احمدی لاشکی:دانشگاه آزاد اسلامی یکی از قطب های علمی حال حاضر کشور است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:دانشگاه آزاد اسلامی در بحث اشتغال بدون اینکه کمکی از دولت گرفته باشد  کارهای مفیدی انجام داد  و  اکنون در حوزه های  علمی اعتبارات مهمی دارد.

قاسم احمدی لاشکی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز پیرامون نقش دانشگاه آزاد اسلامی در ارتقاء فضای آموزش عالی کشور گفت : دانشگاه آزاد اسلامی از زمانی که آغاز به کار کرد با رقمی که در آن زمان امام خمینی ( ره ) حدود 2 میلیون به این دانشگاه کمک کردند تا به امروزکار بزرگی را در کشور دارد انجام می‌دهد و اگر کل هیات علمی دانشگاههای کشور قریب 60الی 70 هزار نفر باشد تقریبا نیمی ازآن را دانشگاه آزاد تامین می کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه فضاهای آموزشی که در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد رقم قابل توجهی است که به صورت تدریجی گسترش یافته، افزود : دانشگاه آزاد اسلامی در بحث اشتغال بدون اینکه کمکی از دولت گرفته باشد کارهای مفیدی انجام داد و اکنون در حوزه های علمی اعتبارات مهمی دارد.

احمدی لاشکی ادامه داد :بیش از یک میلیون و ششصد هزار دانشجو از چهار میلیون و ششصد دانشجو در کل مجموعه های آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند بنا براین می توان گفت دانشگاه آزاد اسلامی یکی از قطب های علمی حال حاضر کشور است که از همه آنهایی که از ابتدا تا به امروز برای این مجموعه تلاش کردند باید تقدیر کرد.

وی با باین اینکه به طور طبیعی این مجموعه بدون نقص نیست و باید برای رفع آن نیز اقداماتی نیز شود گفت : علی رغم اینکه اعتقاد داریم که تحصیلات تکمیلی باید در نقاط مختلف کشور تقویت شود در مقابل هم معتقدیم این کار نباید بی حساب و کتاب انجام شود.

احمدی لاشکی با اشاره به جذب 25 هزار دانشجوی دکترا در سال گذشته بیان کرد : باید به ظرفیت های پذیرش مبنی بر اینکه چه تعداد استاد تمام داریم و تا چه اندازه برای پایان نامه ها مشاوره و راهنمایی دانشجویان را برعهده بگیرند نیز توجه کنیم و باید شاخصه های لازم در جذب دانشجویان در تحصیلات تکمیلی در نظر بگیریم .

وی با بیان اینکه اکنون فراخوانی که دانشگاه آزاد برای جذب هیات علمی داده است پنج هزار نفر را اعلام کرد گفت : در کنار جذب دانشجو نیز باید ارتقاء هیات علمی نیز باشد و اینها را در کنار هم می بینم و اگر قرار است این اتفاق نیافتد و صرفا دانشگاه آزاد بخواهد دانشجو جذب کند به این نحوه اعتقادی نداریم .

احمدی لاشکی با تاکید بر اینکه باید دانشجویان باسواد تربیت کنیم نه اینکه مدرک داران بی سواد ترویج کنیم گفت :اعتقاد مجلس این است که افرادی که ازدانشگاه فارغ التحصیل می شوند بنیه علمی لازم را بر خوردار باشند و دانشگاه آزاد نیز تا کنون در این زمینه خوب کار کرده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت "ما نباید تمرکزمان بر روی یک مرکز باشد و به طورمثال بگوییم واحد علوم تحقیقات تهران این ظرفیت ها را دارد؛ چرا یک دانشجو باید از شهر خود عزیمت کند به پایتخت و مرکز کشور برای ادامه تحصیل؛ بنابراین باید در سراسر کشور این ظرفیت ها ایجاد شود .

وی ادامه داد : 242 نفر از نمایندگان مجلس طی نامه از دانشگاه آزاد تقدیر کردند مشروط بر اینکه شاخصه های لازم توسعه تحصیلات تکمیلی واحد های دانشگاهی در سرار کشور مهیا شود.لذا ما دوست نداریم دانشجویان ما به خارج از کشور برای تحصیلات بروند .

احمدی لاشکی با اشاره به حضور دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های ارمنستان و تاجیکستان و غیره که اعتبار علمی بسیار ضعیف تر از دانشگاههای داخل کشوردارند گفت: این نشانگر این است که ما نتوانستیم ظرفیت‌ها را برای آنها آماده کنیم که فرار مغزها را شاهد هستیم .

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد:نمایندگان مجلس پذیرا شدند که بتوانیم استاندارهای لازم علمی را دارا شویم و بتوانیم دانشجویان را در درون کشور برای ادامه تحصیل راهنمایی کنیم .

10203

کد خبر: 545337

وب گردی

وب گردی