ایوبی: آنان که تولید مشترک را پروژه نفوذ می دانند شناختی از ایران و غرب ندارند

رییس سازمان سینمایی گفت: کسانی که ساخت پروژه سینمایی مشترک را پروژه نفوذ می دانند قطعا شناختی از ایران و غرب ندارند.

به گزارش ایسکانیوز، مراسم تودیع و معارفه مدیر موسسه رسانه های تصویری با حضور حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، سید مصطفی ابطحی مدیرجدید موسسه رسانه های تصویری و حسین مسافر آستانه مدیر سابق این موسسه در سالن سینمایی وزارت ارشاد برگزار شد.

حجت الله ایوبی در این مراسم با بیان اینکه حسین مسافر آستانه را نزدیک به دو دهه است که می شناسم اظهار کرد: ما خاطرات خوب فرهنگی و هنری با یکدیگر داریم و وی دو سال پر تلاش را در موسسه رسانه های تصویری گذراند.

وی اظهار کرد: به دلیل اهمیت موسسه رسانه های تصویری و وضعیت شبکه نمایش خانگی، انتظارات زیادی از مدیریت موسسه رسانه های تصویری وجود دارد و با در نظر گرفتن پدیده قاچاق فیلم و مسائل دیگر، کار دشواری پیش روی مسافر آستانه بود و این مدیر سینمایی روزگار دشواری را سپری کرد.

رییس سازمان سینمایی توضیح داد: همه ما یک روز مدیر اسبق خواهیم شد و مسافر آستانه به عنوان یک هنرمند همیشه ماهندگار خواهد بود و ما هنرمند سابق نداریم.

ایوبی در ادامه از راه اندازی گروه سینمایش خبر داد و اظهار امیدواری کرد که مسئله تبدیل آثار نمایشی به سینمایی در کارگروه سینمایش با مسوولیت حسین مسافر آستانه مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد.

وی در این باره عنوان کرد: در بسیاری کشورها تئاترهای خوب، ضبط سینمایی می شود؛ با توجه به ضعف فیلمنامه و متن در سینما و وجود متون خوب در عرصه هنرهای نمایشی، مدت ها به این فکر بودیم که کارگروهی برای تبدیل تئاترهای خوب به سینما تشکیل دهیم.

معاون سینمایی وزیر ارشاد یادآور شد: سید مصطفی ابطحی را سال ها است که می شناسم و وی مسوولیت های بسیاری در زمینه های مختلف داشته و شاگردان فراوانی را تحویل جامعه داده است.

ایوبی با اشاره به سبقه ی دانشگاهی و مدیریتی ابطحی در اکو و ارتباط خوب این مدیر با اهالی سینما گفت: مطمنم مصطفی ابطحی منشا تحولات فراوانی خواهد شد و نگاه جامع و مشورت پذیری و توجه به همکاران برای وی اهمیت دارد. ابطحی همچنین در مبارزه با قاچاق فیلم توانست نهادهای ذی ربط را همراه کند و امیدوارم با توجه به تجربه و سبقه بین المللی، این مدیر سینما بتواند سینمای خانگی را پیش ببرد و کارهای خوب مسافر آستانه را به سرانجام برساند.

وی با اشاره به اهمیت راه اندازی وی او دیی یادآور شد: چنانچه آمار کشورهای مختلف را بررسی کنیم در می یابیم که شاهد کاهش فروش هستیم اما وی او دیی بازار دنیا را در اختیار دارد و تحولی بزرگ در زمینه سمعی بصری است. کارهای مربوط به راه اندازی وی او دیی تقریبا کامل شده و این بخش مهمترین و کوتاه ترین راه برای نجات اقتصاد سمعی و بصری است.

رییس سازمان سینمایی ادامه داد: خانواده ها با وی او دیی در منازل خود به گنجینه از آثار سمعی و بصری با کیفیت مطلوب دسترسی خواهند داشت.

ایوبی در ادامه با اشاره به واسپاری بخش بین الملل سینما در موسسه رسانه های تصویری عنوان کرد: ساختار بین المللی سینمای ایران آنچنان که مطلوب من است شکل نگرفته و بخش بین الملل سینمای ایران در موسسه رسانه های تصویری سامان پیدا می کند.

همچنین دبیرخانه هماهنگی جشنواره های مختلف کشور در موسسه رسانه های تصویری خواهد بود و همکاری با صنوف برای ارتقای شبکه نمایش خانگی و مبارزه با قاچاق فیلم از دیگر فعالیت های مورد نظر در موسسه رسانه های تصویری است.

رییس سازمان سینمایی با تقدیر از کسانی که به فکر سینما هستند توضیح داد: خیلی از دوستان مسائل را در قالب نامه به من اعلام می کنند و عده ای نیز صحبت های خود را در قالب نامه سرگشاده مطرح می کنند و در هر دو حالت پاسخ ندادن به این نامه ها به نوعی دور از ادب محسوب می شود.

ایوبی در این باره تصریح کرد: ما از نقدهایی که از عملکردمان می شود استقبال می کنیم و معتقدیم نقد ها باید بر اساس محورهای مشخصی مطرح شود و برای بررسی وضعیت سینمایی یک کشور باید بر اساس شاخص های مختلفی قضاوت کنیم.

وی ادامه داد: اینکه کسی که امروز به دلیل نگرفتن پروانه ساخت اعلام کند حال سینما خوب نیست و بلعکس عادلانه نبوده و خوب نیست که ما خود را سینما تصور کنیم. اگر کسی پروانه ساخت فیلم نمی گیرد باید اعتراض کند و ما نیز به این اعتراض رسیدگی می کنیم و مدعی نیستیم که همه اقدامات ما درست است و نباید حال خود را به حال سینما گره بزنیم.

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: در نقد عملکرد این موضوع را بررسی کنیم که چه در سال جاری در سینمای ایران تولید کردیم و این تولیدات از نظر کیفی نسبت به ادوار گذشته کیفیت بهتری دارد یا نه؟ امسال سال درخشانی برای سینمای ایران و فیلم های عالی در حال تولید در سینمای ایران است و بسیاری از فیلمسازانی که در سال های اخیر فیلمی نساختند امسال بهترین آثار خودشان را تولید می کنند.

ایوبی با بیان اینکه بحران تماشاگر در سینمای دنیا وجود دارد اظهار کرد: غیر از ایران و چین، سینمای دیگر کشورها با کاهش مخاطب روبرو بوده و ما با آثار تولیدی داخلی و چین با نمایش آثار هالیوودی به این مهم دست یافته اند. اینکه در رسانه ملی اعلام کنیم که این آمار دروغ بوده یک ادعا است زیرا بر اساس همین آمار تهیه کننده پول خود را می گیرد.

وی افزود: ۹۰ درصد سینماهای سراسر کشور به سیستم مکانیزه مجهز هستند و باید به این فکر کنیم که چرا مخاطبان سینمای ایران در دو سال اخیر افزایش پیدا کرده اند.

رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه معمولا پروژه ها در کشور ما ۵ تا ۱۰ ساله است گفت: در کمتر ۷ ماه تمام سینماهای سراسر کشور به همت موسسه سینما شهر و شخص مهندس مسچی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیجیتالی و سیستم صوتی و تصویری آنها اصلاح شد. همچنین در هیچ دوره ای وزیر ارشاد وقت به بخش خصوصی تا این حد توجه نداشته و بنیا دولت تدبیر و امید فعال کردن بخش خصوصی است.

ایوبی با بیان اینکه ۶۰ شهر با اکران فیلم محمد (ص) صاحب سینما شد افزود: ۱۴۲ هزار پرده سینما در دنیا داریم که سهم ایران ۳۵۰ تا ۳۶۰ سالن است و ما در ماه رمضان دولت، توانستیم بر سالن های سینمایی کشور بی افزاییم.

وی درباره حمایت از آثار سینمایی از سوی سازمان سینمایی تاکید کرد: من هم این شیوه حمایتی را نمی پذیرم و باید این شیوه تغییر کرده و دولت باید پای خود را از تولید کنار بکشد و در عین حال حمایت از فیلم های ارزشی وجود داشته باشد. امروز ۹۰ درصد از نامه های کارتابل شخصی من مربوط به این است که پول ها دیر واریز شده و طرح جدیدی به من نمی رسد.

رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه ۴۰ فیلم از سوی بنیاد سینمایی فارابی مورد حمایت قرار گرفته یادآور شد: مگر نمی گویید حمایت در پس تولید وجود داشته باشد؟ هنر و تجربه برای حمایت پس از تولید به وجود آمد و بودجه این بخش به اندازه تولید یک فیلم سینمایی در یک سال است. با راه اندازی گروه هنر و تجربه ۴۰ فیلم در سینمای ایران بیشتر اکران شده و ظرفیت نمایش فیلم ها در کشور به ۹۰ اثر در سال رسید.

ایوبی در ادامه با اشاره به بیانیه اخیر شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینمای ایران و تاکید بر حمایت از جوانان و فیلم اولی ها، گفت: کار را از همین دوستان آغاز می کنیم؛ این آقایان که اتفاقا با حمایت های دولتی فیلم ساختند با بودجه سینما فیلم بسازند و ما الباقی بودجه را به فیلم اولی ها اختصاص می دهیم و مطمنم که حمایت از جوانان و فیلم اولی ها اتفاقات خوبی را برای سینمای ایران رقم می زند.

وی با اشاره به رعایت نکات مربوط به اقتصاد مقاومتی در سینما اظهار کرد: باید خداوند را شاکر باشیم که رهبر معظم انقلاب عزم خود را مانند همیشه برای تبدیل ایران به عنوان یکی از قدرت های دنیا جزم کرده اند؛ یکی از اصول اقتصاد مقاومتی استفاده از کالاهای ایرانی است و سعی کردیم این مهم را در سینما پیاده کنیم.

رییس سازمان سینمایی در ادامه تصریح کرد: آقایانی که می گویند تولید مشترک پروژه نفوذ است به شما می گویم که ایران و غرب را نمی شناسید و اگر ظرفیت های نظام را بدانید می فهمید که در تولید مشترک ما نافذ خواهیم بود و دنیا تشنه فرهنگ و ادبیات کشور ما است و کسی که معتقد است که ما در برابر غرب خود باخته ایم حقیر است.

ایوبی درباره بخش بین الملل سینمای ایران نیزگفت: امیدوارم بخش بین الملل سینمای ایران سر و سامان بهتری داشته باشد و بتوانیم فرهنگ ایرانی را با استفاده از قدرت سینما، تئاتر و هنرهای تجسمی به دنیا ارائه کنیم.

وی همچنین یادآور شد: سینمای ایران در بحران نیست بلکه دوران بحرانی را پشت سر گذاشته است. سینمای ما در سال های اخیر دچار بحران هویت و مشروعیت بود و هر کسی برای اینکه انقلابی بودن خود را به اثبات برساند هر روز به سینما فحش می داد. در همین دوران بود که متاسفانه برخی از سینما با عنوان فاضلاب و فاسد یاد کردند و به این افراد می گویم که کلام شما را به عنوان دایه های سینما نمی پذیرم.

*وی او دیی و موسسات ویدیو نمایش

سید مصطفی ابطحی مدیرعامل جدید موسسه رسانه های تصویری نیز در این مراسم اظهار کرد: فرهنگ بی بدیل این دیار در شکل گیری این تمدن اثر بسزایی داشته و امروز هم دنیا سر تعظیم در مقابل فرهنگ ما فرود می آورد. فرهنگ ایرانی، ایران فرهنگی ساخت و در صدد است که جهان ایرانی بسازد.

وی یادآور شد: در مقابل این فرهنگ باید خاضع بود و ما به همراه این فرهنگ زیسته ایم و با آن قدم زده ایم و افتخار داریم که سرمان بر پای فرهنگ این دیار است.

مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری تاکید کرد: اگر فرهنگ ما در دوران قدیم شاعران، خوشنویسان و هنرمندان بسیاری را به دنیا هدیه کرد امروز از دریچه تصویر حرف های بسیاری برای گفتن دارد و سینمای ایران بهترین و برترین ابزار برای محبوبیت ملت ایران در عرصه بین الملل است.

ابطحی ادامه داد: سینمایی که اخلاق، عرفان و عشق و اندیشه را با هم پیوند می دهد در صدد فتح قله های پیش رو است. از عمر شبکه نمایش خانگی نزدیک به ۲۰ سال و اندی می گذرد و بررسی های من نشان می دهد که سینمای خانگی از اول مظلوم بوده و نگاه راهبردی به آن نشده است.

وی عنوان کرد: در سپهر فرهنگی کشور نقطه عزیمت مستقلی برای سینمای خانگی در نظر گرفته نشده و همه دنبال چیزی بودند که به سینمای ملی کمک کند اما اگر استقلال به این بخش داده می شد این عرصه می توانست در کنار رسانه های دیگر سری بجنباند و امیدواریم از این پس شرایط دیگری ایجاد شود.

مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری توضیح داد: ماموریت موسسه رسانه های تصویری سیاستگذاری، رصد آخرین فن آوری ها در بخش نمایش خانگی و حمایت است و معتقدیم هر کسی می خواهد ارتباط او با سینما و فیلم قطع نشود باید به دنبال تقویت سینمای خانگی باشد.

ابطحی با بیان اینکه ۱۱۷۰ شهر در کشور سینما ندارد یادآور شد: نزدیک به ۱۰۰ شهر در کشورما سینما دارد و بسیاری از ساکنان شهرهای مختلف دسترسی به سینما نداشته و یادشان رفته که سینما بروند.

وی گفت: تلویزیون نمی تواند نیازهای مردم را برطرف کند و ماموریت تلویزیون نمایش فیلم نیست پس خلایی شکل می گیرد و موسسه رسانه های تصویری باید به این خلاء پاسخی حکیمانه بدهد. برای این منظور باید تولیدات شبکه نمایش خانگی قوی باشد و آثار تولید شده در این بخش متنوع و با کیفیت بوده و از این راه، شاهد ارتقای توقع مردم از سینمای ایران باشیم.

مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری از معاون ارزشیابی سازمان سینمایی درخواست کرد که در وضع قوانین مربوط به ساخت فیلم های ویدیویی، سخت گیری های بیشتری در نظر گرفته شود.

ابطحی درباره راه اندازی وی او دیی نیز اظهار کرد: یکی از پروژه های اساسی موسسه رسانه های تصویری پروژه وی او دیی است و موسسات نباید از راه اندازی این مهم آسیب ببیند؛ امروز باید به موسسات اعتماد کنیم و دست آنها را به گرمی بفشاریم و تصور نکنند راه اندازی وی او دیی قرار گرفتن در مقابل بخش خصوصی است.

وی یادآور شد: در حوزه بین الملل و در دوران پساتحریم به دنبال این هستیم که حلقه های زنجیر حضور بین المللی سینمای ایران را تقویت کنیم. حضور بین المللی تنها محدود به حضور فیلم های ایرانی در جشنواره های خارجی نیست که البته فیلم های ایرانی حضور درخشان و متعددی در جشنواره های خارجی دارند.

مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری تاکید کرد: باید به تولید مشترک و بازاریابی رسیده و تلاش کنیم سهمی از بازار دنیا را به سینمای ایران اختصاص دهیم .

ابطحی گفت: دکتر ایوبی همواره ایده های جدیدی دارد و گاه تاسف می خورم که نتوانستیم این ایده ها را به سرانجام برسانیم و امیداریم بدون توجه به حاشیه ها، اتفاقات مطلوبی را رقم بزنیم. برخی می خواهند با حاشیه سازی ها مدیران فرهنگی را از اهداف خود دور کنند در صورتی که این افراد به فرهنگ ضربه می زنند.

حسین مسافر آستانه نیز در این مراسم یادآور شد: خیلی کاری نکردم که بخواهم درباره آن حرف بزنم و موضوع جلسه ما (تودیع) امری طبیعی است و از حجت الله ایوبی برای ارائه فرصت به منظور خدمت گذاری در عرصه سینما و در عین حال برداشتن باری بزرگ از دوشم تشکر می کنم.

وی ادامه داد: از همه کسانی که گاه و بیگاه و به دلایل و به حق و ناحق ما را نواختند نیز تشکر می کنم زیرا آنان ما را متوجه مسائل و اشتباهات کردند. ممکن است در راستای انجام کار که بر روابط دوستانه من اولویت داشته برخی را آزرده باشم که از آنان حلالیت می طلبم.

در این مراسم حکم سید مصطفی ابطحی مدیرعامل جدید موسسه رسانه های تصویری وحسین مسافر آستانه به عنوان مشاور رییس سازمان سینمایی قرائت شد. همچنین مدیران سینمایی هریک هدایایی را به مدیرعامل سابق موسسه رسانه های تصویری تقدیم کردند.

503502

کد خبر: 544881

وب گردی

وب گردی