بهترین اتفاق روشن شدن چراغ امید در سینماست

در نهمین شب نهمین شب انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، انجمن منتقدان سینما، برگزیدگان یک سال سینمای ایران را انتخاب کردند.

به گزارش ایسکانیوز مراسم نهمین شب انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران شامگاه 10 آبان‌ماه در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد و برگزیدگان یک سال سینمای ایران از نگاه منتقدان سینمایی معرفی شدند.

در بخش اهدای جوایز، برگزیدگان‌ گرایش‌های مختلف یک سال گذشته سینمای ایران از نگاه منتقدان و نویسندگان سینمایی انتخاب شدند. این برگزیدگان به شرح ذیل معرفی شدند:

بخش فیلم‌های مستند

مستند کوتاه: فیلم «قاشق» به کارگردانی جلال ویسی

مستند نیمه بلند: فیلم «اهالی خیابان یکطرفه» به کارگردانی مهدی باقری

مستند بلند: فیلم «جایی برای زندگی» به کارگردانی محسن استادی

بهترین پژوهش در بخش فیلم مستند: مهدی باقری کارگردان فیلم «اهالی خیابان یکطرفه»

بهترین فیلم‌های بخش شهید آوینی و عاشورایی

دیپلم افتخار: فیلم «مالکیه» به کارگردانی محمدباقر شاهین

تندیس: فیلم «ابرها در راهند» به کارگردانی محمدعلی فارسی

در بخش بهترین دستاورد فنی و هنری دیپلم افتخار به فراز اسکندری برای تیتراژ «رخ دیوانه» و برای صداگذاری، محمود سماک‌باشی و علیرضا علویان لوح گرفتند. علی قائم مقامی و محمدسریر و پژمان درستکار و حسین عرفانی جوایز این بخش را اهدا کردند.

تندیس این بخش هم به سعید ملکان اهدا شد و جمشید هاشم پور و علی علایی جوایز این بخش را اهدا کردند.

در بخش تدوین بهرام دهقانی تدوینگر فیلم‌های «من دیه‌گو مارادونا هستم» و «رخ دیوانه» جایزه اش را گرفت.

جایزه بهترین موسیقی به کریستف رضاعی آهنگساز فیلم «تو دنیای تو ساعت چند است؟»اهدا شد.

در بخش بهترین فیلمبرداری دیپلم افتخاربه همایون پایور فیلمبردار «در دنیای تو ساعت چند است؟» رسید و تندیس این بخش به علیرضا زرین‌دست فیلمبردار «مزار شریف» اهدا شد.

در بخش بهترین استعداد درخشان دیپلم افتخاربه بهتاش صناعی‌ها کارگردان فیلم «احتمال باران اسیدی» و تندیس این بخش وحید جلیلوند کارگردان فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» اهدا شد.

جلیلوند بعد از گرفتن جایزه اش گفت: گروه ما روزی یک واژه روی تخته نوشت. جوانمردی و ما بر اساس آن فیلمی ساختیم. من روح این فیلم را به هر کسی که جوانمردی را فدای مصلحت اندیشی نمی‌کند تقدیم می‌کنم.

دیپلم افتخاربازیگر نقش مکمل زن به سحر دولتشاهی بازیگر فیلم «عصر یخبندان» اهدا شد و تندیس این بخش به فرشته صدرعرفایی بازیگر فیلم «کوچه بی‌نام» اهدا شد.

در بخش بازیگر نقش مکمل مرد هومن سیدی برای بازی در فیلم «من دیه‌گو مارادونا هستم» تندیس دریافت کرد.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن به مهتاب کرامتی برای بازی در فیلم «عصر یخبندان» اهدا شد. و تندیس آن هم به باران کوثری بازیگر فیلم «کوچه بی‌نام» رسید.

جایزه این بخش با حضور پوری بنایی بازیگر پیش از انقلاب، حمید فرخ نژاد و فرشته طائرپور اهدا شد. پوری بنایی هم با گریه گفت: خوشحالم این جشن باعث شد بعد از 37 سال بین شما حضور داشته باشم.در مقابل ناصر تقوایی و علی نصیریان سر تعظیم فرو می‌اورم و متاسفم که نتوانستم دیگر در خدمتشان باشیم.

در بخش بازیگر مرد سعید آقاخانی بازیگر فیلم «خداحافظی طولانی» تندیش گرفت.

جایزه خلاقیت در بازیگری هم به فرهاد اصلانی اهدا شد او این جایزه را از دستان زری خوشکام همسر مرحوم علی حاتمی دریافت کرد.

جایزه بهترین فیلمنامه به صفی یزدانیان فیلمنامه نویس «در دنیای تو ساعت چند است؟» اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی به ابوالحسن داوودی کارگردان فیلم «رخ دیوانه» رسید.

در بخش بهترین فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» به کارگردانی علی مصفا و صفی یزدانیان به عنوان بهترین فیلم جشن منتقدان سینمایی انتخاب شد.

در مراسم نهمین شب انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران همچنین از هارون یشایایی، سیروس الوند و امید روحانی به عنوان تهیه‌کننده، کارگردان و منتقد با سابقه سینما تقدیر به عمل آمد.

احمدرضا درویش و ناصر تقوایی برای تقدیر از هارون یشایایی به روی سن آمدند. تقوایی گفت: چهره‌هایی را می بینم که مدت‌هاست ندیده بودم و امیدوارم همه شما به نوعی مثل گذشته فعال باشید و در کنار چهره های تان کارهایتان هم دیده شود. من آقای یشایای را از زمانی می شناسم که فیلم تبلیغاتی می ساختند. وقتی که جوانتر بودم هر مشکلی برایم پیش می آمد با پرویزخان تماس می گرفتم. ما ایشان را در سینما با به اسم پویز خان می شناسیم. امیدوارم همانطور که بهترین فیلمهای تاریخ سینما در دفترشان ساخته شد همچنان کارشان را ادامه دهند.

درویش هم در این مراسم به کنایه گفت: به دنبال مقبره برای هنرمندان هستند ولی من از مسئولان می‌خواهم که به فکر سینمای ایران باشند تا چراغ سینما روشن بماند و بهترین اتفاق روشن شدن چراغ امید در سینما است.

یشایایی هنگام دریافت لوح خود گفت: من خودم را لایق این همه تعریف نمی‌دانم. فکر می‌کنم احترام به به ریش سفیدم گذاشتند. چون پیرمردها و پیرزنها تقدیر شدن را دوست دارند.

سیروس الوند هم هنگام دریافت لوح تقدیرش گفت: من با آمدن به جوانها بو گروه هنر و تجربه موافقم. نگرانی من این است که عده‌ای سرزده بیایند و امید من به منتقدان است که حواس شان باشد. من کارم را محسن سیف شروع کردم. کارکتر دلخواه من فریدون جیرانی بود، آدمی که به شدت بر سینما مسلط است.

علی نصیریان هم طی سخنانی گفت: این جشن و جشنواره خیلی خوب است اما خود سینما چطور؟ الان سینمای ما در چه موقعیتی است؟ درست است که کارهای بسیار خوبی شده چه قبل انقلاب با تقوایی و مهرجویی و کیمیایی و چه بعد از انقلاب و با نسل جوانتر. اما چرا دیگر آن حمایت وجود ندارد؟ چرا سالنهای سینمای ما این قدر کم است؟ ما الان در سینما مشکل داریم و حتی درباره آنچه داریم نیز بی تفاوت هستیم.

وی به کلیپی که از روند ساخته شدن شهرک غزالی منتشر شده بود اشاره کرد و گفت: آن روزها علی حاتمی در آن برف و طوفان، لوکیشن لاله زار را ساخت ولی کاری برایش نکردیم تا خراب شد و آخر سر بخش خصوصی آن را برای ساخت شهرزاد مرمت کرد.

نصیریان گلایه هایش را به زبان آورد و در پایان نیز گفت: بهره برداری لازم از ظرفیت‌های مان نمی‌کنیم. در نسل گذشته ما هنوز این ظرفیت وجود دارد، مثلا تقوایی زنده است و می‌تواند فیلم بسازد.

در این مراسم حجت الله ایوبی، علیرضا تابش، مازیار میری، همایون اسعدیان، حسن فتحی، علیرضا داوود نژاد، پوری بنایی، نصرت الله وحدت، محمد سریر، لوریس چکناواریان، جمشید هاشم پور، حمید فرخ نژاد، واروژ کریم مسیحی، هوشنگ گلمکانی، عباس یاری، شادمهر راستین، علی نصیریان، فرهاد توحیدی، جواد مجابی و بسیاری دیگر از سینماگران، بازیگران و نویسندگان سینمایی حضور داشتند.

502502

کد خبر: 544750

وب گردی

وب گردی