تصویب طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده ، مخالفت باطرح تعیین تکلیف صندوق بازنشستگی آینده ساز، مخالفت مجلس با طرح استخدام کارگزاران بیمه، رای نیاوردن فوریت طرح بررسی کاهش ساعت کاری بانوان شاغل، موافقت با بررسی خارج از نوبت لایحه دائمی شدن بیمه اجباری وسائل نقلیه، تذکر کتبی 20 نماینده به رئیس جمهور از مهمترین اتفقات امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بود.

کلیات طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.


به گزارش ایسکانیوز، هدف این طرح کاهش سن ازدواج ، کاهش نرخ طلاق ، تشویق بانوان به فرزندآوری و ایجاد زمینه هایی برای افزایش جمعیت کشور اعلام شده است.

این طرح ، گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و دارای 55 ماده است.

در زمان بررسی این طرح مخالفان آن بیشتر به بار مالی آن اشاره می کردند و معتقد بودند که بار مالی این طرح را می توان در بخش های دیگر برای اشتغال جوانان و فراهم کردن زمینه های ازدواج آنان استفاده کرد .

بر اساس آنچه مخالفان طرح در مجلس گفته اند بار مالی این طرح 45 هزار میلیارد تومان است که 20 هزار میلیارد تومان آن برای یک بار و 25 هزار میلیارد تومان هم هر سال تکرار خواهد شد .

با این حال مجلس کلیات این طرح را پس از سخنان نمایندگان موافق و مخالف به رای گذاشت که با 144 رای موافق تصویب شد.

آقای باهنر که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت، اعلام کرد : این طرح به کمیسیون فرهنگی باز می گردد و با تشکیل کارگروهی در این کمیسیون موضوع بار مالی آن حل می شود و با بررسی دقیق جزئیات ، این طرح برای بررسی نهایی به صحن علنی ارائه خواهد شد.

مخالفت باطرح تعیین تکلیف صندوق بازنشستگی آینده ساز

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی طرح تعیین تکلیف صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز از تحت پوشش قرار گرفتن آن از سوی سازمان تامین اجتماعی مخالفت کردند.

این طرح نخستین دستور جلسه علنی امروز مجلس بود که علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان با استناد به اصل 46 قانون اساسی اخطار داد صندوق بازنشستگی آینده ساز خصوصی بوده و نمی توان در مورد آن تصمیم گیری کرد.

علی لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت با وارد دانستن اخطار نماینده سمنان گفت:‌ صندوق بازنشستگی آینده ساز خصوصی بوده و نمی توانیم آن را در جای دیگری ادغام کنیم.

سرانجام لاریجانی اخطار خسروی را به رای گذاشت و نمایندگان با آن موافقت کردند که این طرح قابل بررسی در صحن علنی مجلس نیست.

مخالفت مجلس با طرح استخدام کارگزاران بیمه

نمایندگان مجلس همچنین با تصویب کلیات طرح استخدام کارگزاران بیمه محصولات کشاورزی مخالفت کردند.

پس از طرح این موضوع در صحن علنی ، غلامرضا مصباحی مقدم اخطار اصل 75 را مطرح کرد مبنی براینکه طرح استخدام کارگزاران بیمه محصولات کشاورزی بار مالی داشته و برخلاف اصل 75 قانون اساسی است.

پس از اظهارات موافقان و مخالفان طرح یاد شده به رای نمایندگان گذاشته شد و از آنجایی که مخالف برنامه پنجم توسعه بود و به دوسوم آراء نمایندگان نیاز داشت لذا نتوانست آراء لازم را کسب کند.

فوریت طرح بررسی کاهش ساعت کاری بانوان شاغل رای نیاورد

در ادامه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طرح دو فوریتی کاهش ساعت کاری بانوان شاغل در شرایط خاص تقدیم مجلس شد که نمایندگان به دو فوریت بررسی آن رای ندادند.

در ادامه قید یک فوریت بررسی آن نیز به رای گذاشته شد که تصویب نشد .

در این طرح تعدادی از نمایندگان خواستار آن بودند که ساعت کاری بانوان شاغل در شرایط خاص از 44 ساعت در هفته به 36 ساعت کاهش یابد .

موافقت با بررسی خارج از نوبت لایحه دائمی شدن بیمه اجباری وسائل نقلیه

خبرگزاری صدا و سیما نوشت، نمایندگان با بررسی خارج از نوبت لایحه دائمی شدن قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث موافقت کردند.

جمعی از نمایندگان خواستار بررسی خارج از نوبت این لایحه بودند که این موضوع به رأی گذاشته و سرانجام با بررسی خارج از نوبت آن موافقت شد.

طبق گفته محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس ، فردا این لایحه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می گیرد.

تذکر کتبی 20 نماینده به رئیس جمهور

بیست و یک نماینده مجلس شورای اسلامی در تذکر کتبی از رئیس جمهور خواستند دستور جمع آوری سانتریفیوژهای نطنز و فردو را متوقف کنند.

محمد دهقان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، تذکر کتبی نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی را قرائت کرد و گفت: کریمی قدوسی به رئیس جمهور تذکر داد تا دستور جمع آوری سانتریفیوژهای نطنز و فردو را تا زمانی که شروط مندرج در نامه مقام معظم رهبری و بند (1) آن محقق نشده است متوقف کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ این تذکر را حسینیان، کارخانه ای،‌ هاشمی، میرکاظمی، عارفی، پژمان فر، سلیمانی، کوچک زاده، نوباوه، کوثری، جوکار، سالک، قاضی زاده، جراره، افضلی فرد، فتاحی، طبیب زاده نوری، آلیا و طلا امضا کرده‌اند.

201/201

کد خبر: 544845

وب گردی

وب گردی