کمبود 80هزار تخت بیمارستانی در ایران

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: کشور با کمبود 80هزار تخت بیمارستانی و 248 طرح نیمه‌ تمام مواجه است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر سیدمحمدهادی ایازی در امور مشارکت‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های حوزه سلامت، در حاشیه بازدید از بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک با اشاره به اینکه مشکلات و مسائل طرح شده در جلسه هم‌اندیشی با خیرین سمن‌های حوزه سلامت استان در تهران پیگیری خواهد شد، مهم‌ترین مساله در حوزه سلامت را ایجاد زمینه‌های جلب مشارکت‌های مردمی دانست.

او تاکید کرد: در بحث بهداشت و پیشگیری لازم است که ساز و کار و راهکارهای مطرح شده با جدیت بیش از پیش بررسی و عملیاتی شود.

ایازی در خصوص طرح‌های نیمه‌تمام کشور در حوزه سلامت ادامه داد : 248 طرح بیمارستانی نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که توسط دولت آغاز شده است. برخی از این پروژه‌ها توسط خیرین تقبل شده و در سطح دانشگاه اعلام شده است تا خیرین جذب شوند، در کنار آن وزارتخانه حمایت‌های لازم را از این طرح‌ها خواهد داشت.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه کمبود بالغ بر 80هزار تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد، افزود: طبیعی است که کمبود تخت‌ باعث بروز مشکلات روحی در کنار مشکلات جسمی برای بیماران و خانواده آنها ‌شود. علاوه بر آن پیشرفت کند پروژه‌ها مسلما هزینه تکمیل آنها را افزایش می‌دهد، اما محدودیت منابع مالی باعث شده است که پروژه‌ها با سرعت به اتمام نرسند. تنها راهکار جدی در راستای رفع این مشکلات جلب مشارکت‌های مردم است که خوشبختانه در قالب بخش خصوصی و خیریه‌ها در استان‌های مختلف فراهم شده است.

ایازی با بیان اینکه جذب مشارکت‌های مردم در حوزه سلامت به منظور رفع برخی مشکلات صورت می گیرد، گفت: در بازدیدی که از بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک انجام گرفت، خوشبختانه سطح رضایتمندی مردم بالا مشاهده شد، اما در کنار این رضایتمندی، محدودیت در ظرفیت تخت‌ها باعث شده است که روزانه قریب به 100 بیمار در نوبت پذیرش و بستری قرار گیرند. خوشبختانه در مجاورت بیمارستان مرکز درمانی با کمک خیرین در حال احداث است و بهره‌برداری از فاز دوم بیمارستان را دهه فجر سال 95 عنوان کرده‌اند.

او افزود: احداث و تکمیل این مرکز درمانی به معنی دو برابر شدن ظرفیت درمانی بیمارستان فعلی است.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به بازسازی بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) در اراک ادامه داد: بیمارستان 320 تختخوابی ولیعصر(عج) یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام استان به شمار می‌رود که امید است که با سفر هیات دولت به استان تصمیم جدی در زمینه تسریع در کار بیمارستان اتخاذ شده و مشکلات استان رفع شود.

ایازی با اشاره به اینکه بخشی از بیماران فعلی مراجعه کننده به مراکز درمانی استان از ساکنان شهرها و استان‌های همجوار هستند، گفت: با توجه به اینکه محدودیت‌های استانی در تامین اعتبارات وجود دارد و اغلب بیماران نیز مربوط به استان‌های دیگر هستند، باید تدبیری در راستای رفع مشکلات در سطح وزارتخانه به منظور ارائه کمک‌های بیشتر به استان جهت ارائه خدمات مطلوب‌تر اندیشیده شود. این موضوع به وزیر بهداشت منتقل خواهد شد تا در سفری به استان، تمهیدات و تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های اجتماعی تاکید کرد: دانشگاه علوم‌پزشکی اراک با محدودیت‌های اعتباری مواجه است که مشکلات خاص خود را ایجاد کرده است. فلسفه این سفر به استان جمع‌بندی مشکلات است تا مسائل در مرکز دنبال شده و مشکلات رفع شود.

20106

کد خبر: 545100

وب گردی

وب گردی