فرهادی عنوان کرد: یونسکو به امید صلح متولد شد تا پرچمدار مبارزه با جهل، خشونت، تعصب و جنگ باشد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس کمیسیون ملی یونسکو ایران،که در رأس هیأتی در سی و هشتمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو شرکت کرده است، بعد از ظهر چهارشنبه 13 آبان در این کنفراس سخنرانی کرد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر محمد فرهادی پس از تبریک هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان یونسکو بیان کرد: یونسکو به امید صلح متولد شد تا پرچمدار مبارزه با جهل، خشونت، تعصب و جنگ باشد. امروز جهان نیازمند مقابله با پدیده افراطی‌گری و خشونت است. جمهوری اسلامی ایران عمیقا نگران فقدان جانی و دربدری انسانها و تخریب بی‌سابقه مواریث کشورهایی در غرب آسیا و آفریقا به قصد پاکسازی فرهنگی از طریق خشونت و افراط‌گرایی است. حتی بعضی منابع مالی تروریسم از طریق فروش داراییهای فرهنگی کشورها فراهم میشود. ما از تلاشهای یونسکو در کمک به دولت این کشورها برای حفاظت از میراث فرهنگیشان حمایت می‌کنیم و آمادگی خود را برای همکاری در این زمینه اعلام می‌داریم.
فرهادی ادامه داد: نوجوانان و جوانان از جمله آسیب‌پذیرترین اقشار جوامع هستند. در این عرصه مناقشه و تخریب مواریث فرهنگی، برخی بازیهای مخرب رایانه‌ای نفرت را ترویج نموده و کودکان را به لحاظ ذهنی مستعد رفتارهای خشونت‌آمیز و هنجارگریز می‌نمایند. پیشنهاد میکنم یونسکو در چارچوب «اتحاد برای میراث» با راه‌اندازی یک کمپین جهانی بر تقویت و ترویج بازیهای مجازی دوستدار میراث فرهنگی با ابزارهای مختلف آموزشی توصیه و تأکید کند.

رئیس کمیسیون ملی یونسکو ایران در ادامه گفت: مقولات مربوط به علوم انسانی و اجتماعی نیز به عهده یونسکو سپرده شده است. ایران مفتخر است که پیشنهاد دهنده و حامی جایزه ابن سینا برای اخلاق در علم بوده است که در سی و دومین جلسه کنفرانس عمومی یونسکو به تصویب رسید. ابتکاری منحصر به فرد که بر اهمیت حیاتی اخلاق در این جهان شتاب‌مند و شیفته فناوری تأکید دارد.

وزیر علوم افزود: امشب جایزه ابن سینا به برنده کنونی، پرفسور شینواری از کشور پاکستان اهدا می‌شود.

فرهادی با بیان اینکه از طریق این همکاری بتوانیم به اهداف مربوط به برنامه جهانی آموزش دست پیدا کنیم، افزود: دستور کار آموزش 2030 به ویژه از طریق تبادل آزاد اطلاعات فارغ از هرگونه تبعیض دست یابیم. برای نیل به این هدف، ضرورت دارد که یونسکو از سیاستهای مربوط به جلوگیری از تبعیض علمی در آموزش و نیز دسترسی به علوم پیشرفته حمایت به عمل بیاورد و زمینه لازم برای دسترسی برابر به منابع آموزشی و علمی جهان به ویژه برای کشورهای جنوب را فراهم نماید تا از این رهگذر، حق آموزش و کاهش شکاف اطلاعاتی و علمی بین کشورها تامین گردد.

وزیر علوم تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از تلاشهای یونسکو برای تدوین کنوانسیون جهانی تایید و به رسمیت شناختن مدارک آموزش عالی حمایت میکند.

وی افزود: اثرات تغییرات زیست محیطی و اقلیمی در جهان و به ویژه مناطقی که با کمبود شدید منابع آبی همچون غرب آسیا روبرو هستند، موجب تشدید وقوع سایر پدیده‌ها و حوادث غیر مترقبه شده است که علاوه بر تبعات گسترده بر زیرساختهای فنی و اقتصادی کشورهای این منطقه به لحاظ فرهنگی و اجتماعی نیز تأثیر قابل توجه گذارده است. ما بر این باوریم که همکاریهای منطقه‌ای و بین‌المللی برای حفاظت از محیط زیست و نیز مدیریت و بهره‌برداری بهینه از منابع آبی مشترک در مناطق خشک و نیمه‌خشک ضروریست. حمایت از ثبت ذخیره‌گاههای زیست‌کره بین مرزی میان کشورها با همکاری یونسکو میتواند در نیل به این اهداف و تحقق آنها یاری رساند.

رئیس کمیسیون ملی یونسکو ایران ادامه داد: از یونسکو می خواهم طراحی و پیگیری مطالعه و مدلسازی برای سه محور «پایداری محیط زیستی، عدالت انرژی، و توسعه فرهنگی و پژوهشی» در نقاط مختلف جهان تا سال 2050 با همکاری کشورهای صاحب فن و اندیشه را بر عهده بگیرد. به منظور تحقق اهداف دهه 2014-2024 تحت عنوان «انرژی برای همه» ضروریست یونسکو آموزش، توسعه، ساخت و کاربرد انواع انرژیهای تجدیدپذیر به ویژه در جوامع محلی و مناطق روستایی را مورد حمایت قرار دهد. در این رابطه ایجاد «جایزه یونسکو برای انرژیهای تجدیدپذیر» را پیشنهاد می‌کنیم. در دستور کار توسعه پسا 2015 تاکید به کارگزاری دسترسی به اینترنت کشورهای در حال توسعه تا سال 2020 قرار دارد. ما بر روی نیاز به ترویج تنوع زبانی در فضای مجازی برای توانمند کردن استفاده از محتوای چندزبانهای و همچنان به ترویج دسترسی رایگان به منابع اطلاعات علمی تاکید می کنیم.

او در پایان خطاب به مدیرکل یونسکو گفت: تلاشهای شما برای ارتقای آرمانهای یونسکو در دستور کار توسعه پایدار برای دوران پس از 2015 تقدیر میکنم. آرمانهایی که به گفته سرکار در اصطلاح زیبایی که بدان اشاره داشتید، همه آنها در DNA یونسکو ثبت و ضبط گردیده¬اند. مایلم این موقعیت را مغتنم بشمارم و پیشنهاد آقای دکتر روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران را در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2013 را یادآوری کنم، یعنی ایجاد «جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی». اعتقاد دارم این ایده نیز در DNA یونسکو جای دارد.

20101

کد خبر: 545537

وب گردی

وب گردی