اگر ماریو بارگاس یوسا نویسنده نمی شد، چکار می کرد؟

«ماریو بارگاس یوسا» نویسنده پرویی برنده نوبل در جدیدترین سخنان خود گفت که اگر به نویسندگی و شاعری روی نمی‌آورد‌، نقاش می‌شد.

به گزارش ایسکانیوز، «اورهان پاموک» نویسنده ترک برنده نوبلی است که پیش از نویسندگی، آرزوی نقاش شدن را در سر می‌پرورانده اما هنر نقاشی را به عشق نویسندگی رها کرده. حال ماریو بارگاس یوسا برنده نوبل ادبیات 2010 هم به او پیوسته و در سخنرانی اخیرا خود اعتراف کرده اگر به شعر روی نمی‌آورد، خود را وقف هنر نقاشی می‌کرد.

یوسا که برای اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی ادبیات در هیوستن حضور پیدا کرده بود،‌ در جمع 300 نفر از کتاب‌دوستان و دانشگاهیان درباره مسیری که تاکنون در دنیای نویسندگی طی کرده و نقش هنر در خلق آثار خلاقانه در ژانرهای رمان‌، نمایشنامه و مقاله گفت: فکر می‌کنم اگر شاعر نمی‌شدم‌، خود را وقف نقاشی می‌کردم.

یوسای 79 ساله طی مراسمی که در دانشگاه «رایس» برگزار شد‌، جایزه‌ای را هم از مقام‌های هیوستن دریافت کرد. او علاوه بر این اشاره کرد که کتاب «خانه سبز» تنها رمان اوست که در آن از ابزار شاعرانه برای نگارش اثری منثور سود برده و تجربه شاعرانه این رمان در هیچ یک از کارهای دیگرش تکرار نشده است.

به گزارش اینفورمادور‌، نویسنده «سور بز» همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش در دانشگاه «رایس» اظهار کرد: کلمات می‌توانند دنیاهایی شگفت‌انگیز خلق کنند، البته اگر شخصیت‌ها آن‌ها را انتخاب کنند و نه برعکس.

ماریو بارگاس یوسا متولد 1936 از مطرح‌ترین چهره‌های ادبیات آمریکای لاتین به شمار می‌رود. او طی پنج دهه گذشته آثاری چون «سور بز‌»، «خانه سبز‌»، «گفت‌وگو در کاتدرال» و «شهر سگ‌ها» را خلق کرده است. این نویسنده در عرصه‌ سیاست و مقاله‌نویسی هم دست توانایی دارد و آثارش در روزنامه‌های معتبر اسپانیولی‌زبان به چاپ می‌رسد. یوسا در سال 2010 موفق به کسب جایزه‌ نوبل ادبیات شد.

502502

کد خبر: 544574

وب گردی

وب گردی