جلال پور: نبود سابقه مثبت ارتباط  اقتصادی با انگلیسی ها در ذهن بنگاه های ایرانی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت:‌ در ذهن بنگاه ها و فعالان اقتصادی ایران سابقه خوبی از ارتباط اقتصادی انگلیسی ها با ایران وجود ندارد که این ذهنیت باید از سوی انگلیسی ها ترمیم شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از واحد مرکزی خبر، محسن جلال پور در حاشیه دیدار با وزیر تجارت و سرمایه گذاری و هیئت اقتصادی انگلیس در جمع خبرنگاران، افزود: سه پیشنهاد برای ترمیم ذهنیت منفی از انگلیسی ها وجود دارد که در نخستین اقدام انگلیسی ها باید در تدوین آئین نامه های رفع تحریم به ویژه درباره کالاهای دوگانه، آسان ترین را برای کار با ایران تدوین کنند.

وی اضافه کرد: گام دوم انگلیسی ها این است که قبل از اجرای برجام باید بانک ها و مجموعه های مرتبط در این کشور، اقدامات لازم را برای حضور شرکت های انگلیسی و سرمایه گذاری آنها در ایران آماده کنند تا بتوانند گامی به جلو بردارند.

جلال پور، گفت: اقدام سوم انگلیسی ها این است که باید سرمایه گذاری های خود را در ایران دراز مدت و به صورت کار مشترک انجام دهند و بدانند که ایران بازار مصرفی کالاهای هیچ کشوری نخواهد بود اما می توانند از ظرفیت ایران برای حضور در کشورهای منطقه استفاده کنند زیرا ایران با امنیت، ثبات و ظرفیت های بالقوه ای که دارد می تواند پایگاه منطقه ای خوبی برای طرح های اقتصادی کشورها باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: شور و اشتیاقی که در شرکت ها و بنگاه های فرانسوی و ایتالیایی برای حضور و سرمایه گذاری در ایران وجود دارد و در سفر اخیر ما مشهود بود در شرکت های انگلیسی کمتر وجود دارد که انگلیسی ها باید شرایط خود را بهتر کنند زیرا آلمان، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا به عنوان رقبای اروپایی انگلیس برای حضور در ایران از دیگر کشور ها جلوتر هستند.

وی افزود: در سفر اخیر به فرانسه شرایط کار در ایران را برای فرانسوی ها و اتحادیه های مهم اقتصادی این کشور تبیین کردم که انها هم پذیرفتند با شرایط ایران کار کنند.

جلال پور در پاسخ به پرسشی در این باره که وزیر خارجه انگلیس حضور هیئت های انگلیسی را به پایبندی ایران به برجام منوط کرده است گفت: به آنها گفته ام که کسی منتظرشان نمی ایستد از این رو قبل از اجرایی شدن برجام هیئت های اقتصادی زیادی به ایران آمدند.

وی، افزود: به انگلیسی ها پیشنهاد کردم اگر می خواهند در ایران کار دراز مدت انجام دهند باید شرایط جدید و رقابتی را برای حضور در ایران در نظر بگیرند ضمن اینکه قبل از اجرایی شدن برجام باید حضور خود را در ایران بیمه کنند زیرا بعد از اجرای برجام شاید میدانی برای بررسی به انگلیس داده نشود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران،با اشاره به اینکه سرمایه گذاری مشترک، انتقال فناوری و اقتصاد در هم تنیده از اولویت های همکاری های اقتصادی ایران با دیگر کشورها است، گفت: بنا داریم اقتصاد خود را با اقتصاد کشورهای همکار چنان متصل کنیم که اگر نفعی وجود دارد برای دو طرف باشد و اگر ضرری هم وجود دارد دو طرف متضرر شوند نه اینکه از یک طرف آنها امکان فشار داشته باشند و ما نتوانیم فشار را تحمل کنیم.

401401

کد خبر: 544572

وب گردی

وب گردی