نشست چهارمین کنفرانس بین‌المللی حوادث رانندگی و جاده‌ای / هدف کاهش حوادث و اجرای درست قانون است

برگزاری چهارمین کنفرانس بین‌المللی فرصت مناسبی است تا جامعه علمی و نخبگان با ارایه دستاوردها و پیشنهادهای خود به این هدف جامه عمل بپوشانند.

به گزارش ایسکانیوز، نشست خبری چهارمین کنفرانس بین‌المللی حوادث رانندگی و جاده‌ای دوشنبه 4 آبان 1394 ساعت 9صبح در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد. در این نشست داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای، دکتر کامبیز بهنیا سرپرست گرایش راه و ترابری و عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران به عنوان دبیر کنفرانس، سهیل محمدی رییس دانشکده عمران دانشگاه تهران، دکتر سرهنگ عین‌اله جهانی به سمت معاونت اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی کل کشور، علی‌اکبر اولیا رئیس سندیکای بیمه‌گران ایران، محمدرضا احدی دبیر اجرایی کنفرانس و مهندس جواد هدایتی مدیر کل دفتر آمار و ترافیک و در این نشست حضور داشتند.

داوود کشاورزیان در این نشست گفت: بحث تصادفات و تلفات جاده‌ای یک موضوع اجتماعی است. برای کاهش تلفات لازم است تمامی نهادهای دست‌اندرکار از جمله وزارت راه، خودروسازان،‌ سازمان استاندارد ایران و نیروی انتظامی لازم است در این زمینه فعالیت کنند. طی چند سال اخیر تلفات جاده‌ای کاهش داشته است. به نوعی که 8 سال پیش 28 هزار نفر کشته و مجروح در تصادفات به وجود آمد،‌ در حالی که در سال 93 این رقم به 16 هزار تن رسیده است. طی چند سال اخیر گروه‌های مرجع فرهنگی و دانشگاهی و هنری وارد عرصه شده‌اند. با ورود این گروه‌ها میزان تلفات بسیار کاهش یافته است.

او با اشاره به تاثیر سیستم کنترل هوشمند در کاهش تصادف‌های رانندگی افزود: در سال‌های گذشته به کمک شرکت‌های خصوصی دوربین ثبت تخلف نصب شده و کلیه شریان‌های اصلی کشور تحت پوشش کنترل هوشمند قرار می‌گیرد. از دی‌ماه نصب دوربین‌ها شروع می‌شود، اقدام‌های مقدماتی آن انجام شده و 1800 دوربین در سطح جاده‌ها اضافه می‌شود.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این نشست گفت: ایمنی راه‌ها، اصلاح شیروانی جاده‌ها، پاکسازی حریم جاده، اصلاح دوربرگردان و تابلوهای راهنمایی و رانندگی از مهم‌ترین اقداماتی است که به‌منظور کاهش تصادف‌های رانندگی باید در سازمان راهداری صورت گیرد.

او افزود: در ارتباط با نظارت بر رفتار رانندگان، ناوگان مسافری، ناوگان حمل سوخت باید مجهز به سیستم GPS شود. سیستم هوشمند کمک می‌کند تا برخی رفتارهای خلافی که شاهد آن هستیم کاهش یابد.

دکتر کامبیز بهنیا دبیر کنفرانس تاکیدکرد: لازم است در این کنفرانس هم به مسایل علمی و تحقیقاتی پرداخته شود و هم مسایل اجرایی مرتبط با سیاست‌گذاری دستگاه‌های اجرایی مورد بررسی قرار گیرد. با تلاش مسئولان، فعالان و متخصصان در زمینه ایمنی راه در یکی دو دهه گذشته فعالیت‌های پژوهشی و علمی مرتبط با ایمنی جاده‌ای توسعه بسیاری داشته است. در این مدت ایران با نهادهای بین‌المللی مختلفی از جمله مجمع جهانی راه (پیارک)، بانک جهانی و سازمان بهداشت جهانی همکاری داشته است و متخصصان ما در عرصه‌های علمی مختلف از جمله همایش‌های بین‌المللی شرکت فعال داشته‌اند.

سرهنگ جهانی افزود: از اهداف چهارمین کنفرانس بین‌المللی حوادث رانندگی و جاده‌ای کاهش حوادث رانندگی و اجرای درست قانون است. نیمی از کشته‌های حوادث رانندگی در مسیر انتقال به بیمارستان فوت می‌کنند و گام اساسی جهت کاهش تعداد کشته‌شدگان تقویت نیروی امدادی است. کنفرانس حوادث می‌تواند در این زمینه بررسی‌های علمی را صورت دهد و آن را به وسیله رسانه‌ها منتشر کند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا درباره عدم استقبال نیروهای امدادی و خودروسازان از برنامه‌هایی که مربوط به حوادث رانندگی و جاده‌ای می‌شود، گفت: به هر حال هر کس متناسب با وظایف خود عمل می‌کند، اگر در بررسی‌های پلیس خودروسازان و یا افراد دیگر مقصر باشند، اعمال قانون می‌شوند.

او با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی و آموزش به مردم از طریق برگزاری کنفرانس‌های مختلف افزود: در برنامه‌های آموزشی به این موضوع نیز توجه شده و ما چندین برنامه با این موضوع ساخته‌ایم که اگر راننده کارت بیمه نداشته باشد، اعمال قانون می‌شود و یا اگر بیمه‌نامه خودرو و شخص ثالث نداشته باشد با مشکلات متعددی روبرو می‌شود.

او در پاسخ به پرسش مبنی بر بودجه‌ای که از طریق بیمه به پلیس تعلق میگیرد گفت: مبالغی که از طریق بیمه به پلیس پرداخت می‌شود در جهت ترویج فرهنگ ترافیک و اصلاح رفتارهای غلط رانندگی هزینه می‌شود. برنامه هایی که در شبکه‌های مختلف تلوزیونی تولید و اجرا می‌شود شامل برنامه فرهنگ ترافیک، سفر ایمن، سفر به خیر، دانش ترافیک، مثلث، و سایر تولیداتی که از شبکه‌های مختلف تلوزیونی پخش می‌شود. بودجه‌ای که به پلیس راهور ناجا تعلق می‌گیرد در راستای آنچه قانون تعریف کرده هزینه می‌شود.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا درباره رسیدگی به تخلفات ارگان های مختلف که متولی امور راه و رانندگی هستند تاکید کرد: مطابق با تبصره 3 ماده 14 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی اگر به نظر کارشناس، متولیان راه و خودروسازی در بروز حادثه سهم داشته باشند به تخلفات آن‌ها رسیدگی می‌شود و پرونده‌هایی به دست ما رسیده که ارگان مسئول مقصر شناخته شده و مراحل قانونی آن نیز طی شده است،

علی اکبر اولیا رییس سندیکای بیمه‌گران ایران در ادامه این نشست گفت: از اقدامات اساسی برای کاهش تصادفات جاده‌ای هماهنگی لازم میان ارگان‌هایی است که وظیفه فرهنگ‌سازی دارند و این اقدام باید در قالب یک اتاق فکر صورت بگیرد. هدف اصلی این کنفرانس پیوند دادن تمامی گروه‌هایی است که به طریقی می‌توانند از بار تلفات حوادث رانندگی و جاده‌ای بکاهند. حضور چهره‌های فرهنگی و هنری می‌تواند در تشویق مردم به تغییر ناهنجاری‌ها و افزایش هنجارها بسیار موثر باشد.

او درباره نقش بیمه در کاهش حوادث جاده‌ای افزود: حوادث جاده‌ای امروزه به یک فاجعه تبدیل شده است و امیدواریم این سمینار بتواند توجه افکار عمومی و مسئولین را به آن معطوف کند.

اولیا تاکید کرد: بیمه‌ها برای کاهش ریسک و پرداخت خسارت باید اقدامات مقتضی را انجام دهند البته بیمه های تکمیلی نیز تعریف شده اند تا خسارات تصادفات در کشور کاهش پیدا کند، ولی در مجموع وضع کشور در این حوزه اصلا خوب نیست.

او گفت : بر اساس برنامه پنجم توسعه دولت موظف بود تا سالانه 10 درصد از میزان تصادف‌های رانندگی و جاده‌ای را کاهش دهد که متاسفانه این امر محقق نشد. از سوی دیگر ، 10 درصد از حق بیمه به وزارت بهداشت و 5 درصد به نیروی انتظامی به‌‎منظور کاهش حوادث رانندگی و جاده‌ای تعلق پیدا کرده است که متاسفانه رضایت‌بخش نبوده است.

اولیا درباره گزارش تلفات ناشی از حوادث رانندگی و جاده‌ای افزود: بر اساس برنامه پنجم توسعه، وزارت بهداشت موظف است تا هر 6 ماه یک گزارش مفصل ارایه کند که با گذشت 4 سال این امر صورت نگرفته است.

رییس سندیکای بیمه‌گران ایران در پایان تاکید کرد: آنچه واضح است و همه کارشناسان برآن اتفاق نظر دارند، این است که متاسفانه میزان تصادف‌های رانندگی و جاده‌ای در کشور بسیار بالاست و سالانه حدود 10 هزار میلیارد تومان بابت جبران تلفات جانی و مالی هزینه پرداخت می‌شود.

دکتر محمدرضا احدی رییس پژوهشکده حمل و نقل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص بخش بین‌الملل کنفرانس گفت : از کشور انگلیس و آلمان مهمانانی به این کنفرانس دعوت شده‌اند. آلن راس و پریچهر شفیقی از مهمانان بخش بین‌الملل این کنفرانس هستند.

دبیر علمی کنفرانس درباره تعداد مقالات ارسال شده به دبیرخانه کنفرانس افزود: تاکنون 200 مقاله دریافت شده که تعدادی از این مقاله‌ها انتخاب شده و 53 مقاله به صورت شفاهی و 50 مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.

رییس بخش ایمنی پژوهشکده حمل‌و نقل درخصوص کاهش تعداد تلفات جاده‌ای نسبت به سال‌های گذشته تاکید کرد: با وجود محدودیت‌های بودجه، ایمنی و وضعیت راه‌ها نسبت به سال‌های اخیر بهتر شده و تلفات جاده‌ای از 24000 نفر به 15000 نفر در سال رسیده است.

20106

کد خبر: 533645

وب گردی

وب گردی