بررسی کیفیت هوای تهران در هفته گذشته/ علت آلودگی هوای تهران پس از باران

شاخص کیفیت هوا در تهران از دو روز پایانی هفته گذشته از شرایط سالم خارج شده است و همچنان در شرایط ناسالم به ویژه برای گروه های حساس جامعه قرار دارد.

به گزارش ایسکانیوز،بررسی ها نشان می دهد حجم تولید آلاینده‌هایی که روزانه عمدتا توسط خودروها و به اصطلاح منابع متحرک در تهران تولید می شوند به اندازه‌ای بالاست که در مدت زمانی کوتاه و در شرایط پایداری جوی، شاخص کیفیت هوا در تهران حتی پس از بارش های پاییزی رو به افزایش گذاشته و کیفیت هوا از شرایط سالم خارج شده است.

واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوا اعلام کرد شاخص کیفیت هوای شهر تهران در هفته گذشته (9 الی 15 آبان ماه) در دو روز پایانی هفته (14 و 15 آبان) در شرایط ناسالم برای گروه­های حساس قرار داشته و در سایر روزهای هفته شرایط سالمی را سپری کرده است.

بررسی میانگین تغییرات ساعتی غلظت ذرات معلق کمتر از 10 و 5/2 میکرون در ایستگاه­های سنجش آلودگی هوای تهران و پارامترهای هواشناسی (سرعت و جهت باد، رطوبت نسبی، دما و عمق میدان دید) در هفته گذشته (9 الی 15 آبان ماه) حاکی از ایجاد شرایط متغیر آب و هوایی و کیفیت هوا در این بازه زمانی بوده است.

غلظت آلاینده­ها در این هفته، ارتباط معنی­داری با پارامترهای هواشناسی داشته و مهم­ترین پارامتر هواشناسی تاثیرگذار بر کیفیت هوا در این هفته بارش باران (روزهای شنبه الی دوشنبه) و استقرار جو پایدار، وقوع شرایط وارونگی دمایی و کاهش سرعت باد (سایر روزهای هفته) است.

مریم نادری، مدیر واحد پایش و پیش بینی گفت:« تغییرات ساعتی غلظت ذرات معلق کمتر از 10 و 5/2 میکرون (PM10 و PM2.5 ) اندازه­ گیری شده در ایستگاه­های سنجش آلودگی هوای تهران در هفته گذشته، نشان می­ دهد، با تقویت و تشدید جریان­های بارشی شمالی از هفته گذشته و ریزش هوای سرد در سه روز ابتدایی هفته گذشته شاهد افزایش رطوبت نسبی (بیش از 80 در صد) و کاهش غلظت آلاینده­ها به ویژه آلاینده­های ذرات معلق بوده­ایم اما در روزهای بعد کیفیت هوا تحت تاثیر شرایط پایدار جوی کاهش یافته و بر میزان و غلظت آلاینده ها افزوده شده است.»

به گفته او تغییرات دمایی در این بازه زمانی موجب وزش باد نسبتآً مناسب با سرعت میانگین 3 متر بر ثانیه شده و جهت این بادهای غالب که عمدتاً غربی بوده، تاثیر مثبتی در شاخص کیفیت هوا داشته به گونه ای که در صبح روز سه­شنبه (12آبان) شاخص به شرایط پاک رسید.

او ادامه داد:«با این حال به دنبال استقرار شرایط پایدار در شهر تهران و قطع بارندگی در ساعات ابتدایی روز سه شنبه همراه با کاهش سرعت باد (میانگین 8/1 متر بر ثانیه) عامل افزایش فزاینده غلظت آلاینده­ها در شهر تهران شد و این شرایط تا پایان هفته نیز تداوم یافت. به گونه ای که در این بازه زمانی شاهد افزایش شاخص کیفیت هوا در شهر تهران تا عدد 132 (شرایط ناسالم برای گروه­های حساس) در روز جمعه بوده­ایم که این افزایش غلظت ذرات معلق عمق میدان دید را به حداقل 5/1 کیلومتر در صبح روز پنجشنبه کاهش داد.»

به گفته نادری در هفته گذشته، افزایش مقطعی سرعت باد در بعد از ظهر روز چهارشنبه با حداکثر سرعت 7 متر بر ثانیه با جهت جنوب غربی باعث کاهش کوتاه مدت غلظت آلاینده­ها شد اما به علت عدم تداوم این شرایط بار دیگر غلظت آلاینده­ها افزایش یافت. این در حالی است که به گفته او کاهش حجم ترددهای شهری در روزهای پنجشنبه و جمعه نیز نتوانست در کاهش غلظت آلاینده‌ها تاثیر به سزایی داشته باشد و میانگین غلظت روزانه آلاینده PM2.5 در دو روز پایانی هفته بیش از 5/1 برابر حد استاندارد قرار داشت.

اطلاعات غلظت آلاینده­ها بر اساس داده ایستگاه های شرکت کنترل کیفیت هوا و اطلاعات هواشناسی اندازه گیری شده در ایستگاه مهرآباد از پایگاه اطلاعات دانشگاه وایومینگ تهیه شده است.

20106

کد خبر: 545831

وب گردی

وب گردی