«اصول تعمیرات تلویزیون سیاه و سفید» افتتاح شد

عباس رافعی در آیین افتتاح نمایش «اصول تعمیرات تلویزیون سیاه وسفید» گفت: مخاطب امروز به سمت دیدن تئاتر تمایل داشته و به جرات می‌توان گفت گیشه تئاتر از سینما پررنگ‌تر و پررونق‌تر شده است.

به گزارش ایسکانیوز، آیین افتتاح نمایش «اصول تعمیرات تلویزیون سیاه و سفید» به کارگردانی روح الله سمیع با حضور عباس رافعی کارگردان سینما، آتش تقی‌پور پیشکسوت تئاتر و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر عصر روز گذشته 5 آبان ماه در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

عباس رافعی پس از دیدن این نمایش گفت: نوع استفاده از تلویزیون موضوعی است که همه ما درخانه با آن درگیر هستیم. اغلب تلویزیون را از صبح روشن می‌کنیم و مانند شخصیت اصلی داستان این نمایش، درگیر آن هستیم. به قول مرحوم جلال آل‌احمد که گفت: «اغلب وقتی در کوچه باغی تاریک راه می‌رویم برای خودمان صوت می‌زنیم و آواز می‌خوانیم برای این‌که نترسیم». حال استفاده از رادیو و تلویزیون نیز به همین گونه شده است، ما آن را روشن می‌کنیم، برای اینکه احساس تنهایی نداشته باشیم، اما معلوم است که تلویزیون درچنین وضعیتی روی ما اثر نمی‌گذارد.

وی ادامه داد: در واقع استفاده از تلویزیون، امروز همانند آنچه که در این نمایش بیان شد، یک استفاده ابزاری است، برای اینکه احساس تنهایی نکنیم، درحالی که حواسمان جای دیگری است و در ذهنمان درگیر مسائل دیگری هستیم. بیان این کارکرد تلویزیون و نقد این کارکرد، نقطه قوت این نمایش است.

کارگردان «فصل فراموشی فریبا» در ادامه بیان کرد: نکته دیگری که در این نمایش بیان شد این است که ما برای دیگران زندگی می‌کنیم در حالی‌که دیگران اصلا یادشان نمی‌اید که ما چگونه بودیم و این نکته بسیار مهمی است که به آن اشاره شده است.

رافعی همچنین با اشاره به اینکه تئاتر توانسته پاسخگوی بخشی از نیازهای جامعه امروز باشد، گفت: بسیار خوشحالم که موقعیت ویژه فرهنگی بوجود آمده است تا مخاطب به سمت دیدن تئاتر تمایل داشته باشد و حتی امروز به جرات می‌توان گفت گیشه تئاتر از سینما پررنگ‌تر و پررونق‌تر شده است. این نشان دهنده این موضوع است که مخاطب کار خوب را از بد تمیز می‌دهد و به دنبال دیدن کار خوب است. متاسفانه سینمای حال حاضر سیر نزولی پیدا کرده و رو به ابتذال می‌رود و تنها تئاتر است که می‌تواند دراین میان مردم را اغنا کند. به نظرم تئاتر توانسته پاسخگوی بخشی از کارکردهای سینما باشد که جوابگوی نیاز مردم نیست.

وی افزود: حتی کتاب و رمان نیز نتوانسته‌اند جوابگوی این نیاز باشند، چرا که تیراژ آنها نیز افت کرده است. جای بسی خوشحالی است که جوانانی چون شما با شوق و انگیزه بدون چشم داشت مالی، جور بخش فرهنگی را می‌کشند.

سروش قاسمیان نمایش «اصول تعمیرات تلویزیون سیاه و سفید» را نوشته و پیمان یاحقی تهیه کنندگی آن را برعهده دارد. در این اثر نمایشی رضا سلیمان تاش، لادن نازی و کیوان ساکت اف به ایفای نقش می‌پردازند. همچنین سعید حسنلو طراح صحنه، آرش مبرز طراح صدا، رعنا کوهوند دستیار کارگردان، مهدی ابراهیم عزیزی و مهدی ایمانی ساخت تیزر، آمی تیس معینی گرافیست و سمن نورخلج عکاس این نمایش هستند.

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است، ادی می‌خواهد با دیدن تلویزیون رکورد گینس را در این زمینه بزند. در حالی که ماجرا چیز دیگری‌ است ...

نمایش «اصول تعمیرات تلویزیون سیاه و سفید» از۵ تا ۲۵ آبان‌ماه به مدت بیست روز در سالن استاد انتظامی درخانه هنرمندان ایران به روی صحنه خواهد رفت .
503502

کد خبر: 543969

وب گردی

وب گردی