بررسی چرایی تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در واحد سمنان

هم‌زمان با روز ملی مبارزه با استکبار جلسه چرایی تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در دانشگاه آزاد اسلامی سمنان برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این جلسه که در سه بخش دانشجویی، کارکنان و اعضای هیات علمی در واحد سمنان برگزار شد؛ دکتر سید کاظم احمدی استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به موضوع افشاگری ادوارد اسنودن از کارکنان سابق سازمان اطلاعات مرکزی اطلاعات آمریکا گفت: اسنادی که ادوارد اسنودن عضو سابق آژانس امنیت ملی امریکا به تازگی منتشر کرده نشان می دهد که سازمان های جاسوسی آمریکا با همکاری سرویس‌های جاسوسی برخی کشور‌های غربی از جمله انگلیس اقدامات جاسوسی بیشماری را در سراسر دنیا سازمان دهی و اجرا می‌کنند که مصداق بارزی از تجاوز به حقوق شهروندی و امنیت ملی کشور هاست.

او گفت: بر اساس اسناد فوق سری فاش شده از سوی اسنودن که در اختیار روزنامه گاردین قرار گرفت، موید این است که سازمان امنیت ملی ایالات متحده آمریکا این اختیار قانونی را داشته تا بدون نیاز به حکم قضایی، اقدام به جاسوسی از "مکالمات تلفنی" ،‌ "ایمیل‌ها"، و حتی "پیامک‌های" شهروندان آمریکایی کند. این اقدام که بر اساس قانونی که در سال ۲۰۱۱ میلادی به تصویب رسیده مغایر با ادعا‌های این کشور مبنی بر حمایت و حفاظت دولت آمریکا از حریم خصوصی شهروندان این کشور است.

احمدی همچنین گفت: براساس اسناد منتشر شده در مطبوعات آمریکا و انگلیس، مشخص شد که کشور انگلیس نیز به عنوان همکار آمریکا با راه‌اندازی تشکیلاتی بزرگ در یکی از کشورهای خاورمیانه به طور گسترده تلفن‌ها، ایمیل‌ها و دیگر تبادلات اطلاعاتی در منطقه خاورمیانه را مورد شنود قرار می‌دهد.

او گفت: از میان اسناد افشاشده توسط ادوارد اسنودن درباره فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد این تشکیلات قادر است با قرار گرفتن در مسیر فیبرهای نوری به اطلاعات در حال مبادله به واسطه آنها رخنه کند. اطلاعات به دست آمده از این راه در مرکز دولتی ارتباطات انگلیس بررسی می‌شوند و نتایج آن در اختیار آژانس امنیت ملی آمریکا قرار می‌گیرد.

این تحلیل گر مسائل سیاسی در ادامه سخنان خود با اشاره به منشور ملل متحد گفت: حق حاکمیت یکی از بدهی ترین اصولی است که بر طبق منشور ملل متحد و اصول مدون حقوق بین الملل برای کشور ها لحاظ شده یعنی در چارچوب یک جغرافیای مشخص شده دولت رسمی هر کشور است که حق اعمال حاکمیت دارد و هیچ دولت دیگری چنین اختیاری را ندارد، بی شک اقدام آمریکا و متحدانش در شنود تلفن، ایمیل و سایر پل‌های ارتباطی مصداق بارز و عینی مداخله در امور داخلی یک کشور و نقض حاکمیت آن قلمداد می شود.

احمدی گفت: این اسناد و اسناد بسیار دیگری که تا کنون افشا شده نشان می‌دهد که کشورهای غربی به ویژه متحدان صهیونیست در پوشش مبارزه با تروریسم برای خود حق جاسوسی و مداخله در امور داخلی کشور‌های مختلف را مجاز دانسته و از هر اقدامی در این مسیر کوتاهی نمی‌کنند.

او گفت: به این منظور سفارتخانه‌های آمریکا به عنوان بهترین پوشش و مرکز برای اقدامات مداخله جویانه و جاسوسی در این راه بکار گرفته می‌شود که در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و اسناد به دست آمده موید این نکته بود.

احمدی گفت: با تسخیر سفارت آمریکا در تهران به دست دانشجویان خط امام در 13 آبان 58 که به بیان امام خمینی (ره) انقلاب دوم نامیده شد اسنادی به دست آمد که همگی نشان دهنده فعالیت‌های جاسوسی آمریکا در ضد کشور و حتی کشور‌های منطقه بود. فعالیت‌های سازماندهی شده از سفارت آمریکا در آن سال‌ها منتهی به اقدامات خرابکارانه و جریانات ضد انقلاب برای ایجاد جو ملتهب و نا آرام در ایران اسلامی آن دوران بود.

این جلسه که با استقبال مدعوین روبرو شده بود با پاسخ این کارشناس به سوالات مطرح شده به پایان رسید.

20104

کد خبر: 545308

وب گردی

وب گردی