فتاح:زکات باید برای حمایت از فقرا و نیازمندان هزینه شود

رئیس کمیته امداد در سفر استانی به گلستان با نماینده ولی فقیه در این استان دیدار کرد و در جلسه زکات با حضور علمای اهل سنت و شیعه استان گلستان حضور یافت.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از سایت خبری کمیته امداد،سید پرویز فتاح در جلسه زکات که با حضور علمای اهل سنت و شیعه استان گلستان برگزار شد،با بیان اینکه این جلسه تجلی وحدت است،گفت:وصیت امام خمینی (ره) وحدت عملی ونظری بود. در مسئله زکات هم نیاز به وحدت رویه وجود دارد اما به نظر می رسد در این زمینه قصور کرده ایم.

او با اشاره به اینکه در اسلام به فریضه زکات در کنار فریضه نماز تاکید شده است،افزود: تبلیغات در خصوص این واجب الهی به طور شایسته صورت نگرفته است. اگر این حق شرعی به درستی پرداخت شود شاهد این همه فقر و مشکل در جامعه نخواهیم بود.

رئیس کمیته امداد خطاب به علما گفت: زکات امری قرآنی و الهی است و از طرفی هم مردم کشور متشرع و دین دار هستند، اگر علما این مسئله را به خوبی تبیین و تبلیغ کنند، مردم هم به تکلیف شرعی خود عمل خواهند کرد.

فتاح با بیان اینکه گلستان از استان های سرآمد کشور در جمع آوری زکات است گفت: این استان همواره از استان های برتر در جمع آوری زکات در کشور است و این یک افتخار برای همه به شمار می آید. اما هنوز جای کار بسیار در این حوزه وجود دارد.

او با تاکید براینکه رویکرد کمیته امداد حمایت از فقراست، افزود: زکات برای حمایت از فقرا و نیازمندان باید هزینه شود ما مسئول اجرای پروژه های عمرانی نیستیم، هرچند این پروژه ها هم مهم هستند.

فتاح تاکید کرد: زکاتی که در استان جمع آوری می شود به هیچ وجه نباید از استان خارج شود و تصمیم گیری های لازم با نظر علما انجام می شود.

فتاح با بیان اینکه پرداخت زکات موجب آرامش در جامعه می شود، عنوان کرد: این امر جامعه را تسکین و آرامش می دهد و به مال و جان مردم برکت خواهد داد و مشکلات جاری کشور نیز حل می شود.

او با بیان اینکه نباید فقرا و نیازمندان زیادی در این استان وجود داشته باشد، گفت: این سرزمین پهناور با وجود اراضی زراعی گسترده نباید این همه فقیر داشته باشد. باید کاری کنیم خانواده های نیازمندی که تحت پوشش قرار دارند توانمند شوند.

رئیس کمیته امداد کشور با تاکید بر اینکه در جمع آوری زکات باید آمار واقعی ارائه شود، یادآورشد: به دنبال ارائه آمار در این حوزه نیستیم فقط باید حکم شرعی عمل شود تا با عمل به این امر شاهد از بین رفتن فقر در جامعه باشیم.

فتاح یادآور شد:کمیته امداد در امر زکات کار اجرایی را برعهده دارد و در خصوص مسائل شرعی مرتبط با زکات تابع نظر علما است.

دیدار رئیس کمیته امداد با نماینده ولی فقیه در استان گلستان

همچنین رئیس کمیته امداد در این سفر استانی با نماینده ولی فقیه در استان گلستان هم دیدار و گفت و گو کرد.

فتاح در این دیدار با بیان اینکه کمک به فقرا با جان نظام آمیخته است،گفت: کمیته امداد به دنبال ترویج فرهنگ انفاق و نیکوکاری در بین مردم جامعه است و این در حالی است که مردم ما اهل امور خیرخواهانه هستند و این نهاد با حمایت و مشارکت مردم مدیریت می شود.

رئیس کمیته امداد خودکفایی اقشار نیازمند را از دیگر وظایف اصلی این نهاد عنوان کرد و افزود: در حکم مقام معظم رهبری به این مسئله بسیار تاکید شده است که بر همین اساس ارائه وام های قرض الحسنه برای اقشار کم درآمد و خودکفایی و توانمندسازی آنان از رویکردهای اصلی این نهاد است.

او گفت: در سال جاری 55 میلیارد تومان وام قرض الحسنه برای اشتغال نیازمندان در استان گلستان در نظر گرفته شده است که این مبلغ در سال گذشته 30 میلیارد تومان بوده است.

آیت الله سید کاظم نور مفیدی، نماینده ولی فقیه در استان گلستان نیز در این دیدار با اشاره به مشکلات اقتصادی و محرومیت های این استان بر هزینه کرد زکات جمع آوری شده برای توسعه و رفع نیازهای استان تاکید کرد و گفت:استان گلستان در جمع آوری زکات در رده های خوبی قرار دارد.

آیت الله نورمفیدی تصریح کرد: از زکات جمع آوری شده می توان برای ایجاد اشتغال در روستاها، رونق قالی بافی، ترویج اقتصاد مقاومتی استفاده کرد.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان خمس و زکات را یک شان حکومتی برشمرد و گفت: براساس ضرورت ها برای هزینه زکات تصمیم گیری شود تا شاهد پویایی و توسعه اقتصادی و رفع نیازهای فقرا باشیم.


105105

کد خبر: 544142

وب گردی

وب گردی