مطهری: بیشترین تخلفات در دوره‌ای اتفاق افتاد که مطبوعات محدود بودند

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد وضعیت مطبوعات یک خط قرمز مصنوعی ایجاد کردیم این در حالی است که مطبوعات قسمتی از رسانه است و رسانه چشم بینای جامعه است. مطهری، آزادی مطبوعات را به معنی جلوگیری از تخلفات دانست و تصریح کرد: بیشترین تخلفات در دوره‌ای اتفاق افتاده است که مطبوعات محدود بودند.

به گزارش ایسکانیوز اعتماد نوشت، «پدر من شب ١٥ خرداد در مسجد جامع نارمک یک سخنرانی تند و انقلابی علیه شخص شاه ایراد کرد و برای دو ماه در بازداشت ساواک بود اما بعد از آزادی دوباره به دانشگاه بازگشت و استاد شد». نیم ساعت پیش از اینکه علی مطهری در سخنرانی‌اش این خاطره را از پدرش روایت کند انتظامات دانشکده از ورود او به دانشگاه ممانعت کرده و گفتند: به ما گفته‌اند این مساله را به شما منتقل کنیم که این برنامه مجوز شورای فرهنگی دانشگاه را ندارد. مطهری از ماشین پیاده شد و گفت: اما برای سخنرانی اعضای هیات علمی نیاز به مجوز شورای فرهنگی دانشگاه نیست و مجوزی که دانشکده صادر کرده است کفایت می‌کند. علی مطهری منتظر نماند تا پاسخ مامور انتظامات دانشکده را بشنود، برخلاف دیگر اساتید که با خودروی خود وارد محوطه دانشکده می‌شوند با پای پیاده تا سالن ابن‌خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران را طی کرد. فرزند شهید مطهری آمده بود تا در جمع دانشجویان از وفاق ملی در سیاست داخلی و لزوم و نیاز آن در جامعه امروز ایران بگوید. فرزند شهید مطهری سخنانش را با یک توصیه به دانشجویان آغاز کرد، توصیه‌ای مبنی بر خواندن یکی از کتاب‌های پدرش. علی مطهری گفت: من به شما پیشنهاد می‌کنم کتاب «جاذبه و دافعه علی» شهید مطهری را بخوانید به ویژه فصلی با عنوان «دموکراسی علی». مطهری از روش حکومت‌داری حضرت علی(ع) با عنوان دموکرسی یاد کرد و نوع برخورد او با منتقدان و مخالفانش را الگوی یک رفتار مبنی بر دموکراسی خواند و تاکید کرد که او مخالفانش را نه به زندان انداخت و نه سهم بیت‌المال‌شان را قطع کرد و تنها زمانی که خودشان دست به شمشیر بردند به جنگ آنها رفت. مطهری رفتار با برخی منتقدان و به ویژه اساتید دانشگاه را به خاطر بیان انتقادها یا نزدیکی به یک جریان سیاسی تاسف‌بار خواند و به بیان خاطره‌ای از پدرش پرداخت و گفت: شهید مطهری در آن زمان به زندان رفت اما بعد از دوره زندان از تدریس محروم نشد، البته بعدا در ارتقای ایشان به استادی برایش مشکل درست کردند که آن هم به شکلی حل شد.

تخلفات در دوره‌ای رخ داد که مطبوعات محدود بودند

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما باید تلاش کنیم این روش‌ها اصلاح شود. یا در مورد وضعیت مطبوعات یک خط قرمز مصنوعی ایجاد کردیم این در حالی است که مطبوعات قسمتی از رسانه است و رسانه چشم بینای جامعه است. مطهری، آزادی مطبوعات را به معنی جلوگیری از تخلفات دانست و تصریح کرد: بیشترین تخلفات در دوره‌ای اتفاق افتاده است که مطبوعات محدود بودند البته در دولت اول آقای احمدی‌نژاد فضا بهتر بود اما بعد از سال ٨٨ فضا خیلی بسته شد. زمانی که فضای مطبوعات قدری باز بود کارهای مثبتی صورت گرفت مثل افشای قتل‌های زنجیره‌ای یا افشای مساله کهریزک و مرگ ستار بهشتی که اگر در رسانه‌ها اعلام نمی‌شد پیگیری نسبت به آن صورت نمی‌گرفت.

مطهری انتخابات آینده مجلس را زمینه‌ساز بهبود فضای سیاسی کشور دانست و گفت: اگر افراد کارآمدتری وارد مجلس شوند و یک مجلس قوی به وجود بیاید می‌تواند کارهای زیادی انجام دهد؛ مجلسی که اگر در جایی تزاحمی بین حفظ نظام و حقوق مردم به وجود آید مردم او را فقط نماینده نظام ندانند؛ اگرچه نظام ما یک نظام مردمی است. اعتراض ما همیشه این بوده که چرا بدون دفاع آنها و صدور حکم قضایی آنها را از حقوق اجتماعی‌شان محروم کردیم. این به معنی دفاع از اشخاص نیست. اگر احمدی‌نژاد را هم در حصر قرار می‌دادند اعتراض می‌کردم؛ زیرا این رویه غلط است. من حصر آیت‌الله منتظری که مرجع تقلید و اعلم مراجع بودند را هم قبول نداشتم. آنها که سکوت می‌کنند فردا سرخودشان می‌آید. من در جایی گفتم اگر موسوی و کروبی زمان حصر آیت‌الله منتظری اعتراض می‌کردند این اتفاق سرخودشان نمی‌آمد. قبول دارم که اینها باید زودتر به قانون تمکین و داستان را جمع می‌کردند؛ اگر چه قانع نشده بودند، اما در نهایت باید قبول می‌کردند. رییس‌جمهور در اینجا وظیفه سنگینی دارد چون مجری قانون اساسی است. مطهری معتقد است: حوادث ٨٨ سه ریشه و پایه داشته؛ یکی اشتباهات کسانی که پشت سر یک کاندیدا واقع شدند و کار غلطی بود، دوم شیطنت‌هایی که از سوی آقای احمدی‌نژاد صورت گرفت و سوم عدم تمکین قانونی که اینها داشتند. نمی‌شود فقط همین یک موضوع را برجسته و بقیه را رها کرد بلکه باید هر سه موضوع با هم بررسی شود و سهم هر کس معلوم شود و پرونده این موضوع را ببندیم.

دلیلی نمی‌بینم رد صلاحیت شوم

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال رد صلاحیتش در انتخابات آینده مجلس گفت: من دلیلی نمی‌بینم که رد صلاحیت شوم؛ زیرا حرف‌های ما بر اساس قانون اساسی بود و حرفی نزدیم که آسیب به نظام و کمک به دشمن باشد. اما اگر این اتفاق بیفتد باید تابع قانون باشیم. این استاد دانشگاه درباره تاثیر دانشجویان در رفع حصر با بیان اینکه «طبعا دانشجویان می‌توانند موثر باشند، اعلام نظر و نامه‌نگاری کنند اگر این کارها با رعایت آرامش و ادب باشد اشکالی ندارد و موثر هم هست. » او ابراز عقیده کرد: یکی از دلایل ادامه حصر بی‌تفاوتی اقشار جامعه، علما، روحانیون و دانشگاهیان است و علت آن رعب ایجاد شده است. خیلی‌ها می‌ترسند اما اظهارنظر همراه با آرامش می‌تواند راهگشا باشد. مجلس آینده هم قطعا می‌تواند موثر باشد. اینکه ٥٠، ٦٠ نفر نماینده نامه‌ای در این خصوص امضا کنند موثر خواهد بود، اما امروز چنین شرایطی وجود ندارد و نمایندگان از رد صلاحیت‌شان می‌ترسند. اگر مجلس تغییر اساسی کند طبیعتا بسیاری از مشکلات راحت‌تر می‌شود. وی در پاسخ به دانشجویی که پرسید آزادی سه فتنه‌گر قانون‌شکن برای شما چه سودی دارد؟ گفت: من سوال می‌کنم حصر اینها برای شما چه سودی دارد؟ چه لذتی می‌برید از اینکه عده‌ای در رنج باشند و عده‌ای را زندانی کنید؟ ما با این رویه مخالفیم تا فردا خود شما در حصر نیفتید. بحث این نیست که ما علاقه ویژه یا نسبت خانوادگی یا تعصبی روی این افراد داشته باشیم بلکه قانون اساسی باید اجرا شود و بدون محاکمه، ما حق این کار را نداریم.

باید سختگیری را کم کنیم

این نماینده مجلس ادامه داد: ما باید سختگیری‌ها را کم کنیم اگر کسی در سال ٨٨ جزو معترضان بوده و نظری داشته دلیل مخالفت با اشخاص نشود. اگر این نگاه اصلاح شود ما راحت‌تر به وفاق دست می‌یابیم. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر دادگاه رای به اعدام موسوی و کروبی داد آیا به رای دادگاه تمکین می‌کنید؟ گفت: اگر دادگاه صالح باشد و روال قضایی را طی کرده باشد باید قبول کنیم و چاره‌ای نداریم. حرف ما این است که همه‌چیز از مجاری خودش انجام شود. کار به این سادگی نیست. آنها حرف‌هایی دارند و این‌طور نیست که خیلی راحت بگوییم حکم‌شان اعدام است و باغی و محارب هستند. بلکه عواملی که فتنه را فراهم کردند هم باید بررسی شوند و علل مواضع اینها و دفاعیات‌شان باید شنیده شود تا خیلی از حقایق برای مردم روشن شود پس مساله به این سادگی نیست. وی درباره سرنوشت برخی پرونده‌های قضایی مثل کوی دانشگاه ٧٨ و ٨٨ و کهریزک اظهار کرد: طبیعی است عده‌ای مایل نیستند حقایق کاملا آشکار شود. در سال ٨٨ مجلس کمیته حقیقت‌یابی برای کوی دانشگاه تشکیل داد و گزارشی تهیه شد اما گروهی از نمایندگان باعث شدند گزارش در صحن خوانده نشود در حالی که اگر مجلس کارآمدتری بود این اتفاق نمی‌افتاد؛ زیرا این گزارشات مبنای تشکیل پرونده در قوه قضاییه می‌شود. مطهری درباره احتمال دخالت برخی دستگاه‌ها در انتخابات آینده مجلس تصریح کرد: در انتخابات گذشته ریاست‌جمهوری خیلی از کاستی‌ها اصلاح شد. من آن زمان طرحی داشتم که همه روی آقای ولایتی توافق کنند؛ زیرا ادامه مدیریت احمدی‌نژاد را به صلاح نمی‌دانستم. سران اصولگرا و حتی آقایان خاتمی و هاشمی هم این طرح را قبول داشتند و گفتند در این راستا کمک‌هایی می‌کنند، اما اصولگرایان گفتند احساس می‌کنیم نظر آقا به فلانی است. در حالی که این نگاه غلطی است ما نباید در انتخابات رهبری را دخالت دهیم؛ زیرا این کار جامعه را دوقطبی می‌کند و مشکلاتی پیش می‌آید که در سال ٨٨ به وجود آمد در حالی که اگر رهبری به صراحت در انتخابات بگویند نظر من به آقای الف است مردم حق دارند به آقای ب رای دهند؛ زیرا طبیعت انتخابات این است وگرنه انتخابات معنی ندارد البته رهبری چیزی را اعلام نمی‌کنند، اما عده‌ای شیطنت می‌کنند و از گوشه‌ای از حرف‌های ایشان چیزی درمی‌آورند. وی با تاکید بر اینکه «برداشت ما از ولایت فقیه باید اصلاح شود» افزود: رفتار شهید مطهری هم با امام(ره) طوری نبود که عقل خود را تعطیل کنند. ایشان بیشترین شناخت را از امام(ره) داشت و وقتی احساس کرد جایی اشتباهی صورت می‌گیرد پیغام داد که اگر این را قبول کردید من از این ساعت با شما نیستم. پس ولایت فقیه به معنی تعطیلی عقل نیست و هر کس باید نظر خود را بگوید؛ عظمت ولایت فقیه هم همین جا معلوم می‌شود. وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که نمایندگان چه هراسی از طرح برخی مسائل دارند؟ گفت: اگر یک نماینده وارد این معقولات شود در حوزه انتخابیه او را اذیت می‌کنند، برای او محدودیت ایجاد می‌کنند و برای بررسی صلاحیتش در دوره بعد هم ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. البته اینها عذر موجه برای یک نماینده نیست که از حقوق مردم دفاع نکند و نماینده نباید اینقدر نگران تایید صلاحیت در آینده باشد که برخی حرف‌ها را نگوید. آنچه باید باعث رد صلاحیت شود همکاری با دشمن، جاسوسی و قیام مسلحانه است و اظهارنظر و انتقاد نباید بهانه‌ای برای محدود کردن افراد باشد.

201/201

کد خبر: 544506

وب گردی

وب گردی