جلال پور: دشوار شدن کار با انگلیسی ها به علت سخت گیری ها در تحریم

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: کار کردن با کشورهایی مانند انگلیس که سخت گیری های بیش از حدی در دوران تحریم علیه ایران داشتند دشوار است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محسن جلال پور در دیدار با لورد فرانسیس ماد وزیر تجارت و سرمایه گذاری انگلیس و هیئت اقتصادی همراه افزود: در شرایط کنونی، بخش های اقتصادی کشور به ویژه بخش خصوصی ایران آن طور که انگلیسی ها تصور می کنند آماده همکاری با طرف های انگلیسی نیستند و زمان نیاز دارد تا آنچه در ذهن ما از انگلیسی ها شکل گرفته ترمیم شود.

وی، با بیان اینکه همکاری کشورها با ایران، درازمدت و به صورت سرمایه گذاری ها و به ویژه سرمایه گذاری مشترک خواهد بود، اضافه کرد: توصیه ما به همه کشورهای علاقمند به همکاری با ایران به ویژه انگلیس این است که به ایران نه به عنوان بازار مصرف که به عنوان پایگاه منطقه ای برای توسعه همکاری ها نگاه کنند و در این همکاری ها، ظرفیت بخش خصوصی ایران برای انجام طرح های مشترک در منطقه استفاده خواهد شد.

جلال پور، گفت: کشورهایی که پیش از اجرایی شدن برجام، مقدمات توسعه همکاری ها را فراهم کنند بهتر می توانند در بازار ایران و منطقه حضور داشته باشند و در این باره پیشنهاد مشخص ما به انگلیس این است که برای شروع کار، بانک های این کشور از هم اکنون به حضور شرکت های انگلیسی در ایران توجه بیشتری نشان دهند زیرا شرکت های انگلیسی با پیش بینی های بانک ها، فعالیتی را آغاز می کنند.

وی، افزود: همچنین همه فعالان اقتصادی انگلیسی و کسانی که می خواهند با ایران کار کنند باید آیین نامه های خروج از تحریم را در آسان ترین شرایط، تدوین کنند که در این صورت شاید بخشی از گرفتاری ها و مشکلاتی که با انگلیس داریم تسهیل شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران، گفت: هیئت های تخصصی انگلیس و ایران باید کار خود را پیش از اجرای برجام آغاز کنند تا به این ترتیب با اجرای برجام، کار عملیاتی برای توسعه روابط آغاز شود و اگر انگلیسی ها این اقدامات را به بعد از اجرای برجام موکول کنند فرصت زیادی برای حضور در بازار ایران نخواهند داشت ضمن اینکه هم اکنون نیز انگلیسی ها از دیگر رقبای اروپایی مانند آلمان، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه گام های زیادی عقب هستند.

جلال پور، افزود: علاوه بر نفت، گاز، انرژی، صنعت، کشاورزی حوزه هایی مانند محیط زیست، طرح های آب شیرین کن و موضوعات مربوط به آب و پساب می تواند زمینه همکاری های مشترک باشد ضمن اینکه در بخش های پزشکی و تجهیزات پزشکی، خدمات فنی و مهندسی و حوزه دانش بنیان با پیشرفت هایی که در سال های اخیر داشتیم آماده اجرای طرح های مشترک در منطقه هستیم.

وی، با بیان اینکه پیشرو بودن و فراهم کردن مقدمات توسعه همکاری ها قبل از اجرای برجام از اولویت های ایران در همکاری با کشورهاست به سفر اخیر خود به فرانسه و ایتالیا اشاره کرد و گفت: بیش از هزار شرکت ایتالیایی برای حضور پیشدستانه در ایران و همکاری با شرکت های ایرانی همچنین سرمایه گذاری در ایران اعلام آمادگی کردند و فرانسوی ها نیز برای فعالان اقتصادی ایران در حاشیه سفر رئیس جمهورمان به این کشور برنامه ریزی خوبی کردند در حالیکه از انگلیسی ها اقدام قابل توجهی مشاهده نمی کنیم.

رئیس اتاق ایران، افزود: انگلیسی ها زمان زیادی برای انجام کار در ایران و همکاری های مشترک ندارند، اما اگر فرصت را جدی بگیرند و برای آغاز همکاری ها پیش از اجرای برجام برنامه ریزی کنند فضای موجود مناسب است.

401401

کد خبر: 544582

وب گردی

وب گردی