وزیر نفت : 5.3 میلیارد دلار طلب نفتی در محل امنی است/ متهم نفتی پولی نداده است

وزیر نفت ، درباره 5,3 میلیارد دلار طلب وزارت نفت که هنوز ایران دریافت نکرده است و چندی پیش بدهکار بزرگ نفتی در دادگاه مطرح کرد، گفت: جای این پول مشخص و امن است و مشکلی وجود ندارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ بیژن زنگنه در حاشیه همایش سالانه سراسری مدیران و مسئولان ارشد سازمان حراست صنعت نفت در جمع خبرنگاران درباره تکلیف پرداخت بدهی بابک زنجانی، افزود: وی اصلا قرار نیست پولی بدهد، اما امیدواریم پرداخت کند.

وی، افزود: پیش تر هم از مقابله با فساد گفته ام و امیدوارم رسانه ها ما را یاری کنند و اجازه ندهند افرادی اموال بیت المال را ببرند و سپس با پررویی، کارهای خود را رفع و رجوع کنند و کارهای خلاف خود را بپوشانند.

زنگنه، در پاسخ به این سوال که آیا وزارت نفت، شماره حساب اشتباه برای دریافت بدهی بدهکار بزرگ نفتی اعلام کرده است؟ گفت: اینها حرف های بی مبنایی است که گفته می شود.

وزیر نفت، با بیان اینکه رسیدگی به پرونده بدهکار بزرگ نفتی، طبق آیین دادرسی ادامه دارد و نمایندگان و وکلای نفت نیز آن را پیگیری می کنند، تصریح کرد: با توجه به اموالی که وی خریداری کرده یا از قبل داشته است، وکالتی برای تملک به نفت داده اند که البته تاکنون چیزی از اموال وی فروخته نشده است.

زنگنه در پاسخ به این سوال که پولهای بابک زنجانی کجاست؟ گفت: پرسش ما هم همین است که واقعا این پولها کجاست.

به گفته وی، تاکنون هیئت هایی نیز برای بررسی وعده های بابک زنجانی به تاجیکستان و مالزی و ... رفته اند اما چیزی حاصل نشده است.

زنگنه، درباره منشا 5,3 میلیارد دلار بدهی وزارت نفت که بدهکار بزرگ نفتی نیز چندی پیش در دادگاه به آن اشاره کرد، گفت: وزارت نفت در سالهای قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم، مقداری میعانات گازی را به شرکتی دولتی در امارات فروخته بود که این پول به دلیل تحریم، بلوکه شد، اما از بین نرفت.

وی، افزود: این روال تا ابتدای سال 93 ادامه داشت و از آن پس، با پیدا کردن راهکاری تازه و با حصول توافق، به راهی رسیدیم که بر مبنای آن پول خود را قبل از تحویل محموله دریافت می کنیم و به همین دلیل از اردیبهشت سال گذشته، دیگر به این رقم بدهی اضافه نشده است.

وزیر نفت، با بیان اینکه این پول همانند پول های بلوکه شده در ژاپن یا هند است، تاکید کرد: این پول، در جای امنی است و هیچ خطری تهدیدش نمی کند.

زنگنه، در پاسخ به این سوال که برخی مدعی هستند ایران نمی تواند تولید نفت خود را افزایش دهد، گفت: بهتر است منتظر بمانند و ببینند که تولید ایران پس از رفع تحریم ها چگونه افزایش می یابد.

وی، یادآور شد: برخی کشورها طوری رفتار می کنند که اوپک هیچ نقشی در بازار نداشته باشد.

زنگنه با بیان اینکه فاز 15 و 16 پارس جنوبی آماده افتتاح است، گفت: از رئیس جمهوری برای افتتاح در نیمه دوم آبان ماه دعوت کردیم که زمان دقیق بستگی به برنامه ایشان دارد.

وزیر نفت، در خصوص پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز گفت: این پالایشگاه با محدودیت های مالی مواجه بوده که بخشی از آن رفع شده است و امیدوارم واحد اول آن در اسرع وقت راه اندازی شود تا به خودکفایی در تولید بنزین برسیم.

زنگنه، درباره همایش سراسری مدیران و مسئولان ارشد سازمان حراست صنعت نفت تصریح کرد: این همایش امسال در شرایطی برگزار می شود که در حال خروج از تحریم و ورود به دوران پساتحریم هستیم.

وی، تاکید کرد: حراست باید به ایجاد امنیت برای جذب سرمایه گذاری و مقابله با فساد کمک کند و در برقراری انضباط با تکیه بر گزارشهای دقیق موثر باشد.

زنگنه ابراز امیدواری کرد با انجام اقداماتی از این دست ، از بروز فساد در نفت به عنوان محیطی که پول زیادی در آن است، جلوگیری شود.

401401

کد خبر: 545842

وب گردی

وب گردی