هیچ کودک مبتلا به سرطانی در ایران از فقر و عدم توانمندی در پرداخت هزینه‌های درمان فوت نخواهد کرد

اولین کنگره بین‌المللی و سومین کنگره ملی خدمات حمایتی (مددکاری اجتماعی- روانشناسی) و سازمان‌های مردم‌نهاد در موسسه خیریه محک برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز این کنگره 7 و 8 آبان ماه 1394 با حضور مدیران سازمان‌های مردم نهاد، مددکاران اجتماعی و روانشناسان فعال در سازمان‌های مردم‌نهاد و نیز مددکاران اجتماعی و روانشناسان بخش‌های تخصصی خون و آنکولوژی بیمارستان‌ها، پزشکان، متخصصان، اساتید، پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان حوزه خدمات حمایتی در دو عرصه ملی و بین‌المللی برگزار شد.

بنیانگذار محک:‌ هیچ کودک مبتلا به سرطانی در ایران از فقر و عدم توانمندی در پرداخت هزینه‌های درمان فوت نخواهد کرد

در ابتدای کنگره سعیده قدس بنیان ‌گذار محک ضمن ادای احترام به نمایندگان جامعه مدنی که در این کنگره حضور دارند گفت: تمامی فعالانسازمان‌های مردم نهادی که زیر سقف محک گرد هم آمده‌اند می‌دانند که روزگاری برگزاری چنین برنامهای در این سطح تخصصی برای فعلان حوزه سازمان‌های مردم نهاد رویا بود و امروز این رویا به مدد خواستن، همت، پشتکار و مسئولیت پذیری تحقق یافته است و ما شاهد رشد و ارتقای ظرفیت جامعه مدنی برای مرتفع ساختن مشکلات اجتماعی هستیم. این دستاورد حاصل این واقعیت است که ظرفیت‌های مردمی روزی به این حقیقت دست یافتند که نمی‌توان مشکلات را رها کرد و به بهانه‌ موانع چشم بر آنها بست. در هیچ یک از جوامع متمدن جهان تنها دولت متولی حل مشکلات نیست و مردم در این میان سهم قابل اتکایی دارند و امروز شاهدیم که با وجود نا امنی در منطقه، در ایران در سایه امنیت حاکم بر وطن عزیزمان از ارس تا خلیج فارس، شاهد شکوفایی مشارکت مردمی در حل معضلات جامعه هستیم و بالندگی سازمان‌های مردم‌نهاد نشانه این شکوفایی است. به امید آنکه روز به روز در کنار وظایفی که در زندگی شخصی داریم، وظایفی را نیز در زندگی اجتماعی عهده دار شویم.

قدس با اشاره به حمایت محک از کودکان مبتلا به سرطان سرزمین‌مان در طول 24 سال با تکیه بر مشارکت‌های مردمی گفت: این مشارکت و این اعتماد و آگاهی است که امروز محک را قادر می‌سازد تا ضمن ادای احترام به تمامی نیکوکاران‌اش بگوید: هیچ کودک مبتلا به سرطانی در ایران از فقر و عدم توانمندی در پرداخت هزینه‌های درمان فوت نخواهد کرد. به امید اینکه روزی بتوانیم چنین دستاوردی را در خصوص تمامی بیماری‌ها و تمامی مشکلات اجتماعی داشته باشیم.

هیچ کودک مبتلا به سرطانی در ایران از فقر و عدم توانمندی در پرداخت هزینه‌های درمان فوت نخواهد کرد. به امید اینکه روزی بتوانیم چنین دستاوردی را در خصوص تمامی بیماری‌ها و تمامی مشکلات اجتماعی داشته باشیم

تابلو نقاشی کودکان مبتلا به سرطانِ محک به اس خدمات ارزشمند بانو توران میرهادی

یکی از سخنرانانی که محک مشتاق بود میزبانِ فرهیختگی و دانش و تجربیاتش در کنگره بین‌المللی خدمات حمایتی خود باشد استاد توران میرهادی است. اگرچه این استاد ادبیات کودکان، نویسنده و متخصص آموزش و پرورش که یکی از شخصیت‌های برجسته فرهنگی عصر حاضر ایران زمین است به دلیل کسالت در این کنگره حضور نیافت اما محک یکی از ارزشمندترین داشته‌های خود که تابلو نقاشی کودکان است را به پاس خدمات ارزشمند ایشان به فرزندان این آب و خاک، به نماینده ایشان سرکار خانم نوش‌آفرین انصاری تقدیم کرد.

توران میرهادی فعالیت‌های ارزشمندی در گستره آموزش و پرورش، فرهنگ کودکی و ادبیات کودکان انجام داده که محک به عنوان سازمانی که همواره به کیفیت زندگی کودکان توجه ویژه دارد، قدردان این بانوی فرهیخته است.

دبیر شورای کتاب کودک: ادای احترام به آنانی که بر غم‌های بزرگ با انجام کارهای بزرگ غلبه می‌کنند

نوش‌آفرین انصاری استاد دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی و دبیر شورای کتاب کودک که به نمایندگی از توران میرهادی در این برنامه حضور داشت گفت: «من به نمایندگی از یکی از زنان بزرگ عصر ما در محک حضور دارم و خرسندم که در برابر مردان و زنان بزرگی ایستاده‌ام که دغدغه هم‌نوعانشان را دارند و در برابر این اندیشه ادای احترام می‌کنم. توران میرهادی در زندگی 88 ساله خود غم‌ها و مشکلات بسیاری را بردبارانه پشت سر گذاشته و باور دارد که بر غم‌های بزرگ با انجام کارهای بزرگ می‌توان غلبه کرد. اینگونه انسان‌های که در سختی به ساختن و بالیدن خود و جامعه می‌اندیشند شایسته احترام اند.

مدیر خدمات حمایتی محک: خدمات حمایتی پلی میان کادر درمان و بیمار و خانواده با هدف ارائه خدمات کل‌نگر

مدیر بخش خدمات حمایتی محک ضمن ارائه گزارش اجمالی از ساختار و فعالیت‌های بخش خدمات حمایتی محک به سه حوزه عمده خدمات این بخش به کودکان مبتلا به سرطان در قالب مددکاری اجتماعی، روانشناسی و اقامتگاه اشاره کرد و گفت: زمانی که یک کودک به سرطان مبتلا می‌شود او و خانواده‌اش با مسائلی چون اضطراب، احساس گناه، خشم و نگرانی، فشارهای اجتماعی و اقتصادی و عدم تعدل و ناهماهنگی جسم و روان روبرو می‌شوند.

زمانی که یک کودک به سرطان مبتلا می‌شود او و خانواده‌اش با مسائلی چون اضطراب، احساس گناه، خشم و نگرانی، فشارهای اجتماعی و اقتصادی و عدم تعدل و ناهماهنگی جسم و روان روبرو می‌شوند

. در این هنگام خدمات حمایتی محک با تفکیک مبتنی بر تخصص گرایی میان مشکلات کودک و خانواده تلاش می‌کند بحران‌های ایجاد شده را که می‌تواند منجر به از هم پاشیدگی بنیان خانواده شود شناسایی و برای هر کدام از آنها راه حل‌های تخصصی ایجاد کرده و آن را در قالب خدمات به ایشان ارائه کند. در این میان خدمات حمایتی مانند پلی بین تیم درمانی و بیمار و خانواده عمل می‌کند و با تسهیل و بهبود کیفی این ارتباط تلاش می‌کند تا نگاه به بیمار از نگاهی منحصراً زیستی به نگاهی زیستی-روانی- اجتماهی و با نگاهی کل‌نگر تغییر کند.»

دکتر صمدی راد: لزوم توانمند سازی، هم افزایی و همکاری‌های مشترک بین سازمان‌های مردم‌نهاد

دکتر انور صمدی راد استاد مددکاری از دانشگاه ادینبورگ انگلستان و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ضمن تأکید بر اهمیت مسئولیتی که محک و مددکارانش در ارائه خدمات به کودکان مبتلا به سرطان در سراسر ایران پذیرفته‌اند، از حضور مددکاران محک در 32 بیمارستان دولتی و دانشگاهی در سراسر نقاط ایران به عنوان دستاورد ارزشمندی در حوزه مددکاری اجتماعی اشاره کرد و گفت: «امروز لزوم توانمند سازی، هم‌افزایی و همکاری‌های مشترک بین سازمان‌های مردم‌نهاد برای ارائه تخصصی‌‌ترین سطح خدمات به جامعه بیش از پیش احساس می‌شود.

دکتر صمدی راد با برشمردن وظایف تخصصی مددکاران اجتماعی و تشریح هر کدام گفت: مددکاران اجتماعی می‌بایست منابع اجتماعی موجود در محیط را شناسایی کرده و از پتانسیل‌های آنان جهت ارتقای خدمات در مواقع مورد لزوم بهره‌مند شوند. بی شک سازمان مردم نهادی چون محک یکی از آن منابع و پتانسیل‌های اجتماعی هستند.

صفیه قدس: تروما، یکی از مشکلات کودکان مبتلا به سرطان

صفیه قدس در ابتدا به شفافیت به عنوان مهم‌ترین رکن مؤسسه خیریه محک اشاره کرد و سپس در تعریف تروما، گفت هر واقعه‌ای که انسان را دچار بحرانی شدید کند تا حدی که از بقای خود بترسد و دچار وحشت کامل و بحران فکری و روانی شود را تروما گویند.

قدس در تکمیل این تعریف، ضمن اشاره به تفاوت‌های عمده تروما در کودکان و بزرگسالان گفت: ذهن در هنگام مواجهه با مخاطرات بلافاصله قادر به تشخیص موقعیت خطرساز یا غیر خطرناک است. در هنگام بروز خطر، واکنش‌های ابتدایی افراد، فرار، جنگ و بی حرکت ماندن است. بررسی نقشه عصبی فرد دچار تروما نشان دهنده متأثر شدن مغز میانی وی است و این اثر را می‌توان در تمامی سطوح عصبی فرد مشاهده کرد.

صفیه قدس در پایان به سطوح تروما و تفاوت مداخلات و منابع آن اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین مسأله، مواجهه با تروما و مدیریت منابع درونی در فرد است. به طوری که امروز پیش از جراحی‌ها به تقویت جسمانی و روحی فرد می‌پردازند. از آنجایی که منابع موجود محدود هستند، در مراکز درمانی باید با تخصیص منابع به گروهی که اولویت بیشتری دارند مداخلات صورت گیرند.

شهرزاد اسفرجانی: ارزش آفرینی در جلب مشارکت‌های اجتماعی نیازمند دوراندیشی مدیران است

شهرزاد اسفرجانی مدرس برندینگ و تبلیغات و مشاور مدیر عامل محک با ذکر این نکته که قوانین حاکم بر سازمان‌های مردم‌نهاد همانند قوانین حاکم بر سازمان‌های تجاری است، سخنان خود را آغاز کرد. وی با مطرح کردن مسأله شکاف بزرگ میان سازمان‌ها و توسعه پایدار، این سؤال را مطرح کرد که آیا اساساً سازمان‌های مردم‌نهاد به فرآیند منسجم ارتباطی نیاز دارند یا خیر؟ و پاسخ این بود که به علت اعتماد و زمان محدود افراد وجود فرآیند منسجم ارتباطی ضروری است.

اسفرجانی گفت: سازمان برای پایداری و چرخش به منابع اقتصادی نیاز دارد و این پایداری در گرو جایگاه سازی، عشق، شناخت، دور اندیشی مدیران و بیش از همه صبر است زیرا باید به تمامی عناصر بازاریابی نفوذ کند. شکاف بین سازمان‌ها و توسعه پایدار را با تحلیل موقعیت، تعیین اهداف، اولویت بندی اهداف، شناسایی مخاطب هدف، تدوین استراتژی، پیام، ترکیب رسانه‌ای و ارزیابی و با استفاده از کم‌ترین قیمت و بیشترین تأثیر می‌توان مرتفع کرد. ارزش آفرینی اتفاقی نیست و نیازمند دور اندیشی مدیران ارشد و انتقال آن به همه ارکان و اعضای سازمان است زیرا که برند از درون آغاز می‌شود.

مدیر عامل کانون هموفیلی ایران: بیمار مستمند نیست

احمد قویدل مدیر عامل کانون هموفیلی ایران سخنان خود را با یاد شادروان مصطفی قاسمی مدیر عامل وقت انجمن حمایت از بیماران کلیوی ایران آغاز کرد و در ادامه از وزیر بهداشت برای اجرای طرح تحول نظام سلامت قدردانی کرد و ریشه این تحول را در داشتن برنامه دانست و عنوان کرد که امید داریم این خدمات هر روز ارتقا یابد. قویدل در ادامه به تبیین ضرورت حمایت‌های اجتماعی و رفاهی از بیماران دیر درمان به موازات حمایت‌های درمانی پرداخت. قویدل گفت:فعالیت حرفه‌ای، مستدل، علمی و منطقی در حمایت از بیماران و مدیریت علمی سازمان‌های مردم‌نهاد اولویت امروز این سازمان‌ها است.

فعالیت حرفه‌ای، مستدل، علمی و منطقی در حمایت از بیماران و مدیریت علمی سازمان‌های مردم‌نهاد اولویت امروز این سازمان‌ها است

قویدل با تأکید بر لزوم حذف رویکرد ترحم از فرهنگ امور خیریه در ایران به حقوق شهروندی بیماران اشاره کرد و گفت: بیمار مستمند نیست بلکه مانند سایر شهروندان، حقوقی دارد که احقاق آنها باعث می‌شود ضمن حفظ منابع انسانی و اجتماعی کشور، بیماران دیر درمان به چرخه فقر وارد نشوند.

او در ادامه به ظرفیت‌های موجود در امر حمایت از بیماران دیر درمان اشاره کرد و ظرفیت حاکمیت، ظرفیت نهادهای عمومی غیر دولتی، ظرفیت سازمان‌های بیمه‌گر، ظرفیت بخش خصوصی، ظرفیت‌های فرهنگی، ورزشی، هنری و ظرفیت‌های مردم را از جمله پتانسیل‌هایی بر شمرد که برای احقاق حقوق شهروندی بیماران می‌بایست مورد توجه قرار گیرند.»

مدیر عامل کانون هموفیلی ایران در انتها ضمن قدردانی از اقدام مؤسسه محک در بازدید از کانون هموفیلی ایران در روز جهانی هموفیلی، کلیپی از نقاشی‌های کودکان هموفیلی را با پیام بهبودی و عشق به زندگی به محک تقدیم کرد.

مدیرعامل مؤسسه خیریه بهنام دهش پور: نیاز امروز سازمان‌های مردم‌نهاد، خلاقیت است

لیلی رضایی، مدیر عامل مؤسسه خیریه بهنام دهش‌پور پس از ابراز خرسندی از گردهم‌ آمدن مؤسسات مردم‌نهاد، به مرور برخی از تجربیات مؤسسه دهش‌پور پرداخت.

رضایی در ابتدا به لزوم تخصصی شدن و خلاقیت در مؤسسات مردم‌نهاد اشاره کرد و گفت: در ایران با توجه به باورهای دینی از جمله انفاق، مؤسسات خیریه‌ای شکل گرفتند و مدتی است که به سمت تخصصی شدن حرکت کرده‌اند. اما امروز این مؤسسات نیاز به خلاقیت بیشتری دارند. امروز همه مؤسسات قلک، تابلوی یادبود، یاوران کوچک و بزرگ و... دارند و برای جلب حمایت از روش‌های مشابهی تبعیت می‌کنند.

سرفصل دیگر صحبت‌های رضایی، منابع انسانی سازمان‌های مردم‌نهاد بود. وی با اشاره به میزان اثرگذاری اجتماعی این سازمان‌ها گفت:متخصص‌ترین و مؤثرترین افراد جامعه باید در سازمان‌ها مردم‌نهاد حضور داشته باشند تا بیشترین اثربخشی مثبت ایجاد شود.

لیلی رضایی :متخصص‌ترین و مؤثرترین افراد جامعه باید در سازمان‌ها مردم‌نهاد حضور داشته باشند تا بیشترین اثربخشی مثبت ایجاد شود.

لیلی رضایی سخنان خود را با اشاره به لزوم بازنگری و شفاف‌سازی مداوم اهداف و ماموریت‌های ادامه داد. وی در مورد مؤسسه خیریه بهنام دهش‌پور گفت: ما امکان کمک به تمامی بیماران مبتلا به سرطان را نداریم، بنابراین به جای ایجاد شعبه‌های مختلف این مؤسسه در سایر شهرها، کمک می‌کنیم تا تشکل‌هایی مشابه بهنام دهش‌پور تشکیل شود و برای توانمندسازی آنها از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد و تجربه ما گواه این مطلب است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی: رسالت سمن‌ها، ایجاد فرصت‌های بیشتر و اثربخش‌تر برای زندگی بهتر مردم

امیر محمود حریرچی، عضو هیأت علمی و مدیر اسبق گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، سخنان خود پیرامون لزوم تدوین برنامه کاربردی جهت توسعه همه جانبه سمن‌ها را با این جمله آغاز کرد که اگر ندانیم به کجا می‌رویم، همه راه‌ها درست است.

حریرچی ماهیت اصلی مؤسسات مردم‌نهاد را تکمیل و توسعه خدماتی دانست که دولت متولی آن است و با اشاره به شاخص‌های توسعه یافتگی کشورها در جهان افزود: از جمله شاخص‌های توسعه‌یافتگی یک کشور، تعداد مؤسسات مردم‌نهاد فعال در آن کشور است که 8 سال پیش این تعداد در ایران، 6000 مؤسسه مردم‌نهاد ثبت شده در وزارت کشور بود و امسال این تعداد 2000 است که دلیل عمده این کاهش، عدم مدیریت استراتژیک و برنامه‌ریزی بلند مدت بوده است.

حریرچی ضمن بر شمردن تفاوت‌های میان مؤسسات مردم‌نهاد و حرکت‌های اجتماعی گفت: محک به دلیل مدیریت استراتژیک و شفافیت در دنیا شناخته شده است و این برای تمامی ایرانی‌ها مایه دلخوشی است.

حریرچی در خاتمه با اشاره به اهمیت پژوهش در فعالیت‌های اجتماعی، پژوهش را بستر توسعه دانست و افزود: رسالت سمن‌ها، ایجاد فرصت‌های بیشتر و اثربخش‌تر برای زندگی بهتر مردم است.

رئیس سابق بخش سرطان اطفال دانشگاه بُن: مراقبت‌های روانشناسی بخشی از مفهوم درمان همه جانبه سرطان است

پروفسور اُدو بُوده، متخصص خون و سرطان اطفال و رئیس سابق بخش سرطان اطفال دانشگاه بُن پس از تحسین سطح خدمات همه جانبه ارائه شده به کودکان مبتلا به سرطانِ ایران در محک، صحبت‌های خود را این گونه آغاز کرد که درمان یکپارچه سرطان هدف ماست. تجربیات درمان سرطان در آمریکا و اروپا نشان داده است که خدمات روانشناسی اجتماعی باید در کنار درمان چندوجهی سرطان ارائه شود.درمان سرطان نیازمند مراقبت دائمی است و شیمی درمانی یکی از روش‌های درمانی است که عوارض جانبی بسیاری دارد.

پروفسور ادو بوده :درمان سرطان نیازمند مراقبت دائمی است و شیمی درمانی یکی از روش‌های درمانی است که عوارض جانبی بسیاری دارد

پروفسور بُوده گفت: اولین و مهم‌ترین مسأله ارائه اطلاعات به تمامی افراد درگیر در سرطان از جمله کودک و خانواده اوست تا نتایج بهتری از درمان حاصل شود. ارائه تمامی اطلاعات در نهایت موجب می‌شود که درمان مداخله گرایانه در کودکان کمتر رخ دهد. وجود الگویی برای ارائه اطلاعات سرطان به کودک و خانواده، بستگان و دوستان او ضروری است تا افراد با هر سطح سوادی بتوانند اطلاعات را متوجه شوند. دانش و خوش بینی ما به کمک فرآیند درمان می‌آیند. آموزش مستمر و انگیزش از مهم‌ترین موارد در تیم درمانی است و تمامی کارکنان بخش درمان باید دائماً در حال آموزش باشند. در خصوص سرطان باید گفت اگر کودک مبتلا به سرطان درمانی دریافت نکند، فوت خواهد کرد اما در صورت دریافت درمان تا 75% شانس بهبودی دارد.

بُوده ضمن تأکید بر اینکه والدین باید به پزشکان اعتماد کنند و با توجه به اینکه والدین در مواجه با این بیماری مستأصل می‌شوند، گفت: حضور روانشانسان اجتماعی در کنار والدین ضروری است هرچند مدیریت درمان سرطان باید بر عهده تیم پزشکی باشد. والدین باید بتوانند سوالات خود را مطرح کنند و پاسخ شفافی بگیرند و از روند درمان خاطر جمع شوند. کودکان نیز باید اطلاعات درمانی شفاف را دریافت کنند. در کنار تیم پزشکی، حضور مددکار اجتماعی برای مداخله در وضعیت‌های بحرانی، دوره‌های طولانی درمان، دلسردی خانواده‌ها و... ضروری است. که دیدن این اتفاقات در محک برای ما خوشایند بود.

پروفسور بُوده، با اشاره به فعالیت‌های خود، در انجمن حمایت از والدین بُن که اولین بیمارستان دریافت کننده گواهی تضمین کیفیت در بخش مددکاری است و انجمن ملی حمایت از والدین آلمان اعلام کرد که تحقیقات نشان داده که رضایت والدین حتی تعدادی که فرزندان خود را از دست داده‌اند بسیار زیاد است.

عضو هیأت رئیسه ICCCPO: حمایت روانشناسی اجتماعی از والدین کودکان مبتلا به سرطان

دکتر گرلیند بُوده بنیانگذار انجمن حمایت از والدین بُن فوردرکرایس در سال 1982، عضو حمایت از انجمن ملی والدین آلمان و از بنیانگذاران کنفدراسیون بین‌المللی والدین کودکان مبتلا به سرطان (ICCCPO) است.

دکتر بُوده گفت: فوردرکرایس انجمنی است که بیشتر از والدین کودکان مبتلا به سرطان حمایت می‌کند و بخشی از سازمان ملی است که در تحقیقات علمی و کاربردی سرطان است. این انجمن با خدماتی مانند خانه والدین در نزدیکی بیمارستان، خدمات مددکاری- روانشناسی، مدرسه، اتاق بازی، آشپزخانه، دلقک‌های درمانگر، موزیک درمانی، فعالیت‌های سرگرمی و برنامه‌هایی برای خواهران و برادران کودک مبتلا را ارائه می‌کند. مددکاران اجتماعی از لحظه ورود خانواده در کنار کودک و خانواده او هستند و به صورت بیست و چهار ساعته در مرکز درمانی و خانه والدین حضور دارند. روانشناسان نیز در کنار تیم درمانی هستند. استفاده از ابزارهای الکترونیکی برای ارتباط با مدرسه، نرم افزارهای ارتباطی برای ارتباط همسالان، بازی درمانی و هنر درمانی، موسیقی درمانی، برگزاری رویدادهای تفریحی و سرگرمی و برنامه هفتگی با حضور داوطلبان از فعالیت آنان است. در این مؤسسه به کودکان در پایان هر مرحله درمان مهره‌هایی داده می شوند که می‌توانند با آن برای خود دستبدی درست کنند.

بُوده با تأکید بر این که مهم‌ترین مسأله ارتباط روزانه با والدین کودکان است و این مسأله هر روز در محک به چشم می‌خورده به سخنان خود پایان داد.

مشاور معاون بهداشتی بیمار‌های غیر واگیر و سازمان‌های مردم نهاد وزارت بهداشت: پیوند سازمان‌های مردم نهاد به نظام بهداشت و درمان اولویتی انکار ناپذیر

دکتر محمدتقی چراغچی باشی مشاور معاون بهداشتی بیمار‌های غیرواگیر و سازمان‌های مردم نهاد وزارت بهداشت و قائم مقام مدیر عامل انجمن اطلاع رسانی دیابت گابریک سخنان خود را با تبریک به محک برای برگزاری این کنگره پربار آغاز کرد. به عقیده وی، پیوند مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد به نظام بهداشت و درمان اولویتی انکار ناپذیر است.

دکتر چراغچی باشی گفت: تعداد سازمان‌های مردم‌نهاد در ایران، در مقایسه با سایر کشورها بسیار کم است و همین تعداد اندک اصولاً خدمات خود را به صورت غیر همبسته ارائه می‌کنند و این مسأله با توجه به مصرف منابع و محدود بودن آن زیان‌آور است. سلامت حق شهروندان است و دولت موظف به تأمین آن است. در عرصه سلامت کشور، سازمان‌های دولتی، بخش خصوصی و در میان آن‌ها سازمان‌های مردمی و خیریه فعال هستند.

دکتر چراغچی باشی با بیان این که موضوع سازمان‌های مردم‌نهاد و جامعه مدنی در دولت مورد توجه است اظهار کرد که به اعتقاد وی راه برای انسجام سازمان‌های مردم‌نهاد و سلامت هموارتر شده است. وی گفت:محک نیز که همواره پیشرو در سازماندهی و عملکرد در سازمان‌های مردم‌نهاد بوده است می‌تواند نقش پیشگام در مدیریت و انسجام تعامل شبکه سلامت و سازمان‌های مردم‌نهاد داشته باشد.

برگزاری کارگاه‌های تخصصی در دومین روز کنگره خدمات حمایتی و مؤسسات مردم‌نهاد در محک

در روز دوم این کنگره کارگاه‌های آموزشی برقراری ارتباط موثر، انواع ارتباط، 17 اصل کار تیمی و مکانیسم‌های دفاعی برگزار شد.

مدیر خدمات حمایتی شهرستانها: توزیع برنامه ریزى شده خدمات در سراسر ایران؛ هدف محک

در ابتدای روز دوم کنگره شیرین صدیق‌نژاد مدیر بخش خدمات حمایتی شهرستان‌ها ضمن تشکر از حضور صاحبنظران و داوطلبان فعال محک در شهرستان‌ها از فعالیت بخش خدمات حمایتی شهرستان‌ها و اهداف آینده گروه داوطلبان خدمات حمایتی گفت و ادامه داد: بخش خدمات حمایتی محک از مشکلات و کمبودهایى که در شهرستان‌ها وجود دارد آگاه است، به همین منظور در برنامه‌های آینده تیم خدمات حمایتی بازدید از بیمارستان‌های دارای بخش خون و آنکولوژی کودک در شهرستان‌ها را قرار داده است تا از نزدیک به مشکلات رسیدگی کند. بی شک بخش قابل توجهى از این مشکلات با قوی‌تر کردن حضور داوطلبان محک و ارتباط گسترده‌تر آنها با این بیمارستان‌ها در سراسر ایران قابل مدیریت است. امیدواریم با همراهی نیروهاى پیشکسوت و جوان داوطلب و کارکنان متخصص و مسئول، مشکلات را در سطح تمامى بیمارستان‌های تهران و شهرستان‌ها حل کنیم و بالاترین سطح کیفى خدمات را توزیع کنیم.

مدیر روابط عمومی محک: ارتباطات مؤثر، یکپارچه و کل نگر؛ تعهد محک در قبال ذیربطان

صبا کامکار مدیر بخش روابط عمومی و امور بین‌الملل مؤسسه خیریه محک در کارگاه آموزشی پیرامون مهارت‌های ارتباطی مؤثر در سازمان‌های مردم نهاد و خدمت محور سخن گفت و عنوان کرد: سازمان‌های خدماتی نه کارخانه دارند، نه ابزارآلات و نه محصولی، بلکه سرمایه اصلی این سازمان‌ها، افرادی هستند که از طریق برقراری ارتباط با ذیربطان خدماتی را در لحظه تولید و ارائه می‌دهند. از این رو توسعه مهارت‌های ارتباطی در کلیه کارکنان و داوطلبان بر ارتباطات سازمان و در نهایت ارتقای کیفیت خدمات برای ذیربطان اثر گذار است. یکپارچگی کیفیت خدمات در مؤسسات مردم‌نهاد و خیریه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ارائه خدمت به کلیه ذیربطان سازمان باید در یک سطح و به یک شکل انجام شود. از این رو لازم است که سازمان‌ها، با تعریف چارچوب‌های رفتاری و ارتباطی مشخص در سازمان خود، از سلیقه‌ای شدن و عدم یکپارچگی ارتباطات جلوگیری کنند. در حقیقت سازمان‌ها باید بتوانند در تمامی ارتباطاتی که با ذیربطان‌شان برگزار می‌شود، به تعهد خود که آن را در مأموریت و برنامه‌های ارتباطی خود به ذیربطان تعهد کرده‌اند، عمل کنند و تصویری واضح و شفاف از خود به جای بگذارند.

کامکار گفت: ما نیز در محک تلاش داریم با ارتقای سطح مهارت‌های ارتباطی و توسعه یکپارچگی در ارتباطات سازمان، به تعهد خود عمل کرده و رضایت ذیربطان را افزایش دهیم.

کارشناس بخش روانشناسى محک: داشتن مهارت‌های ارتباطی شرط لازم برای رفع نیازهای سازمان

ندا ندایی کارشناس روانشناسی در این کارگاه آموزشی به بیان انواع ارتباط، لزوم برقراری ارتباطی مؤثر، پیامدهای فقدان مهارت‌های ارتباطی و تکنیک‌های برقراری ارتباط مؤثر از دیدگاه یک بخش تخصصى روانشناسى مرتبط با مقوله سرطان کودک پرداخت و گفت:برای اینکه بتوانیم بهترین پاسخ را به نیازهای کودکان مبتلا به سرطان و خانواده آنها ارائه کنیم، باید مهارت‌های لازم در برقراری ارتباط مؤثر را بیاموزیم و در رفتار با بیمار و خانواده‌ تلاش کنیم کارآمدترین پیام‌ها را به آنها منتقل کنیم تا به هموارتر شدن فرآیند و مسیر درمان و نیز حمایت همه جانبه منجر شود.

این بخش با ارائه فیلمی از فعالیت داوطلبان بخش هنردرمانی محک که در روزهای هفته به اجراهای هنرمندانه موسیقی و روایت درمانی به عنوان مکمل خدمات روانشناسی بخش خدمات حمایتی برای کودکان محک می‌پردازند، به پایان رسید.

در ادامه نازنین الهیار کارشناس مددکاری محک 17 اصل کار تیمی در برقراری ارتباط سازمانی، ویژگی‌های کار یک تیم کار آمد و مزایای کار تیمی را تشریح کرد.

پخش کلیپ آموزشی خدمات حمایتی محک در دومین روز از کنگره

در این قسمت از کنگره کلیپ آموزشی خدمات حمایتی برای حاضران پخش شد که در این کلیپ تمام فعالیت‌های بخش خدمات حمایتی در بیمارستان محک از جمله نحوه پذیرش بیمار، پرداخت تمام هزینه‌های درمانی و رفاهی، اسکان بیماران شهرستانی، ارائه خدمات مددکاری و روانشناسی، مشاوره‌های فردی و گروهی و سایر خدمات در حوزه حمایت از درمان و نیز رفاه کودک مبتلا به سرطان و خانواده آنها به طور کامل به نمایش گذاشته شد.

در آخرین کارگاه آموزشی این کنگره ترانه کوهستانی کارشناس روانشناسی به شرح کامل انواع مکانیسم‌های دفاعی پرداخت و گفت: بیمارستان‌ یکی از فضاهایی است که شرایط ایجاد بحران و تنش در آن وجود دارد بنابراین در این محیط آشنایی با مکانیسم‌های دفاعی برای مدیریت بحران و تنش اهمیت ویژه‌ای دارد. در بیماری سرطان که تأثیرات روحی بارزی بر بیمار و خانواده دارد نیز شناخت مکانیسم‌های دفاعی و راه‌های کنترل بحران توسط کادر حمایتی نقش بسیار زیادی در سلامت روان بیماران ایفا می‌کند و با این آشنایی می‌توانیم تأثیر مثبتی بر روی بیمار و همراه او بگذاریم.

محک به گسترش فعالیت‌های خدمات حمایتی در آینده نگاهی مثبت دارد

محک تلاش دارد با نگاه تخصصی به همه جوانب مراحل درمان کودکان مبتلا به سرطان در کنار فرزندانش و خانواده‌های آنها روزهای سخت درمان را برای ایشان هموارتر کند و امیدوار است با همکاری بیشتر با دیگر سازمان‌ها، متخصصان، صاحب نظران و یاوران همیشگی خود فعالیت‌های درمانی و خدمات حمایتی خود را روز به روز گسترش دهد. قدردان تمامى همراهان و فرهیختگانى هستیم که در این کنگره همراه ما بودند.

توسعه دغدغه همیشگی محک در رویکرد علمى به خدمات حمایتى و تلاش براى ارتباطات بیشتر و هم‌افزایی سازمان‌هاى مردم نهاد از دستاوردهاى این کنگره بین‌المللى بود.

105105

کد خبر: 544606

وب گردی

وب گردی