غیبت معنی دار تاکسی ها و پلیس ها/ باز پخش سریال ترافیک و باران /ترافیک 100 کیلومتری

 باران آمد و مردم در خیابان‌ها ماندند. یکشنبه شب در همان وقتی که رانندگان تاکسی به‌طور کاملا هماهنگ همزمان با شروع باران از سطح معابر تهران غیب شدند و احتمالا در خانه‌ها استراحت می‌کردند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه شهروند پلیس از رانندگان وسایل شخصی درخواست کرد مسافران را در طول مسیرهای منتهی به مقصد خود سوار کنند.تهرانی‌ها اما زیر باران ماندند. تاکسی‌ها هم نیامدند و بسیاری از آنها سرانجام لرزان‌لرزان پیاده در خیابان‌های پایتخت به راه افتادند، خودروها رد شدند و خیس‌شان کردند. سر تا پا شدند گل. شهروندان بخت‌برگشته، گاهی هم ایستادند و جلوی خودروهای عبوری دستی به نشانه کمک بلند کردند که «آی سواره‌ها ما پیاده‌ها را هم ببرید» و حالا یک روز بعد از همان شب مدیران شهری از آنها می‌خواهند که وقتی باران می‌آید ‌خودروهایشان را بیرون نیاورند و با وسایل حمل‌ونقل عمومی تردد کنند!
نخستین باران پاییزی همان‌طور که انتظار می‌رفت و البته بدتر از آنچه انتظار می‌رفت، خیابان‌های تهران را قفل کرد. مترو مسافران را در نقاط مختلف تهران خالی می‌کرد اما روی زمین و در بزرگراه‌ها، سرچهارراه و در میادین وسیله‌ای نبود که آنها را به مقصد برساند و حاشیه خیابان‌های تهران پر بود از صف مسافران بی‌خودرویی که به امید وسایل حمل‌ونقل عمومی مانده بودند و آب از سر و صورت‌شان می‌چکید. سواره‌ها هم وضع خیلی بهتری نداشتند، بسیاری از شهروندان تهرانی شب گذشته ٤ تا ٥ ساعت در ترافیک معطل شدند و به این ترتیب سرمای زمستان تهران را به کلی آشفته کرد.

«همایون فتاحی»، مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران روز گذشته گفته بارش باران و کاهش سرعت تردد خودروها موجب افزایش ١٠٠ کیلومتری سطح ترافیک شامگاهی و صبحگاهی معابر شهری پایتخت شده است.» به گفته او در زمان اوج، ترافیک پایتخت در شب گذشته به بیش از ٥ ساعت رسید.
فتاحی با بیان این‌که سطح اشغال‌شده ترافیک شامگاهی شهر تهران در شرایط عادی ٢٤٠ کیلومتر است، افزود: «این میزان شب گذشته در محدوده زمانی ١٧ تا ٢٣ به حدود ٣٤٠ کیلومتر رسید.» به گفته او ساعت ٨ شب بیشترین حجم ترافیکی در معابر اصلی و بزرگراهی شهر تهران ثبت شده است. او همچنین گفته: «زمان تخلیه بار ترافیکی شهر تهران یکشنبه شب به‌دلیل بارش باران، کاهش سرعت حرکت خودروها و همچنین کاهش میزان دید حدود ٦ ساعت طول کشید.» آن‌طور که مدیر مرکز کنترل نظارت و ترافیک شهرداری تهران گفته سطح اشغال‌شده ترافیک صبحگاهی شهر تهران در شرایط عادی
١٦٠ کیلومتر است که این میزان صبح دیروز (٦ تا ١٠ صبح) به بیش از ٢٤٠ کیلومتر افزایش یافت. فتاحی با بیان اینکه حجم ترافیک یکشنبه شب و صبح امروز تهران از ابتدای‌ سال‌جاری تاکنون بی‌سابقه بود، افزود: صبح دیروز تمام طول بزرگراه‌های شهید همت، شهید حکیم، شهید چمران و اتوبان امام علی(ع) زیر بار ترافیکی قرار داشت. او درخصوص آمار سوانح رانندگی درون‌شهری تهران نیز گفت: از ساعت ٢٤ شب گذشته تا ٩ صبح امروز ١٣ فقره تصادف در معابر اصلی و بزرگراهی شهر تهران گزارش شده که بیشترین عامل وقوع این حوادث ناشی از لغزندگی معابر بوده است.


برای کاهش ترافیک، گوشه خیابان بمانید!
مدیر مرکز کنترل نظارت و ترافیک شهرداری تهران جدا از اعلام وضع ترافیک در معابر تهران از شهروندان تهرانی خواست تا برای کاهش ترافیک تهران و تسهیل تردد در معابر پایتخت سفرهای درون‌شهری را با استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی شامل مترو، اتوبوس و تاکسی انجام دهند! این درخواست فتاحی از شهروندان تهرانی آن هم یک روز پس از بارش باران در شرایطی که یکشنبه شب هزاران نفر در نقاط مختلف پایتخت بدون دسترسی به وسایل حمل‌ونقل عمومی به سختی خود را به مقصد رساندند، فقط داغ آنها را تازه می‌کند و نارضایتی‌هایشان را؛ بیشتر آنها که یکشنبه شب به امید حمل‌ونقل عمومی بیرون آمده بودند، آن شب بارانی را چگونه گذراندند؟

«شیما» یکشنبه شب روبه‌روی متروی مصلا یک ساعتی در انتظار تاکسی ایستاد؛ «گفتم بالاخره ماشین می‌آید اما دقیقا یک ساعت زیر باران ایستادم و درحالی‌که لرز کرده بودم و تمام چادرم خیس شده بود، ماشین آمد و ما را برد. حداقل کاش این ایستگاه کمی سرپوشیده بود که این‌طور خیس نمی‌شدیم. من راضی بودم یک ماشین دربست بگیرم و تا خانه بروم اما تاکسی‌ها حتی دربست نمی‌رفتند و چند تا را که گفتم، گفتند می‌رویم خانه و دیگر در این هوا و با این ترافیک کار نمی‌کنیم!»

«صنم» هم سرنوشت مشابهی در هفت‌تیر پیدا کرده و می‌گوید: «هفت‌تیر محل تاکسی است و همیشه تاکسی پیدا می‌شود اما دیشب به هر کسی التماس می‌کردیم ما را نمی‌برد، آخر با مترو رفتم شریعتی و آنجا همسرم با ماشین آمد دنبالم و با هم رفتیم خانه، آن هم بعد از ٤ ساعت گیر افتادن در ترافیک بزرگراه همت!» علی و مجتبی هم دیروز مثل همه روزها قرار بود با وسایل حمل‌ونقل عمومی به خانه برگردند اما آنها هم گوشه خیابان ماندند.

علی می‌گوید: «مسیر ما از سر میرداماد تا ته میرداماد بود و ما دقیقا ٤٥ دقیقه گوشه خیابان ماندیم و آخر هم یک نفر دلش سوخت و ما را برد که همان طرف می‌رفت.» شیرین که دیروز بعد از کار از میدان صادقیه به سمت جنت‌آباد می‌رفته یک ساعت و ربع در میدان صادقیه زیر باران ایستاده، او می‌‎گوید: «صف مسافران صادقیه جنت‌آباد که یک مسیر ١٠دقیقه‌ای است آنقدر طولانی بود که کل میدان صادقیه را دور زده بود. تعدادی از تاکسی‌های خطی کرایه را بالا برده بودند و داد می‌زدند جنت‌آباد ٣ تومن و عده‌ای را بردند بقیه هم زیر باران ایستادند تا ون‌ها و تاکسی‌ها آمدند. خیلی‌ها هم مردم دل‌شان سوخت و در طول مسیر سوار کردند و بردند.»

«میثم مظفر»، مدیرعامل شرکت نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، بعد از یکشنبه شب بارانی و انتقاداتی که مثل همیشه درباره غیبت تاکسی‌ها و تخلفات آنها بالا گرفت، در مصاحبه‌ای با ایسنا گفته است: «تمامی مدیران ارشد سازمان تاکسیرانی اعم از مدیرعامل، معاونان و مدیران دفاتر مناطق موظف هستند هنگام وقوع بارش، در خیابان‌ها و پایانه‌ها حضور یابند و به صورت سرزده و میدانی بر عملکرد ناوگان تاکسی تهران نظارت کنند.»

به گفته او مردم می‌توانند تخلفات را به سامانه ١٨٨٨ اعلام کنند تا رسیدگی شود! از نگاه «حسین»، یکی از شهروندان تهرانی که یکشنبه شب یکی از در راه ماندگان باران بوده، این شکل دیگری از راهکارهای ازسرباز کردن مردم است. او می‌گوید: «سال‌هاست که با یک برف و باران این شهر فلج می‌شود و شهرداری تهران به مشکلاتی که مردم در این شرایط پیدا می‌کنند، هیچ اهمیتی نمی‌دهد. واقعا وقتی باران ساده را نمی‌توانند مدیریت کنند اگر زلزله بیاید چه می‌شود؟» مدیران شهری با ناوگان ناکارآمد حمل‌ونقل عمومی درحالی از مردم می‌خواهند که در روزهای بارانی بدون وسیله شخصی در شهر تردد کنند که وضع دیروز ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران به‌حدی ضعیف بود که ساعت ٩ شب سرهنگ عابدی، جانشین فرمانده پلیس راهور در مصاحبه‌ای با اعلام این‌که به دلیل باران و کمبود وسایل حمل‌ونقل عمومی مسافران در راه مانده‌اند از رانندگان وسایل شخصی خواست مسافران را در مسیرها سوار کنند. با همه اینها و شرایطی که مردم یکشنبه شب در تهران به چشم دیدند و تاکسی‌هایی که مثل همیشه در زمان باد و بوران و باران از سطح شهر غیب می‌شوند و اتوبوس‌هایی که به‌طور شگفت‌انگیزی از تعداد آنها به‌طور ناگهانی کم می‌شود، این جای شگفتی است که مدیران شهری از مردم می‌خواهند در روزهای بارانی خودروهای شخصی را بیرون نیاورند تا کار آنها راحت شود و شهر ترافیک کمتری داشته باشد!


پلیس‌ها کجا هستند؟
جدا از غیبت معنادار تاکسی‌ها در روزهای برفی و بارانی موضوعی که در سال‌های اخیر به یکی از پرسش‌های تازه تهرانی‌ها تبدیل شده این است که در زمان بارندگی، ماموران پلیس راهنمایی‌ورانندگی هم در خیابان‌ها غایب هستند و آن‌طور که پیداست دوربین‌های ثبت تخلفات که امکان کم کردن نیروهای پلیس از سطح معابر را برای پلیس راهور فراهم کرده، عملا موجب شده که ماموران پلیس در شرایط خاص که کنترل چهارراه‌ها و باز کردن مسیرها به حضوری همه‌جانبه و به فوریت نیاز دارد هم در خیابان‌های شهر حاضر نباشند. در چنین شرایطی است که وقتی ترافیک در خیابان‌های تهران به هم می‌پیچد و راه برای رفتن نیست و هر کسی حق تقدم را به خودش می‌دهد، مردم ناگزیر از خودروها پیاده می‌شوند و خودروها را هدایت می‌کنند تا راه باز شود. باران یکشنبه شب در تهران، نخستین باران جدی پاییزی تهران آن هم در آستانه ماه‌هایی که براساس پیش‌بینی هواشناسی و هشدارهای جهانی جزو پاییزها و زمستان‌های سرد و بارانی خواهد بود، شرایطی را در تهران ایجاد کرد که حالا این روزها مردم می‌گویند اگر باران بیاید و کار اضطراری و فوری نباشد، همان بهتر که آدم در خانه بماند! خلاصه که این است وضع این روزهای تهران که خیلی‌ها به چهار پل و تونلش می‌بالند و می‌گویند پایتخت به سمت توسعه با شتاب پیش می‌رود!

105105

کد خبر: 544961

وب گردی

وب گردی