالت تلاطم و جنبش و جوش اقتصادی تبدیل کند و اگر استمرار پیدا نکند رکود عمیق تر خواهد شد.

وی، با بیان اینکه این بسته اقتصادی در سه محور حمایت از صنعت و تولید با تزریق 600 میلیارد تومان، بخش های خرد جامعه (در مورد خرید خودرو و کالاهای مصرفی مردم) با افزایش 25 میلیون تومانی وام خودرو و محور سوم اجرای راهبرد انبساطی در باره بانک ها تدوین شده است، گفت: بنا به سیاست گذاری دولت بانک ها باید سقف سود تسهیلات خودشان را که از مردم و وام گیرندگان دریافت می کنند کاهش دهند که به تبع آن دست تولیدکنندگان برای ارتقای سطح کیفی تولیداتشان و بهره برداری از تسهیلات بانکی بازتر خواهد شد.

یوسفی، ادامه داد: سیاست گذاری دولت با اجرای طرح اقتصادی این است که برای اولین قدم، توسعه اقتصادی در صنعت و تولید مورد هدف قرار دارد زیرا صنعت و تولید کشور به شدت در دوران بحران و تحریم های اقتصادی در دوران کمبود نقدینگی زیان های بسیاری دیده است.

رویکرد بسته اقتصادی حمایت از بخش صنعت و تولید است

وی، با بیان اینکه رویکرد این بسته حمایت از بخش صنعت و تولید است، گفت: زمانی می توانیم در کشور اشتغال زایی و توسعه اقتصادی داشته باشیم و یا با یک برندینگ بین المللی صحبت کنیم که در اقتصاد صنعتی و تولیدی جایگاه مناسبی داشته باشیم.

این کارشناس اقتصادی مالی، ادامه داد: تاثیرات این بسته اقتصادی بر بازار بورس به صورت یکبار خواهد بود و نباید انتظار انفجار در بازار سرمایه داشت که به طبع آن شاهد افزایش چندبرابری شاخص کل بورس باشیم.

یوسفی، گفت: اما نباید بدبینانه به تاثیرات این بسته در بازار سرمایه نگاه کرد زیرا در درازمدت این بسته آثار مثبتی همچون ثبات و آرامش بازار سرمایه و رشد تناوبی قیمت ها را به همراه خواهد داشت که ایجاد انضباط مالی خواهد کرد.

وی، درباره تاثیر این بسته اقتصادی بر بازار مالی هم افزود: درحال حاضر بانک های کشور با کمبود نقدینگی و دو معضل جدی جذب سپرده و وصول مطالبات معوق روبرو هستند.

یوسفی، گفت: هم اکنون مطالبات معوقه بانکی فوق العاده سنگین است و جذب سپرده هم به شدت نابسامان مانده به طوری که بانک های بزرگی در کشور وجود دارد که با هزاران شعبه در شهرستان ها تبدیل به مراکزی زیانده شده اند یعنی وصول مطالبات معوق بالایی دارند و جذب سپرده آنها بسیار منفی است.

وی، افزود: در نظام بانکی تزریق نقدینگی از سوی دولت و به ویژه بانک مرکزی و حمایت هایی که در زمینه انجام می شود می تواند سودمند باشد و بانک ها به عنوان حامی در کنار بخش صنعت و تولید عرض اندام کنند.

این استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی مالی، در انتها به صاحبان صنایع، بازرگانان، سهامداران بازار سرمایه و تولیدکنندگان نوید داد که دوران طلایی اقتصادی کشور در راه است و می توان انتظار داشت که از بهمن امسال شاهد تغییرات مثبتی در زیرساخت های اقتصادی و پروژه های عمرانی کشور در حوزه صنعت و تولید باشیم.

401401

کد خبر: 533415

وب گردی

وب گردی