بازنشستگان تا پایان سال هر ماه سه روز دیرتر حقوق می‌گیرند

از پنجم آبان ماه که خبری از پرداخت حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی نشد، چشمان نگران بسیاری به این سازمان دوخته شد.برخی هم شال و کلاه کردند و راهی سازمان شدند تا ببینند دلیل تاخیر در واریز حقوق و مستمری‌شان چیست.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه اعتماد مراجعان باید جواب‌شان را در جدول «زمان‌بندی نظام پرداخت متمرکز حقوق بازنشستگان و مستمری بگیرانی که از بانک رفاه حقوق خود را دریافت می‌کنند»، می‌جستند. جدولی که خبر از تعویق ماه به ماه در پرداخت حقوق می‌دهد. مستمری‌بگیران و بازنشستگانی که بر اساس سیستم پرداخت بر اساس حروف الفبا از پنجم تا نوزدهم هر ماه حقوق دریافت می‌کردند حالا بر اساس جدول اعلامی سازمان تامین اجتماعی از آبان تا اسفند، هر ماه با سه روز تاخیر در پرداخت حقوق مواجه خواهند شد تا به گفته مسوولان این سازمان از ابتدای فروردین سال ٩٥ روز دریافت حقوق‌شان ثابت شود. از ابتدای سال جاری انتشار اخبار مبنی بر تاخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، پرداخت نشدن مابه‌التفاوت افزایش حقوق فروردین و بدهی۹۰هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تامین اجتماعی سبب شد تا هر گونه تاخیر و تعلل در پرداخت حقوق سبب نگرانی عمیق جمعیت بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشور شود. رییس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی خردادماه امسال با اشاره به اینکه دو میلیون و ۷۰۰ هزار بازنشسته تامین اجتماعی هستند، گفت: «ماهیانه فقط دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان صرف پرداخت حقوق به این افراد می‌شود در حالی که این سازمان برای پرداخت حقوق و معوقات بازنشستگان با مشکلاتی مواجه است. » اما حالا تلاش سازمان اجتماعی بر این است که تعویق‌های سه روزه در پرداخت حقوق را در قالب طرح نظام متمرکز پرداخت توضیح دهد. سایت تامین اجتماعی، سامانه تلفن گویای ندای تامین (١٤٢٠) و شماره پیامک ١٠٠٠١٤٢ را برای آگاهی از برنامه زمان‌بندی پرداخت حقوق اعلام کرده است تا این تغییرهای ماه به ماه در پرداخت حقوق به پای تاخیر تامین اجتماعی گذاشته نشود. رحیم اردلان، معاون اداری و مالی سازمان تامین اجتماعی در گفت‌وگو با «اعتماد» از دلایل این تصمیم و ایجاد تغییراتی در سیستم پرداخت حقوق می‌گوید.

در مورد جابه‌جایی ماه به ماه حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران که گویا با عنوان طرح نظام پرداخت متمرکز در حال اجراست کمی توضیح می‌دهید؟ دلیل این تعویق ماهانه در حقوق‌ها چیست؟

واریز حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی همه‌ماهه از پنجم شروع می‌شد و تا بیست و هفتم ادامه داشت. الان سازمان تصمیم گرفته که پرداخت‌ها را به صورت متمرکز و از طریق دفتر مرکزی سازمان انجام دهد به همین خاطر باید سعی کنیم این پرداخت‌هایی که بر اساس حروف الفبا صورت می‌گرفت را در هر ماه سه روز به عقب بیندازیم تا پایان اسفند ماه و بعد از ابتدای سال ٩٥ پرداخت‌ها را به صورت متمرکز انجام دهیم. تامین اجتماعی برای انجام این کار چند هدف دارد: اول ایجاد عدالت در پرداخت‌ها هست تا همه اعضای تحت پوشش به هم نزدیک‌تر شوند. موضوع دوم انضباط مالی برای سازمان است، چون به هر حال پرداخت هر روزه حقوق از پنجم تا بیست و هفتم هر ماه اصلا به لحاظ مالی ایده‌آل نیست. این طرح حروف الفبایی زمانی انجام شد که هنوز بانک‌ها خیلی الکترونیک نشده بودند و کارت‌های شبکه شتاب خیلی معمول نبود و چون مستمری‌بگیران هر ماه جلوی بانک‌ها تجمع می‌کردند و شلوغ می‌شد در سال‌های ٨٤ و ٨٥ تصمیم بر پیاده کردن سیستم حروف الفبایی شد اما الان در تامین اجتماعی سعی داریم که مراجعات حضوری را به دفاترمان کمتر کنیم تا سهولت بیشتری در انجام کارها باشد، همین است که به خصوص در دو سال گذشته به سمت مکانیزه شدن حرکت کرده و حجم انبوهی از مراجعات ما کاهش یافته و بخشی از این موضوع نظام متمرکز پرداخت هم به همین مساله باز می‌گردد.

حالا مستمری بگیری که در پنجم ماه حقوقش را دریافت می‌کرد در آبان روز هشتم این حقوق را گرفت و در آذر ماه یازدهم، در دی ماه چهاردهم، در بهمن ماه هفدهم و در اسفند بیستم. از آن به بعد حقوق را به صورت متمرکز در همین تاریخ دریافت می‌کند.

مساله دیگر از میان رفتن برخی موارد همپوشانی است که با این طرح کلا از میان می‌رود. به عنوان مثال یک سری افراد هستند که هم مستمری بگیر ما بودند و هم مثلا در یک استان دیگر بیمه بیکاری از سازمان دریافت می‌کردند. حالا چون پرداخت مستمری بر اساس کد ملی صورت می‌گیرد دیگر امکان چنین کاری وجود ندارد.

یعنی تخلفات مالی را از میان می‌برید؟

بله، کسانی که به ناحق بر سر سفره بازنشستگان نشسته بودند به این وسیله حذف می‌شوند.

چطور به این سیستم جابه‌جایی سه روزه در هر ماه رسیدید؟

ما جلساتی با کانون‌های بازنشستگی داشتیم چون احتمال می‌دادیم که مستمری بگیران ما پرداخت اقساط وام داشته باشند و نباید یکباره دچار مشکل شوند. سعی کردیم این سیستم جابه‌جایی سه روزه را در پیش بگیریم تا آهسته آهسته به تغییر تاریخ پرداخت عادت کنند. ١٤ گروه مستمری بگیران و بازنشستگان ما که از پنجم تا نوزدهم هر ماه از طریق بانک رفاه حقوق خود را دریافت می‌کردند جمعیت هدف ما هستند. با بانک رفاه هم صحبت کرده‌ایم که اگر از این گروه با دیرکرد در پرداخت اقساط وام مواجه شدند جریمه برای‌شان در نظر نگیرند تا این سیستم متمرکز به صورت کامل جا بیفتد. همه اینها برای این است که در زندگی مستمری‌بگیران مشکلی ایجاد نشود برای همین یک مرتبه پرداخت حقوق‌ها را به بیستم ماه منتقل نکردیم.

سیستم اطلاع‌رسانی به چه صورت است. جدولی که ما از سازمان تامین اجتماعی گرفتیم شاید برای بسیاری از مستمری بگیران چندان توجیه‌کننده و روشن نباشد. آیا همه در جریان اتفاقات و تغییرات در سیستم پرداخت حقوق هستند؟

ما اول مدیران و کانون‌های بازنشستگان را توجیه کردیم، به سراغ روسای بانک‌ها و شعب تامین اجتماعی سراسر کشور رفتیم و بعد از طریق رسانه‌ها وارد عمل شدیم و همایش‌هایی را در شعب کانون‌های بازنشستگی در کشور برای اطلاع‌رسانی برگزار کردیم یعنی تمامی مراجعی که بازنشستگان ممکن است به آنها مراجعه کنند در جریان کامل طرح هستند و می‌توانند آن را توضیح دهند.

105105

کد خبر: 544503

وب گردی

وب گردی