چگونگی رهایی از تنش‌های محیط کار

همه ما هر از گاهی استرس‌های محیط کار را تجربه می‌کنیم اگرچه با بکارگیری چند تکنیک کوچک می‌توانیم از این تنش‌ها رهایی یابیم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، ترک کردن محل کار برای مدتی کوتاه با هدف قدم زدن یا نشستن پشت میز کار و نفس عمیق کشیدن از جمله راهکارهای مطرح شده برای مقابله با استرس و اضطراب است.

روزنامه ایندیپندنت در مطلبی در همین رابطه برخی روش‌های موثر و کاربردی دیگر را برای دور کردن استرس از خود در محیط کار و کسب آرامش مجدد پیشنهاد کرده که به شرح زیر است:

- آرام و عمیق نفس بکشید: زمانی که فرد دچار استرس می‌شود با سرعت بیشتری نفس می‌کشد و این وضعیت ممکن است به نفس نفس افتادن ختم شود. در صورتی که بتوانید با صرف زمانی برای تمرکز کردن روی سرعت نفس کشیدن از شدت آن کاسته و عمیق‌تر نفس بکشید، بدن احساس آرامش بیشتری به دست می‌آورد.

- عضلات خود را کشیده و منقبض کنید: کورتیزول به عنوان هورمون‌ استرس شناخته می‌شود. نتایج یک بررسی نشان داد پس از انجام برخی حرکات آرام مانند حرکات هنر رزمی «تای چی» و پیاده‌روی سریع، سطح کورتیزول کاهش می‌یابد. همچنین در یک مطالعه دیگر که در آکادمی ملی علوم دانشگاه استنفورد انجام گرفت مشخص شد افرادی که برای مدت 90 دقیقه در فضای روستاها پیاده روی می‌کنند در مقایسه با افرادی که این مدت زمان را در فضاهای شهری قدم می‌زنند فعالیت بخشی از مغزشان که با افسردگی مرتبط است کمتر می‌شود.

- به موسیقی کلاسیک گوش دهید: نتایج مطالعات نشان می‌دهد گوش کردن به موسیقی کلاسیک سلامت قلب را در بلندمدت بهبود و سطح استرس را کاهش می‌دهد. مطالعه انجام گرفته توسط متخصصان دانشگاه آکسفورد حاکیست موسیقی که با ریتم بدن همخوانی نداشته باشد می‌تواند میزان فشارخون را پایین بیاورد.

- مطالعه کنید: مطالعه کردن به آرامی و برای تنها شش دقیقه ضربان قلب را کاهش داده و از میزان تنش و کشیدگی ماهیچه‌ها کم می‌کند. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که مطالعه کردن، سطح استرس را تا 68 درصد پایین می‌آورد.

- یک زنگ تفریح کوتاه به خودتان بدهید و قدم بزنید: نتایج مطالعات نشان داده که با یک پیاده روی کوتاه و مختصر می‌توان سطح هورمون استرس (کورتیزول) را در بدن کاهش داد.

- درباره استرس به شیوه‌ای متفاوت فکر کنید: آیا می‌توان از استرس برای انگیزه پیدا کردن به منظور انجام وظایف مشکل‌تر بهره برد؟

این موضوع تایید شده در صورتی که بتوان به نحوه فکر کردن به استرس جهت داد و از آن برای انجام دادن کامل وظایف استفاده کرد، می‌توان سطح استرس را کاهش داد.

20106

کد خبر: 545132

وب گردی

وب گردی