افزایش مشکلات  معتادان با خوددرمانی از طریق متادون‌

تصحیح رفتار، بیش از متادون درمانی می‌تواند در ترک اعتیاد تاثیر گذار باشد و خود درمانی از طریق متادون‌های بازار سیاه یا کمپ‌های غیرقانونی جوابگوی بازتوانی معتادان نیست و بر معضلات این قشر از بیماران می‌افزاید.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر نوشین خستگان با بیان اینکه تجویز متادون به تنهایی نمی‌تواند موجب درمان اعتیاد شود، گفت: توزیع نامناسب متادون در عطاری ها و مراکزی که تحت نظر پزشکان نیستند، مهم ترین چالش در درمان دارویی مصرف کنندگان مواد مخدر است. متاسفانه بازار آزاد متادون برای افرادی که اقدام به ترک اعتیاد می کنند، مشکل ساز است چراکه تصور می کنند، مصرف متادون برای کسب سلامت پیشین کافی است.

او اضافه کرد: درمان اعتیاد به مواد مخدر نیازمند کار گروهی است. همچنین تصحیح رفتار فرد بیش از درمان دارویی می تواند تاثیر گذار باشد. متاسفانه در جامعه ما فرهنگ گروه درمانی رایج نشده است و افراد درک درستی از گروه درمانی ندارند و آن را بی‌فایده می‌دانند.

این درمانگر اعتیاد با بیان اینکه متاسفانه اعتقاد جامعه بر آن است که شیشه به دلیل عدم پاسخ دهی مثبت به تست مرفین اعتیاد ندارد اما باید آگاه بود که در حال حاضر اعتیاد به شیشه با اعتیاد به هروئین برابری می‌کند، تاکید کرد: اعتیاد به الکل از دیگر چالش‌های جامعه امروزی در زمینه درمانگری معتادان است اما از پیشگیری نسبت به این نوع اعتیاد عقب هستیم و درمانگاه‌های مناسب نیز برای درمان الکل در کشور وجود ندارد.

خستگان با تاکید بر اینکه اعتیاد بیماری چند عاملی است که از عوامل روانی، جسمانی و محیطی تاثیر می‌گیرد، گفت: تقویت سیستم های گروه درمانی و حمایتی در کشور، تقویت سیستم مشاوره روانشناسی در کلینیک‌های مجوزدار، نظارت و بازرسی از کمپ ها و جلوگیری از توزیع متادون غیر قانونی از جمله عواملی است که می تواند در حل مشکلات معتادان کمک کننده باشد.

این پزشک عمومی در پایان تاکید کرد: خوددرمانی از طریق متادون‌های بازار سیاه یا کمپهای غیر قانونی جوابگوی باز توانی معتادان نیست و بر معضلات این قشر از بیماران می افزاید.

20106

کد خبر: 544790

وب گردی

وب گردی