پیشگیری از «اختلالات روان» و «اختلالات اسکلتی» در دستور کار بهزیستی

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در نظر داریم در سال 95 دو طرح پیشگیری از «اختلالات روحی روانی» و «اختلالات اسکلتی» را به طرح‌های پیشگیری سازمان اضافه کرده و برای آنها ردیف بودجه بگیریم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا انوشیروان محسنی بندپی در نشستی که به مناسبت بیستمین سالگرد برگزاری برنامه پیشگیری از تنبلی چشم سازمان بهزیستی برگزار شد، گفت: یکی از رسالت‌ها، راهبردها و همچنین استراتژی‌های مهم بهزیستی پیشگیری از بروز و شیوع آسیب‌ها و معلولیت‌ها در کشور است.

او در ادامه با اشاره به آنکه طرح تنبلی چشم و همچنین غربالگری شنوایی سنجی از جمله اقدامات بسیار موفق بهزیستی در حوزه پیشگیری است گفت: امروز بیستمین سالگرد اجرای طرح تنبلی چشم است و بنا بر اظهارات سازمان بهداشت جهانی، بهزیستی در کشورهای منطقه در این حوزه بسیار موفق عمل کرده است.

به گفته محسنی بندپی، تنبلی چشم از جمله بیماریهایی است که پیشرفت آن می‌تواند منجر به نابینایی و یا کم بینایی فرد شود ، به طور کلی در تمامی مقاطع زندگی فرد مبتلا اثرات سوء زیادی را به همراه دارد و فرد را دائما در معرض حوادث و سوانح قرار می‌دهد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: با توجه به تاثیرات سوء تنبلی چشم، دنیا طرح پیشگیری از تنبلی چشم را به عنوان یک راهبرد در برنامه‌های خود قرار داد و سازمان بهزیستی نیز در سال 74 ورود بسیار خوبی به این طرح داشت به طوری که اکنون و بعد از گذشت 20 سال، 27 میلیون معاینه طی این طرح در بهزیستی صورت گرفته و در سال 93 نیز سه میلیون معاینه داشته‌ایم که این جامعه آماری بسیار خوبی برای یک طرح پیشگیری است.

محسنی بندپی همچنین ضمن بیان آنکه در حال حاضر 1500 پایگاه دائمی و 30 هزار پایگاه غیر دائمی برای تشخیص تنبلی چشم در سراسر کشور وجود دارد، افزود: از سه میلیون معاینه‌ای که در سال 93 طی اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم صورت گرفته، دو میلیون و 26 هزار و 85 معاینه در مناطق شهری و یک میلیون و 30 هزار و 814 معاینه نیز در مناطق محروم روستایی صورت گرفته است که استان تهران بیشترین جمعیت شهری و استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خوزستان بیشترین جمعیت روستایی تحت پوشش این طرح را در سال 93 دارا بودند.

او در ادامه ضمن بیان آنکه طرح پیشگیری از تنبلی چشم مقرون به صرفه، نتیجه بخش و ارزان است گفت: بهزیستی طی این 20 سال توانسته است 75 درصد از کودکان را مورد غربالگری بینایی و اختلالات تنبلی چشم قرار دهد اما لازم است به منظور پوشش 25 درصد باقیمانده ارتقای آگاهی والدین را در دستور کار خود قرار دهیم.

بندپی تصریح کرد: در بهترین حالت در مناطق برخوردار کشور 15 تا 16 درصد کودکان زیر 6 سال در مهد کودک حضور دارند و در مناطق کمتر برخوردار و محروم نیز بسیاری از کودکان اصلا به مهدهای کودک فرستاده نمی‌شوند به همین دلیل به علت مشکلات این چنینی نتوانسته‌ایم جامعه تحت پوشش این طرح را به 100 درصد برسانیم این در حالیست که در طرح غربالگری شنوایی گلوگاه شناختی در بیمارستان وجود دارد که هر فرد با مراجعه به آن در جریان این غربالگری‌ها قرار خواهد گرفت.

او ادامه داد: به این ترتیب در طرح پیشگیری از تنبلی چشم باید آگاهی والدین را افزایش دهیم تا به صورت آگاهانه به پایگاه‌های تشخیص تنبلی چشم در سراسر کشور مراجعه کنند.

بندپی گفت: در سال 94 هدفگذاری خود را بیش از 80 درصد گذاشته‌ایم و طبق هدفگذاری امسال باید جامعه تحت پوشش این طرح را نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش دهیم.

به گفته رییس سازمان بهزیستی، از آمار 75 درصدی سال گذشته، 69 درصد مورد پیگیری‌های بعدی قرار گرفتند ضمن اینکه افرادی که نیاز به عینک، عمل جراحی، ویزیت‌های مکرر داشته باشند در صورت عدم برخورداری مالی، تحت حمایت بهزیستی قرار می‌گیرند.

محسنی بندپی در ادامه بر توجه بیشتر به مناطق محروم و کم برخوردار تاکید کرد و گفت: وظیفه ما این است که به مناطق محروم و کمتر برخوردار توجه ویژه داشته باشیم، زیرا شرایط در نقاط برخوردار به گونه‌ایست که خانواده به طور طبیعی در جریان این طرح‌ها از طریق مهدهای کودک و یا سایر راه‌های اطلاع رسانی قرار می‌گیرند اما در مناطق کمتر برخوردار و محروم این گونه اطلاع رسانی‌ها وجود ندارد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: واقعیت تلخ کشور ما این است که اکنون افراد بازمانده از تحصیل در مناطق محروم کشور وجود دارند و این افراد با وجود رسیدن به سن مدرسه از امکانات آموزشی محرومند به همین دلیل مسائلی چون تنبلی چشم که ظاهرا در چشم فرد اختلالی را ایجاد نمی‌کند زود تشخیص داده نشده و در نهایت می‌تواند منجر به کم بینایی یا نابینایی فرد شود.

به گفته محسنی بندپی، حداکثر سن برای مداخلات اثر بخش در حوزه تنبلی چشم هشت سالگی است زیرا پس از آن فرد هیچگاه به بهبود کامل دست نخواهد یافت.

او در ادامه به دستگاه‌های مدرن در این حوزه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 230 دستگاه پورتابل و مدرن برای تشخیص تنبلی چشم در سازمان بهزیستی کشور وجود دارد که قصد داریم تعداد این دستگاه‌ها را هم در بخش‌های دولتی و هم در بخش غیر دولتی افزایش دهیم.

او با تشکر از تمامی بخش‌های خصوصی، غیر دولتی، مسئولان بهزیستی و مهدهای سراسر کشور برای همراهی در طرح پیشگیری از تنبلی چشم اظهار کرد: امیدوارم با اینگونه اقدامات و درمان مداخلات به هنگام ، شاهد کاهش معلولیت‌ها و همچنین هزینه‌های سوء آنها در جامعه باشیم تا بتوانیم جامعه‌ای سالم، با نشاط و اثربخش در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و فرهنگی داشته باشیم.

برنامه پیشگیری از تنبلی چشم اجباری شود

سعید نوروزی سرپرست معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی کشور نیز در این نشست در سخنانی گفت: افراد مبتلا به تنبلی چشم ممکن است درگیر بیماری‌هایی چون نابینایی و یا کم بینایی شوند که این بیماریها هزینه‌های بسیار زیادی را به جامعه، خانواده و خود فرد وارد کرده و بار روانی زیادی را برای فرد و خانواده به همراه دارد.

او ادامه داد: ضررهای جبران ناپذیری که به علت نابینایی فرد به جامعه متحمل می‌شود را می‌توان به سادگی از طریق اجرای برنامه‌های پیشگیری اینچنینی کاهش داد.

نوروزی با بیان اینکه این برنامه تا زمانی که مشارکت بین بخشی و سایر دستگاه‌ها وجود نداشته باشد تحقق پیدا نمی‌کند گفت: توانسته‌ایم با برقراری این هماهنگی‌ها این طرح را به طور مدون در کشور اجرا کرده و شاهد نتایج بسیار خوب آن باشیم.

به گفته سرپرست معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی کشور، امسال شرکت مترو، شرکت واحد اتوبوسرانی، رایتل و غیره با همکاری بسیار خوبی که با بهزیستی داشتند، این طرح را به طور رایگان تبلیغ کردند.

او در خصوص آمار افراد معاینه شده طی این طرح در سال گذشته گفت: سال گذشته حدود 485 هزار نفر در سطح استان تهران مورد معاینه قرار گرفتند که از این تعداد 2500 فرد مبتلا به اختلال تنبلی چشم و 9000 کودک مبتلا به سایر عیوب انکساری بودند.

نوروزی ادامه داد: از سال 79 تا کنون 5 میلیون کودک در استان تهران مورد غربالگری‌های بینایی قرار گرفتند که از این تعداد 29 هزار کودک مبتلا به تنبلی چشم شناسایی شده‌اند.

او در پایان گفت: باید ساز و کارهایی برای اجباری شدن این طرح در کشور صورت گیرد تا بتوانیم آمار تحت پوشش این طرح را افزایش دهیم و همانطور که در استانی چون تهران برای خانواده‌ها تبدیل به دغدغه شده است، در سایر استانهای کشور نیز چنین نگرشی ایجاد شود.

105105

کد خبر: 533454

وب گردی

وب گردی