شناسایی ۸ اثر تاریخی در محوطه آب سیروان

بررسی های باستان شناختی فشرده در حوضه شمالی و شمال غربی رودخانه سیروان موجب شناسایی 8 اثر تاریخی از جمله قلعه سلین، گورستان اسلامی قلعه سلین و.... شد. 

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایلنا، حنان بحرانی پور سرپرست هیات کاوش این منطقه گفت: در محدوده موردمطالعه آب سیروان از ۲ شاخه تشکیل شده که در شمال و شمال غربی از دامنه‌ ارتفاعات کوسالان گذشته و در شمال شرق و جنوب از دامنه‌ ارتفاعات شاهو عبور می کند. این ۲ شاخه پس از پیوستن به هم با عنوان آب سیروان جریان پیدا می‌کنند.

او افزود: در نتیجه بررسی‌های باستان‌شناختی به صورت فشرده در حوضه‌ آبگیر سد داریان و در محدوده‌ مذکور، تعداد ۸ اثر شامل قلعه سلین ،گورستان اسلامی قلعه سلین، تپه پاسگاه، گورستان روستای نوین،محوطه ده کهن عباس آباد، پل قدیمی عباس آباد ، گورستان وشکه دشت شناسایی شد.

بحرانی پور تأکید کرد: محوطه مورد کاوش ده کهن عباس آباد و گورستان خشکه رود است. محوطه‌ ده‌کهنه واقع برسطح پشته‌ای طبیعی با بستر صخره‌ای در شیب دامنه‌ جنوبی ارتفاعات کوسالان قرار دارد و در حال حاضر در سطح محوطه بقایا و آثار معماری خُشکه‌چین از سنگ لاشه و قلوه سنگ قابل مشاهده است.

به گفته او در نتیجه‌ کاوش محوطه‌ ده کهنه و باتوجه به مطالعات ساختاری و معماری خشکه‌چین، این محوطه به عنوان کمپ یا استقرارگاه موقت در مدت زمان محدود، مورد استفاده بوده است.

او در ادامه گفت : از دیگر محوطه های کاوش، می توان به گورستان تاریخی وشکه دشت اشاره کرد که بر روی شیب دامنه‌ شمالی ارتفاعات شاهو و در جانب جنوبی رودخانه‌ی سیروان قرارگرفته است. در مجموع دو ترانشه در ابعاد 10×10 متر در شیب شمالی گورستان و در برش دیواره‌ جنوبی جاده‌ منتهی به روستای اسپه‌ریز مورد کاوش قرار گرفت.

بحرانی پور تأکید کرد: در مجموع در نتیجه‌ کاوش گورستان وشکه دشت، تعداد 16 گور مورد شناسایی قرار گرفت که از این تعداد، پنج گور به طور موردی کاوش و پس از انجام مراحل نمونه‌برداری توسط متخصص انسان‌شناس، تمامی قطعات اسکلت هر گور پس از انجام مراحل مستند نگاری، جمع‌آوری و برای مطالعات تکمیلی به آزمایشگاه منتقل شد.

۲۰۱۰۷

کد خبر: 533555

وب گردی

وب گردی