پرداخت نسیه و نقد به یک منتقد سینما در سینماحقیقت!

مستند بلند «نسیه و نقد» ساخته‌ی مرجان گلستانی و پیام مستوفی که پرتره‌ای از «خسرو دهقان» منتقد قدیمی سینمای ایران است، به دبیرخانه نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت ارائه شده است.

به گزارش ایسکانیوز، این فیلم که تولید سال 1394 است و توسط «علی جویا» در مؤسسه «نگاه فردا» تهیه شده، اولین مستند بلند سینمای ایران است که به زندگی یک منتقد سینما [خسرو دهقان] می‌پردازد.
خسرو دهقان یکی از معدود منتقدان سینمای ایران است که ملاک نقدهایش، خود سینماست. هرگز پای کارگردان خاصی نایستاده و سلایق و دوستی‌های شخصی‌اش را با نقدهایش نیآمیخته است. سبک کارش بیشتر نئوفرمالیستی است و نقدهای او ساختار، روایت و اسلوب داستان‌پردازی‌ فیلم‌ها را به چالش می‌کشد.
خسرو دهقان متولد شهر شیراز و دانش‌آموخته‌ی رشته حسابداری صنعتی در مقطع کارشناسی ارشد است. وی در خصوص نگارش، ترجمه، نقد و تدریس سینما از سابقه دیرینه‌ای برخوردار است. از جمله فعالیت‌های دهقان می‌توان به این موارد اشاره کرد: عضو شورای مرکزی کانون فیلمنامه‌نویسان خانه سینما، عضو انجمن منتقدین خانه سینما، نویسنده نشریات تخصصی سینما، تدریس در مراکز فرهنگی‌ ـ هنری و دانشگاهی نظیر باغ فردوس، حوزه هنری، دانشکده سوره، دانشکده صداوسیما و...
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای 22 تا 28 آذرماه 1394 و با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد کرد.
503502

کد خبر: 545193

وب گردی

وب گردی